کاهش هزینه حمل و نقل عمومی، یک تیر و دو نشان اتحادیه اروپا

تولید سبز- هزینه های پایین انرژی در دهه گذشته باعث استفاده بیش از حد از انرزی های فسیلی در جهان و به ویژه کشورهای برخوردار در اتحادیه اروپا شده بود. این روند به شدت موجب افزایش فزاینده آلودگی محیط زیست و گازهای گلخانه ای و درنتیجه تغییرات اقلیمی گسترده شده بود. اما با روند فزاینده قیمت انرژی در جهان به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین، و افزایش قیمت حامل های انرزی فشار قابل توجهی بر سطح رفاه شهروندان وارد آمد . کشورهای اروپایی از این موقعیت حسن استفاده را به عمل آوردند. بدین ترتیب که از یک سو سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک را توسعه بخشیدند و از سوی دیگر درصدد تغییر فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی با وسایل نقلیه عمومی  با هدف کمک به کاهش هزینه شهروندان و البته کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برآمدند. متن زیر گزارشی است که یورونیوز در این باره منتشر کرده است.

 در سرتاسر اروپا، بحران هزینه های زندگی اکثریت مردم را با افزایش قبوض غذا، سوخت و برق تحت تاثیر قرار داده است. حتی قبل از جنگ در اوکراین، قیمت انرژی در حال افزایش بود و هزینه های پمپ سوخت شروع به کاهش می کرد.

اکنون یکی از راه هایی که برخی از کشورهای اروپایی به شهروندان خود کمک می کنند، کاهش قیمت بلیت قطار، اتوبوس و تراموا است.

آلمان یکی از نخستین کشورهایی است که این رویکرد را به مورد اجرا درآورده است.برلین استدلال می کند که در شرایط فعلی به ویژه حمل و نقل عمومی برای بسیاری از شهروندان یک جایگزین ضروری، کارآمد و مقرون به صرفه برای حمل و نقل است. در عین حال، یکی از سازگارترین وسایل حمل و نقل با محیط زیست وسایل حمل و نقل عمومی است که به دولت ها برای اعمال کاهش قیمت ها هدف دوگانه می دهد.

دولت فدرال آلمان در ماه مارس اعلام کرد که بلیط های ماهانه با تخفیف در حمل و نقل عمومی ارائه خواهد کرد. کاهش موقت هزینه قطار، اتوبوس و تراموا برای کمک به مردم برای مقابله با بحران هزینه های زندگی در  قالب یک طرح در نظر گرفته شده است.این طرح که طرح «9 برای 90» نامیده می شود، بلیط حمل و نقل عمومی را با قیمت 9 یورو در ماه برای 90 روز - یا 27 یورو برای کل سه ماه ارائه می دهد. این طرح از ژوئن تا سپتامبر اجرا خواهد شد.

به گونه ای فزاینده در اتحادیه اروپا کاهش هزینه حمل و نقل عمومی به عنوان بخشی از طرحی برای کاهش هزینه های زندگی و تشویق حمل و نقل پایدار در حال کاهش است.

به عنوان نمونه در ایلند قیمت اتوبوس و راه آهن تا پایان سال 2022 به میزان 20 تا 50 درصد کاهش می یابد. البته کاهش های بیشتری نیز برای جوانان بین سنین 19 تا 23 سال در نظر گرفته شده است.

در ایتالیا نیز به عنوان بخشی از اقدامات برای کاهش اثرات اقتصادی جنگ در اوکراین و تقویت فرهنگ استفاده از وسایل نقبیه عمومی طرح پرداخت پاداش جهت استفاده از حمل و نقل عمومی معرفی شده است.

 بر اساس طرح معرفی شذده در ایتالیا دانش‌آموزان و کارگرانی که کمتر از 35000 یورو درآمد دارند، می‌توانند 60 یورو برای کمک به هزینه گرفتن اتوبوس، قطار یا مترو دریافت کنند. این به شکل یک کوپن الکترونیکی است .این پرداخت ها بخشی از بسته کمکی 14 میلیارد یورویی است که توسط نخست وزیر ماریو دراگی برای "مبارزه با هزینه های فزاینده انرژی و توسعه فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی معرفی شده است .

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر