تاثیر حذف کربن بر سبد های سرمایه گذاری/ تغییر در پرتفولیوها پس از نفت

تولید سبز- حذف کربن رویکرد محوری برای کاهش تغییرات آب و هوایی است و از آنجا که نقش کربن در سبد های سرمایه گذاری دارای وزن قابل توجهی است،‌ تأثیر آن بر سبد سرمایه گذاری بسیار قابل توجه خواهد بود.
وزن فعلی کربن در سبدهای سرمایه گذاری چقدر است؟

می دانیم که وزن کربن در پرتفوی های سرمایه گذاری بسته به نوع سرمایه گذاری، مدیر سرمایه گذاری و اهداف سرمایه گذار به طور گسترده ای متفاوت است
بر اساس مطالعه‌ای که توسط پروژه افشای کربن (CDP) انجام شده است، میانگین وزنی کربن در پرتفوی سهام عمومی حدود 20 تا 30 درصد بالاتر از میانگین جهانی است. این به این معنی است که بیشتر سبدها هنوز هم به شدت به سمت شرکت های کربن فشرده وزن دارند.
بر اساس گزارش مرسر، یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری جهانی، نشان داد که میانگین قرار گرفتن در معرض کربن در یک سبد متوازن معمولی 60/40 حدود 45 تا 50 درصد بالاتر از میانگین جهانی است. این بدان معناست که حتی با داشتن یک سبد متوازن، سرمایه گذاران همچنان در معرض انتشار قابل توجه کربن هستند.
نکته قابل توجه این است که بسیاری از سرمایه گذاران در حال لحاظ کردن ملاحظات شاخص های زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی ESG را در تصمیمات سرمایه گذاری خود هستند که می تواند منجر به کاهش قرار گرفتن در معرض کربن شود. مطالعه ای توسط هاروارد بیزینس ریویو نشان داد که فعالیت های نمونه  با غربالگری ESG نسبت به نمونه کارها بدون غربالگری ESG ردپای کربن کمتری دارند.
همچنین برخی از سرمایه گذاران فعالانه به دنبال کاهش ردپای کربن خود از طریق اتخاد راهبردهای سرمایه گذاری آگاه در بخش کربن هستند. یک گزارش که توسط موسسه سزرمایه گذاری مورگان استنلی منتشر شده نشان داد که 70 درصد از سرمایه گذاران نهادی و 55 درصد از سرمایه گذاران فردی به راهبرد های سرمایه گذاری پایدار، از جمله سرمایه گذاری آگاه از کربن علاقه مند هستند.
برای اینکه درک بهتری از مساله ارایه شود، در اینجا برخی از برآوردهای انتشار کربن مرتبط با سبدهای سرمایه گذاری مختلف مورد بررسی قرار می گیرد:

سبد سهام عمومی: متوسط سبد سهام عمومی ممکن است ردپای کربنی در حدود 10 تا 20 تن CO2 در هر 1 میلیون دلار سرمایه گذاری داشته باشد.
سبد متوازن: یک سبد متوازن 60/40 ممکن است ردپای کربنی در حدود 15 تا 30 تن CO2 به ازای هر 1 میلیون دلار سرمایه گذاری دارد.
پورتفولیوی پایدار/متمرکز بر ESG: پورتفولیویی که ملاحظات ESG و راهبرد‌های سرمایه‌گذاری پایدار را در بر می‌گیرد ممکن است ردپای کربنی در حدود 5-15 تن CO2 به ازای هر 1 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را در بر گیرد.
البته که برآوردها بالا بسته به سرمایه‌گذاری‌های خاص، سطوح دارایی و راهبردهای مورد استفاده می تواند بسیار متفاوت باشد. همانطور که سرمایه گذاران از اهمیت تغییرات آب و هوایی و انتشار کربن آگاه تر می شوند، می توان انتظار داشت که تاکید بیشتری بر کاهش قرار گرفتن در معرض کربن در سبد سرمایه گذاری ها را شاهد باشیم. در ج.ا.ایران به دلیل نقش هیدروکربن ها در ساختار اقتصادی کشور، پیش بینی می شود سبد های سرمایه گذاری تاثیر بیشتری نسبت به کاهش سهم کربن در بخش ها ی متعدد اقتصادی را شاهد باشند. 
 

​پیشنهاد سردبیر