چهار معیار کلیدی تغییر اقلیم که رکورد زدند

تولید سبز- بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، چهار معیار کلیدی تغییرات آب و هوایی شامل غلظت گازهای گلخانه ای، افزایش آب سطح دریاها، دمای اقیانوس ها و اسیدی شدن اقیانوس ها به بالاترین سطح ثبت شده خود در تاریخ رسیده است.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، غلظت گازهای گلخانه‌ای، افزایش سطح دریاها، دمای اقیانوس‌ها و اسیدی شدن اقیانوس‌ها همگی به بالاترین سطح ثبت شده خود در سال 2021 رسیدند که "پیامدهای مضر و طولانی مدت" برای انسان و طبیعت خواهند داشت.

این سازمان اعلام کرد که آب و هوای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی در سال گذشته به میلیاردها دلار ضرر اقتصادی منجر شده است و شوک هایی را به ذخایر آب و غذا در جهان وارد کرده است که تا سال 2022 لمس خواهد شد.

گزارش WMO  ازوضعیت آب و هوای جهانی نشان می دهد که طی 7  سال  گذشته جهان گرمترین سالها را پشت سرگذاشته است به ترتیبی که دما در سال  2021 به 1.11 درجه سانتیگراد (2 فارنهایت) بالاتر از سطح پایه قبل از صنعتی شدن رسید..

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که این ارزیابی نشان‌دهنده شکست بشریت در مقابله با اختلالات آب‌وهوایی است. وی از دولت‌ها خواست تا با در اجرای انتقال از سوخت‌های فسیلی به دیگر منابع انرژی تسریع به عمل آورند.

گوترش گفت که کشورها باید در این قرن پیشرفت واقعی در جهت کربن زدایی اقتصادهای خود داشته باشند تا از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنند و گرمایش را به 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند. این بلندپروازانه ترین هدف دمایی توافقنامه پاریس در سال 2015 است.

با وجود کاهش بی سابقه در انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2020 به دلیل قرنطینه ها و سایر محدودیت های مرتبط با کووید، WMO اعلام کرد که غلظت دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن همگی به سطح رکورد رسیده است.

سطح دی‌اکسید کربن اتمسفر به 413.2 قسمت در میلیون (ppm) در سطح جهان یا 149 درصد از سطوح پیش از صنعتی شدن رسیده است. انتظار می‌رود افزایش غلظت الاینده ها به سمت بالا ادامه یابد، رصدخانه مونا لوآ در هاوایی در آوریل 2022 سطح دی اکسیدکربن اتمسفر را 420.23 پی‌پی‌ام اندازه‌گیری کرد.

اقیانوس ها تا یک چهارم CO2 ساطع شده از فعالیت های انسانی را جذب می کنند و نقش حیاتی در تنظیم الگوهای آب و هوای جهانی دارند. WMO اعلام کرد که 2000 متر بالای سطح اقیانوس ها همچنان به گرم شدن ادامه داده و رکورد دمای سال 2020 را شکسته است.

​پیشنهاد سردبیر