مزایای حسابداری سبز

تولید سبز- با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای مختلف و روش های میزبانی آنها در طول سال ها تکامل یافته است. اگرچه این فناوری عملکرد حسابداران را بهینه کرده و فرآیند حسابداری را ساده کرده است، اما به روشی غیر دوستانه بر محیط زیست تأثیر گذاشته است. از این رو، برای کاهش اثرات مضر فناوری بر محیط زیست، هم اکنون تأکید روزافزونی بر توجه به محیط اطراف ما می شود. سازمان‌ها اکنون شروع به درک اهمیت این مهم کرده‌اند و مراحلی را برای ترویج اهداف سبز و دوستدار محیط‌زیست تدوین کرده‌اند. حسابداری سبز یکی از این اصطلاحات است که عوامل محیطی را در برنامه های کسب و کار وارد می کند تا به هیچ وجه محیط نادیده گرفته نشود.

حسابداری سبز چیست؟

حسابداری سبز یا حسابداری محیطی نشان دهنده تعهد سازمان به جنبه های کلیدی محیط اطرافمان مانند سیاره زمین، مردم و سودآوری است. شیوه های حسابداری زیست محیطی به صورت عمده توسط شرکت ها برای گنجاندن هزینه های زیست محیطی در راهبردهای مالی اجرا می شود و دارایی ها و منابع زیست محیطی را در حساب های شرکت و در نهایت حسابرسی سبز ترکیب می کند. همچنین تأثیر اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی کسب و کار را اندازه گیری می کند.

 با اجرای حسابداری سبز، بخش شرکتی از پارامترهای محیطی آگاه می شود و هزینه ها را در بودجه خود جای می دهد.

 انواع حسابداری سبز

در زیر سه نوع مختلف حسابداری سبز مورد بررسی قرار می گیرد:

1. حسابداری مدیریت محیطی (EMA)

حسابداری سبز با شناسایی میزان و نحوه استفاده از منابع و هزینه های مربوط به تأثیر اقتصادی شرکت بر محیط زیست، اطلاعات محیطی و اقتصادی را شرکت بررسی می کند.

EMA رویکردی را تعریف می کند که انتظار می رود یک کسب و کار از آن پیروی کند تا عوامل محیطی را تجزیه و تحلیل کرده و گردش کار سازمان را بر این اساس مدیریت نماید.

2. حسابداری مالی محیطی (EFA)

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع حسابداری به جنبه های مالی تجارت با توجه به محیط می پردازد. این نوع حسابداری مربوط به حسابداری معاملات زیست محیطی است که بر عملکرد مالی یک سازمان تأثیر می گذارد یا قرار است تأثیر بگذارد. تحلیلگران مالی مسئول حسابداری مالی محیطی، ریسک های مالی و همچنین سود را با توجه به عوامل محیطی خاص کسب و کار تحلیل می کنند.

3. حسابداری ملی محیط زیست

این نوع حسابداری شامل حسابداری در سطح ملی با تمرکز بر هزینه های سبز و منابع طبیعی است. با حسابداری ملی محیطی، جنبه های زیست محیطی مربوط به یک کشور با حساب های ملی (NA) ادغام می شود.

 

 


اینفوگرافیک زیر تعهد سازمان ها به افراد، سیاره زمین و سودآوری را از طریق حسابداری سبز نشان می دهد.

 

چگونه حسابداری سبز را پیاده سازی کنیم؟

چه در حسابداری و چه هر تجارت دیگری، هرمدیر مسئول اتخاذ تصمیمات تجاری است که می تواند به بهبود شرایط محیطی کمک کند.

در اینجا چند راهکار برای پیاده سازی حسابداری سبز در شرکت شما معرفیمی شود:

1) آموزش کارکنان - حسابداران را آموزش دهید تا از روش های سازگار با محیط زیست برای کار در دفتر استفاده کنند. دوره های آموزشی را به آنها اختصاص دهید، مشوق هایی برای کار سبز در اختیار آنها قرار دهید، و مدیریت انرژی را با فعالیت های تعاملی سرگرم کننده کنید.

2) کاغذ را به حداقل برسانید - سعی کنید استفاده از کاغذ را در محل دفتر کاهش دهید. ایجاد یک فرآیند حسابداری کامل بدون کاغذ ممکن است عملی نباشد، اما می توان استفاده از کاغذ را تا حدودی کاهش داد. تعداد اوراق به ازای هر کارمند را ردیابی کنید، چاپ کاغذ را کاهش دهید و از بانک‌ها صورت‌حساب بدون کاغذ درخواست کنید.

3) تکنیک های سبز را پیاده سازی کنید - از تکنیک های شخصی در سیستم حسابداری برای اجرای راه حل سبزتر استفاده کنید. چالش‌های سبز ماهانه ایجاد کنید، محصولات اداری سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید، از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره ببرید، نور طبیعی را به حداکثر برسانید، بازیافت هم فراموش نشود.

