10 راهکار متفاوت برای تولید انرژی تجدید پذیر

تولید سبز به نقل از یورونیوز- برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، نوآوری و عبور از تفکرات کلیشه‌ای یک عنصر کلیدی است و بر این اساس، دانشمندان در سراسر جهان در یافتن منابع جدید برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حتی از چیزهایی نامتعارف و شگفت انگیز موفق بوده‌اند؛ تلاش هایی که باعث تولید سوخت‌هایی سبز و ارزان و قابل رقابت با سوختهای فسیلی همچون نفت و گاز شده است.
در اینجا ۱۰ راهکار جدید جایگزین برای تامین انرژی که هم اکنون مراحل آزمایشی را پشت سر می گذارند معرفی می شود
۱- تامین انرژی از مدفوع انسان (بریتانیا)
در حال حاضر انرژی ۲۰۰۰ خانه نوساز در منطقه کینگستون لندن از این روش تامین می‌شود.
در این شیوۀ تامین انرژی که «بیوگاز» هم نام دارد، از مدفوع انسانی برای تولید برق استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت Thames Water مجری این پروژه در بریتانیا است.
2- تبدیل انرژی جنبشی «قدم‌ها» به برق (هلند)
در این فناوری که «Kinetic floors» نام دارد، موزائیک‌های کف خانه و خیابان انرژی قدم‌های ما را به برق تبدیل می‌کنند؛ از این برق می‌توان برای همه چیز از تامین روشنایی خیابان گرفته و تامین نور تابلوهای تبلیغات استفاده کرد.
در حال حاضر در متروی لندن از این موزائیک‌های هوشمند استفاده می‌شود؛ در بسیاری از کلوپ‌های شبانه روتردام هلند نیز حاضران روی چنین موزائیک‌هایی می‌رقصند.
3- تامین انرژی از ادرار (بریتانیا)
اگر می‌شود از مدفوع انسان برق تولید کرد، چرا از ادرار نشود؟
این شیوه تامین انرژی که به «پیل سوختی میکروبی» نیز مشهور است، توسط دانشگاه بریستول توسعه یافته و قرار است امسال برای اولین بار در خانه‌ها آزمایش شود.
4- کاکائو (ساحل عاج)
پس از موفقیت پروژه‌های آزمایشی، اکنون در ساحل عاج کار یک کارخانه زیست توده شروع به کار کرده است که از زباله‌های کاکائو در کارخانه انرژی تولید می‌کند. این مرکز در شهر «Divo» مستقر است؛ یعنی جایی که هرساله مقدار قابل توجهی کاکائو تولید می‌شود.
در این کارخانه زباله‌های باقی مانده از محصولات کاکائو در کارخانه زیست توده سوزانده می‌شوند و این کار به چرخاندن توربین و تولید برق کمک می‌کند؛ درست مانند آنچه در یک نیروگاه معمولی با سوخت فسیلی روی می‌دهد.
5- جاده‌های خورشیدی (آلمان)
اولین پروژه جاده‌های خورشیدی در نرماندی فرانسه آزمایش شد و به شکست انجامید زیرا این جاده‌ها به اندازه کافی مقاوم نبودند و فرو ریختند. اما دانشمندان آلمان و اتریش راه حل بهتری یافتند.
بر این اساس پنل‌های خورشیدی به جای نصب در کف بزرگراهها، همچون سایه‌بان بر فراز برگزراهها نصب می‌شوند و انرژی مورد نیاز خانه‌ها و کسب و کارهای اطراف را تامین می‌کنند.
آلمان در چهارچوب یک برنامه سه ساله در حال پوشش ۱۳ هزار کیلومتر از بزرگراههای کشور با این سیستم است و انتظار می‌رود با این شیوه، ۹ درصد از کل برق مصرفی کشور تامین شود.
6- سوزاندن جسدها (بریتانیا)
این شیوه به «Crematorium» نیز معروف است.
در حال حاضر در بریتانیا ۷۹ درصد از اجساد متوفیان سوخته می‌شود؛ به عبارت دیگر هرساله جسد حدود ۴۷۰ هزار نفر در ۳۰۰ مرکز جسدسوزی این کشور سوزانده می‌شود.
هر جسد به تنهایی با سوزانده شدن می‌تواند انرژی مورد نیاز برای استفاده از ۱۵۰۰ تلویزیون را تامین کند.
سوزاندن اجساد مردگان با هدف استفاده از انرژی آنها از سال ۲۰۱۱ میلادی در بریتانیا رواج یافت و اولین مرکز در شهر دورهام بود. در شهر آلبوگ دانمارک نیز چنین مرکزی وجود دارد و انرژی تولیدی از این مسیر را به روستاهای اطراف می‌فروشد.
پروژه دیگری نیز در شهر ردیچ بریتانیا در حال اجراست که با حرارت تولید شده از جسد مردگان، آب استخر شنای مجاور گرم می‌شود.
7- عروس دریایی (سوئد)
در این شیوه از پروتئین فلورسنت سبز موجود در بدن عروس دریایی استفاده می‌شود؛ یعنی همان چیزی که به این جانور کوچک دریایی، نور و قدرت درخشش می‌دهد. دانشمندان موفق شده‌اند از این پروئین در صفحات خورشیدی نیز استفاده کنند.
8- جلبک دریایی (اسکاتلند)
جلبک‌های دریایی کاربردهای شگفت انگیزی دارند و در حال حاضر در اسکاتلند خودرویی که از جلبک دریایی استفاده می‌کند توانسته یک سفر ۵۰ مایلی را با موفقیت به پایان برساند.
این برنامه بخشی از یکی از پروژه‌های اتحادیه اروپا موسوم به «MacroFuels» بود که به دنبال سوخت‌های زیستی مشتق شده از جلبک دریایی و جایگزینی آنها با سوختهای فسیلی است.
9- گرمای بدن (آمریکا)
یکی از بزرگترین مراکز خرید آمریکا یعنی «Mall of America» در مینیاپولیس، بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از گرمای بازیافتی بدن خریدارانش تامین می‌کند.
این مرکز خرید روزانه بطور متوسط بیش از ۱۰۹ هزار بازدیدکننده دارد و با بازیافت انرژی گرمایی بدن این جمعیت، تامین انرژی وسایل روشنایی و نورگیرها ممکن شده است.
این سیستم حتی در زمستانها نیز به خوبی قادر به گرم کردن داخل بازار حتی تنظیم فعالیت سیستم تهویه آن است.
10. گاوهایی که کوله پشتی دارند (آرژانتین)
آرژانتین با بیش از ۵۵ میلیون گاو، یکی از تولید کنندگان بزرگ گوشت گاو است. گاز متان تولید شده توسط گاوها یکی از مهمترین منابع گرم شدن زمین است زیرا ۲۳ برابر بیشتر از دی اکسید کربن، باعث جذب گرما در جو زمین می‌شود.
به همین دلیل در آرژانتین پژوهشگران بسته‌هایی پلاستیکی شبیه بادکنک را به پشت ۱۰ گاو وصل کرده‌اند. هر بسته به یک لوله از معده حیوان متصل است که گازهای تولید شده را جمع آوری می‌کند و از این گاز برای تولید برق در مزارع استفاده می‌شود.

​پیشنهاد سردبیر