10 گام کارخانه ها برای تولید سبز

400تولید سبز- تغییرات اقلیمی هر روز بیشت راز روز پیش از آن ذهن شهروندان را به خود درگیر می کند. انسانها تغییرات اقلیمی را یا به صورت عینی در محل زندگی خود از نزدیک لمس می کنند و یا از طر یق رسانه های عمومی از رخدادهای آن آگاه می شوند. برانگیزاننده ترین اخبار در این زمینه همانا تغییر در ا لگوی حرارتی زمین و در نتیجه تغییر در الگوهای فصلی و بارشی است. در ادامه برخی راه ها را که تولید کننده ها می توانند با انجام آن تولید سبزتری داشته باشند را معرفی می کنیم:

توجه داشته باشیم که تولید سبز به افزایش پایداری شرکت در مقابل بحران های اقتصادی و اجتماعی کمک می کند. به لطف صرفه جویی در منابع و افزایش نوآوری، به کسب و کار رونق می بخشد، همچنین، به شرکت کمک می کند تا با آنچه که امروزه مشتریان برای آن ارزش قائل هستند، نزدیک شود.

به سوی استفاده از برق تجدیدپذیر بروید

وقتی به آمار در سطح اروپا نگاه می کنیم، تولید انرژی مسئول انتشاریک چهارم کل گازهای گلخانه ای است. درصد مشابهی معمولاً هنگام بررسی گزارش‌های ردپای کربن سازمان‌های بزرگ یافت می‌شود.

یک راه ساده در اینجا این است که ببینید تامین کننده انرژی شما چه منبعی است، ترکیب انرژی فعلی شما (درصد انرژی تجدیدپذیر) و گزینه هایی که دارید. بهترین کار این است – معمولاً تنها چیزی که لازم است جستجوی سریع وب و گرفتن یک قرارداد جدید برای یک ارائه دهنده یا طرح سبزتر برق است.

  1. یک تیم سبز ایجاد کنید

باز کردن گفتگو با کارمندان در واقع یکی از تاثیرگذارترین کارهایی است که می توانید برای سرعت بخشیدن به تلاش های محیطی و اجتماعی خود انجام دهید. تیم سبز یک تیم متقابل است که در شناسایی مسائل جاری پایداری در شرکت و یافتن راه حل های واقع بینانه و عملی با یکدیگر همکاری می کند.

صرفه جویی در هزینه یکی از مزایای کلیدی برای شرکت ها است زیرا تیم سبز راه حل هایی را برای پایدارتر کردن کسب و کار شما ارائه می دهد.

برخی از تیم‌ها روی اجرای طرح‌های بازیافت کار می‌کنند، برخی روی حذف بسته‌بندی‌های غیرضروری، و برخی بر روی میزبانی آموزش کارمندان برای آموزش اعضای تیم در مورد اهمیت شیوه‌های تجاری پایدار متمرکز می شوند.

، داشتن یک تیم سبز کمک می کند تا پایداری را در عملیات تجاری در چندین بخش ادغام کنید، نوآوری را تقویت کرده و تعامل را افزایش دهید.

3- بازیافت را شروع کنید

اگرچه ممکن است این یک کار بی اهمیت به نظر برسد، اما در واقع یکی از اولین فعالیت هایی است که هر شرکتی باید با آن شروع کند. راه اندازی یک برنامه بازیافت در شرکت شما دو مزیت اصلی دارد:

الف- با کاهش هزینه های جمع آوری زباله  به شما کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهید.

ب- باعث افزایش مشارکت و رضایت کارکنان می شود.

اگر به ردپای کربن فعلی یا آینده خود نگاه می کنید، مقدار زباله ای که به محل های دفن زباله ارسال می کنید به ردپای کربن شرکت شما کمک می کند. بنابراین، یک فایده دیگر برای شما وجود دارد.

  1. جلسات مجازی و کار از راه دور را تشویق کنید

سفر کاری کارمندان یکی از بزرگترین عواملی است که در ردپای کربن یک شرکت نقش دارد. به یاد آورید زمانی که همه گیری کرونا شیوع پیدا کرد و رفت و آمد و سفر کاهش یافت، انتشار کربن در سطح جهان نیز کاهش یافت (۷ درصد). بنابراین تأثیر واقعی و قابل توجه است.

این بیماری همه گیر همچنین نشان داد که بسیاری از فرآیندهای تولید می توانند از راه دور انجام شوند - تا زمانی که راهی برای ردیابی اتفاقات در زمان واقعی وجود داشته باشد.

5- بسته بندی های غیر ضروری را حذف کنید

نگرانی های نظارتی و عمومی باعث ایجاد تغییرات عمده در آنچه در بسته بندی مصرف کننده هنجار در نظر گرفته می شد، شده است. با افزایش پذیرش جنبش زباله صفر، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای بسته بندی های زیست تخریب پذیر، قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد را ترجیح می دهند. هر گونه مواد غیر ضروری بسته بندی معمولاً غیر ضروری و بیش از حد به نظر خواهد آمد.

