رخددهای اخیر فشار جهانی اهمیت آمادگی در برابر بحران و ایجاد تاب آوری را به ما یادآوری می کند. بحران کووید ۱۹ و پیامدهای جنگ در اوکراین آسیب پذیری نظام های تامین مالی و ضرورت قطع وابستگی به انرژی کربن فشرده و تسریع انتقال به انرژی های تجدیدپذیر را آشکار کرده است.
مقابله با تغییرات آب و هوایی برای تضمین یک سیاره سالم حیاتی است، اما از منطق اقتصادی قدرتمندی نیز برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که دستاوردهای اجتماعی مقابله با تغیرات آب و هوایی بسیار بیشتر از هزینه های تامین مالی آن است. شواهد اکنون نشان میدهند که اجتناب از انتشار گازهای گلخانهای و حرکت به سمت انرژیهای تجدیدپذیر منجر به مزایای اجتماعی قابل توجه و سود خالص کلی برای جامعه میشود.
خطرات بالقوه برای انتقال به سیستم انرژی تجدیدپذیر می تواند خطرات سیستم مالی را تشدید کند. اگر درک مبادله بین امنیت انرژی و انتقال به نظام جدید سرعت تغییر کند و انتقال صفر خالص پرهزینه، پیچیده و نامنظم شود، خطراتی برای انتقال به سیستم جدید انرژی پدید خواهد آمد. پیامدهای مرتبط با انرژی ناشی از جنگ در اوکراین همچنین ممکن است سرعت حذف تدریجی یارانه سوخت های فسیلی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه را تغییر دهد.
یک انتقال به نظام جدید منطبق با اقلیم که با تأخیر یا بی نظمی انجام گیرد می تواند خطرات سیستم مالی را تشدید کند. بنابراین دستیابی به درک جامعتری از پیامدهای تغییرات اقلیمی برای سیستم مالی جهانی و ثبات مالی در اولویت قرار دارد.
در حال حاضر هفت حوزه مالی زیر نیازمند توجه جدی تر بانک های مرکزی و تنظیم کننده های هستند:
اول، سیاستگذاران به مشاوره جهت درک کلان تامین مالی مرتبط با آب و هوا نیاز دارند.این سیاست ها به دو دلیل اصلی نقش مهمی دارند. اولین مورد، بزرگی و ماهیت جهانی خطرات بالقوه ثبات اقتصادی و مالی است. دوم رابطه مثبت قوی بین حفاظت از اقلیم از یک سو و عملکرد کلان اقتصادی و ثبات مالی از سوی دیگر است.
دوم، نیاز فوری به اصلاحات ساختاری برای به حداقل رساندن تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سیستم مالی است. یکی از دلایلی که این امر در بازارهای در حال توسعه متوقف شده است، عدم تامین مالی مناسب برای تأثیرگذاری بر تغییرات ساختاری است.
سوم، بانکهای مرکزی و تنظیمکنندههای مالی باید بهطور سیستماتیک ارزیابیهای ریسک آب و هوایی را در چارچوبهای ثبات مالی خود ادغام کنند. هنگامی که خطرات آب و هوایی اهمیت مادی و سیستمی دارند، توجه ویژه ای برای اطمینان از ارزیابی چگونگی تشدید و انتقال خطرات اقلیمی به بخش مالی مورد نیاز است.
چهارم، موضوع نیاز به تنظیم و نظارت بر خطرات مالی مرتبط با اقلیم است. حفظ ثبات مالی وظیفه اصلی مقامات ناظر مالی است، بنابراین آنها باید اطمینان حاصل کنند که خطرات مربوط به آب و هوا به اندازه کافی در فرآیندهای نظارتی خود ضبط می شود. در مواردی که این ریسکها با اهمیت ارزیابی میشوند و احتمالاً ثبات مالی را تهدید میکنند، ناظران باید بتوانند سریعتر مداخله کنند.
پنجمین مورد به دستورات و ترازنامه بانک های مرکزی مربوط می شود. به ممد رویکرد تامین مالی سبز، کارهای فنی زیادی در حال انجام است، اما، همچنان به کار تحلیلی بیشتری برای ارزیابی تأثیر تغییرات اقلیمی بر عملیات بانک مرکزی، چارچوب حاکمیتی، چارچوب تعیین سیاست و ثبات مالی نیاز است.
ششم، الزام تقویت و بازسازی اطلاعات اقلیمی است. ارزیابی ریسکهای آب و هوایی، امکان قیمتگذاری دقیق در بازار و امکانپذیر کردن تصمیمهای سرمایهگذاری آگاهانه نیازمند یک معماری اطلاعاتی قوی در مورد خطرات آب و هوایی است. معماری اطلاعات از سه جزء تشکیل شده است: اول، داده های قابل اعتماد و با کیفیت بالا. دوم، مجموعه ای هماهنگ و منسجم از استانداردهای افشای آب و هوا. و سوم، اصولی برای همسویی سرمایه گذاری ها با اهداف پایداری.
هفتمین و آخرین حوزه ای که نیاز به اقدام دارد، راه های بسیج مالی دولتی و خصوصی و در عین حال حفظ تعادل با سایر نیازهای اقتصادی کشور است. باید راههای بالقوه برای افزایش سرمایهگذاری خصوصی جهت کاهش خطرات اقلیمی که برای توسعه بازارهای مالی پایدار لازم است، درک شود. دسترسی به منابع مالی همچنان در بسیاری از اقتصادها یک مانع است. بر اساس آخرین برآوردهای هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی، در برخی از اقتصادها، جریان های مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۳۰ باید ۴ تا ۸ برابر افزایش یابد.
نویسنده: توبیاس آدریان، مشاور مالی صندوق بین المللی پول