توجیه اقتصادی تولید سبز

تولید سبز- جهان در حال تغییر به سمت آینده ای پایدارتر است و تولید سبز در این عصر اهمیت از فزاینده ای برخوردار می شود. تولید سبز، که شامل استفاده از فناوری‌ها و شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست است، نه تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، بلکه بر خلاف تصور بسیاری از فعالان اقتصادی سنتی، بر اساس منابع معتبر بین المللی مزایای اقتصادی قابل توجهی نیز دربردارد که با هم مرور میکنیم: 

مزیت های اقتصادی تولید سبز:

 یکی از مزایای مهم تولید سبز ایجاد شغل است. بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO)، مشاغل سبز می توانند تا سال 2030 تا 24 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کنند این بخش تاسال 2020 تنها 3 میلیون فرصت شغلی را شامل می شد.

اخمیت دیگر تولید سبز صرفه جویی در هزینه ها است. مطالعه ای که توسط بانک جهانی انجام گرفته است نشان می دهد که فناوری های سبز می توانند هزینه های  مصرف انرژی را تا 30٪ و هزینه های تهیه آب را تا 20٪ کاهش دهند .

افزایش بهره وری مزیت دیگر تولید سبز است  بر اساس گزارش. IPCC تولید سبز می تواند منجر به افزایش بهره وری شود، زیرا شرکت ها شیوه های کارآمدتر و پایدارتر را برای تعریف زنجیره تامین و بهکارگیریه شیوه های تولید و توزیع اتخاذ می کنند

مزیت دیگر تولید سبز در حوزه اقتصادی مزیت رقابتی در بازار است، زیرا به طور فزاینده ای تقاضا برای محصولات و خدمات سبز و سازگار با محیط زیست افزایش پیدا کرده و این روند نرخ صعودی را طی می کند.

مقایسه اقتصادی تولید سبزبا تولید سنتی :

1- مقایسه هزینه: در مطالعه ای که توسط صندوق بین المللی پول به عمل آمده است، مشخص شده که هزینه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر به طور قابل توجهی در دهه گذشته کاهش یافته است به همین دلیل استفاده از آنها درمقایسه با سوخت های فسیلی سنتی رقابتی تر شده است.

2- ایجاد شغل: در حالی که صنایع سنتی ممکن است در کوتاه مدت مشاغل بیشتری ایجاد کنند، با توجه به روند فناوری و ساختارهای نوین در حال شکل گیری بازارها و همچنین افکار عمومی طرفدار تولید سبز، صنایع سبز می توانند مشاغل پایدارتر و پردرآمدتری را در بلند مدت ایجاد کنند.

3- تأثیر زیست محیطی: روش های تولید سنتی اغلب با اثرات مخرب زیست محیطی قابل توجهی از جمله آلودگی، جنگل زدایی و تغییرات آب و هوایی همراه هستند. به علاوه عوارض آلودگی به سرعت در تمام جهان در حال افزایش است. درحالی که تولید سبز می تواند این اثرات را کاهش دهد و حتی مزایای زیست محیطی ایجاد کند .

نتیجه گیری:

توجیه اقتصادی تولید سبز روشن است. تولید سبز نه تنها مزایای اقتصادی قابل توجهی عرضه می کند، بلکه راه حل بسیار مورد نیاز  جهان برای حل مسئله حساس تغییرات آب و هوایی را نیز ارائه می دهد. از آنجایی که سازمان های بین المللی همچنان بر اهمیت گذار به عصر تولید سبز تاکید می کنند، منطقی است که دولت ها و کسب و کارها سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه تولید سبز انجام دهند./تولید سبز

منابع:

1. سازمان بین المللی کار (ILO). (2020). "اشتغال جهانی و چشم انداز اجتماعی: روندها 2020".

2. بانک جهانی. (2020). "فناوری سبز: مطالعه بهره وری انرژی و صرفه جویی در هزینه".

3. هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC). (2020). "تغییر آب و هوا و توسعه پایدار".

4. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP). (2020). «اقتصاد سبز: بررسی مزایای اقتصادی و اثرات زیست محیطی».

5. صندوق بین المللی پول (IMF). (2020). "انرژی های تجدید پذیر: مطالعه روندها و چشم انداز".

​پیشنهاد سردبیر