این امر بر تولیدکنندگان فشار می آورد تا تغییر کنند، به ویژه در صنایعی که با مصرف کننده روبرو هستند. نکته خوب این است که در بسیاری از شرکت ها، پروژه های حذف بسته بندی باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می شود. این را در نظر بگیرید: هر یادداشت، هر کیف اضافی و بروشور بازاریابی برای شما هزینه دارد.

حتی پیشرفت‌های کوچک در فرآیند تولید می‌تواند مزایای عظیمی برای صرفه جویی در مواد، زمان و محیط‌زیست داشته باشد. به عنوان مثال، یک شرکت توزیع چای،با کاهش استفاده از بسته بندی سالانه و به عبارتی با حذف روکش و نوار تزئینی بسته های چای خود و استفاده از کیسه های یکبار مصرف تقریباً 20 تن کاهش مصرف در مقوا داشته اند.

البته تنها بسته بندی هدف نیست، حذف استفاده غیر ضروری از کاغذ در کارخانه شما نیز می تواند با تغییر به سیستم تولید بدون کاغذ انجام شود.

7- مراقب کمپرسورها باشید!

منظور این است که هنگام عبور از کنار دستگاه‌هایی که از هوای فشرده برای تمیز کردن، رنگ‌آمیزی، مته‌های برقی، چکش و غیره استفاده می‌کنند، مراقب صدای آنها باشید. یادآوری های چک تعمیر و نگهداری منظم را تنظیم کنید تا هرگز آنها را فراموش نکنید.

این یک عمل تاثیرگذار است زیرا کمپرسور هوا اغلب یکی از پرمصرف‌ترین دستگاه‌ها در کارخانجات تولیدی است. علاوه بر این، نشت هوا می تواند تا 30 درصد انرژی را هدر دهد و عملکرد کمپرسور هوا را کاهش دهد.

8-استفاده از چراغ های LED و حسگرهای حرکتی

راه حل دیگری که به نفع محیط زیست و سود شما خواهد بود، بهره وری انرژی است. اگر نمی توانید با ممیزی انرژی کامل و راه حل های فانتزی شروع کنید اما می خواهید شروع کنید - دو راه حل ساده زیر را در نظر بگیرید.

روشنایی LED کمی سرمایه گذاریبیشتری را می طلبد، اما در شرایط افزایش قیمت انرژی به سرعت جواب می دهد. بسته به قیمت انرژی و قیمت لامپ هایی که انتخاب می کنید، صرفه جویی می تواند تا 80٪ افزایش یابد.

علاوه بر این، باید سنسورهای حرکتی را برای برخی از مناطقی که اغلب نور را روشن می گذارید یا به ندرت از آنها استفاده می کنید، در نظر بگیرید. بسته به فضایی که به آن فکر می کنید، صرفه جویی در انرژی یک حسگر حرکتی ساده بسیار متفاوت است. برای انبارها، این ابزار ساده می تواند تا 75٪ انرژی، راهروها  تا 40٪  و اتاق های انبار  تا 65٪ صرفه جویی ایجادکند.

8- مطمئن شوید که تجهیزات شما در شرایط کاری خوبی هستند

عوامل زیادی در کارایی تولید نقش دارند،اکثر شرکت ها عموماً با راندمان 60 تا 80 درصد کار می کنند. این امر فضای زیادی را برای پیشرفت باقی می گذارد که به شما در صرفه جویی در هزینه ها و کاهش اتلاف و زمان انجام کار کمک می کند.

9-  سیستم های تهویه خود را بهینه کنید

قوانین سختگیرانه زیست محیطی و افزایش هزینه های انرژی، تعداد شرکت هایی که با سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) کار می کنند را تغییر داده است. دو مشکل اصلی در سیستم های HVAC عبارتند از:

الف- مبرد مورد استفاده برای تهویه مطبوع (فریون به دلیل تأثیر آن بر تخریب لایه اوزون ممنوع شده است.

ب- استفاده از برق (که اغلب از منابع تجدید ناپذیر مانند سوزاندن سوخت های فسیلی تولید می شود)

بهترین روش برای این موضوع ارتقاء سیستم های HVAC است. که نیازمند سرمایه گذاری است، اما نگران نباشید، به سرعت نتیجه می دهد. به عنوان مثال، تعویض یک کولر گازی 10 ساله با یک مدل جدید و کارآمد می تواند تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

10- کیفیت خروجی تولید خود را پیگیری کنید

کنترل کیفیت محصول یکی از مهمترین زمینه هایی است که هر تولیدکننده می تواند و باید روی آن تمرکز کند تا سودآوری و پایداری کسب و کار را بهبود بخشد. ساده ترین کار برای شروع، ردیابی کیفیت خود در زمان واقعی است.

با ارایه داده های با کیفیت توجه اپراتورها را بیشتر جلب می کنید. هر چیزی که نظارت می شود، معمولا توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

گام بعدی جمع آوری اطلاعات در مورد چرایی کاهش کیفیت و اجرای بررسی های کیفی است که از کشف عدم انطباق ها در زمان مقرر اطمینان حاصل می کند.

​پیشنهاد سردبیر