4) افزایش تحرک کارمندان خود را تشویق کنید تا پیاده، با دوچرخه، و یا با همراهی با ماشین دیگر همکاران خود به صورت اشتراکی و نوبتی از یا به محل کاراستفاده کنند. همچنین حسابداری ابری را برای کاهش تعداد افرادی که در دفتر کار می کنند بکار بگیرید تا ردپای کربن شرکت کاهش یابد.

5) کاهش مصرف انرژی - کاهش مصرف انرژی در دفتر، که نه تنها به صرفه جویی در محیط زیست کمک می کند، بلکه منجر به کاهش هزینه های قبوض انرژی نیز می شود. از لامپ های کم مصرف استفاده کنید، حسگرهای نوری را به کار بگیرید، استفاده از برق متناوب شهری راکاهش دهید و لوازم برقی را ارتقا دهید.

 5 بهترین راه برای استفاده عملی از حسابداری سبز در تجارت :

1. روش های حسابداری که باعث آسیب های محیطی می شوند را شناسایی کنید

بهبود با تجزیه و تحلیل آغاز می شود. به سیستم حسابداری متعارفی که در حال تمرین آن هستید نگاه کنید تا انرژی مصرف شده توسط بخش های مختلف سیستم را بررسی کنید. بسته به کسب‌وکاری که در آن خدمت می‌کنید، بخش‌ها می‌توانند متفاوت باشند، مانند - استفاده از رایانه شخصی، مصرف برق، هدر رفت کاغذ و غیره. هنگامی که آنها را شناسایی کردید، اجرای یک راه حل سبزتر تلاش زیادی لازم نخواهد داشت.

2. محیط را در پارامترهای عملکرد خود دخالت دهید

یکی از وظایف اساسی که هر بخش حسابداری انجام می دهد اندازه گیری عملکرد سازمان است. به طور سنتی، چنین عملکردی بر اساس پارامترهای اقتصادی محاسبه می شود. اما با افزایش نگرانی در مورد عامل محیط زیستی و اقلیم، سیستم های مدرن شروع به افزودن دارایی های طبیعی در محاسبات کرده اند. نمونه بارز چنین تغییری در سیستم، جایگزینی در محاسبه NDP است که توسط سیستم حسابداری محیطی-اقتصادی (SEEA) پیشنهاد شده است. NDP توصیه شده به عنوان EDP (محصولات داخلی محیطی) شناخته می شود. برای کمک به مزایای زیست محیطی، بهتر است به سرعت این گونه محاسبات را عملیاتی کنید.

3. بدون کاغذ بروید

فاکتورها، فیش‌های حقوق و دستمزد، فرم‌های مالیاتی، یادآوری‌های پرداخت و تعدادی روش دیگر وجود دارد که استفاده از آنها به کاهش کاغذ در بخش حسابداری کمک می‌کند. نه تنها کاغذ با نگهداری انبوه آشفتگی ایجاد می کند، بلکه به محیط زیست نیز آسیب جدی وارد می آورد. اگرچه حذف فوری اوراق از تجارت در حال حاضر امکان پذیر نیست، اما استفاده از این روش می تواند به میزان قابل توجهی در حسابداری کاهش یابد. استفاده از نرم افزارهای پیشرفته، تشویق به پرداخت های الکترونیکی، ثبت مالیات به صورت آنلاین و غیره از جمله روش های متعدد انجام حسابداری بدون کاغذ است. اما زمانی که کار بدون کاغذ امکان پذیر نیست، فونت های کوچکتر را انتخاب کنیدبا گزینه حاشیه باریکتر.

4. از دستگاه ها و راه حل های سبز استفاده کنید

دستگاه‌های الکترونیکی، مانند ایستگاه‌های کاری حسابدار، سرورها، چاپگرها و غیره، انرژی قابل توجهی را در بخش حسابداری مصرف می‌کنند تا بهره‌وری را با سرعت بالا نگه دارند. جایگزینی آنها با دستگاه های کم مصرف بهترین گزینه برای حفظ همان سطح بهره وری و کاهش مصرف برق است. همیشه رتبه بندی انرژی دستگاه هایی را که برای عملیات حسابداری استفاده می کنید بررسی کنید. علاوه بر این، ابر را با تعداد زیادی گزینه ممکن حرکت دهید. محاسبات ابری که با ویژگی‌های عملکرد شگفت‌انگیز غنی شده است، ثابت شده است که به حسابداری سبز کمک می‌کند. مزیت دیگر انتخاب محاسبات ابری این است که راه حلی مقرون به صرفه است.

5. با شیوه های سبز به اصول اولیه پایبند باشید

هنگامی که ما در مورد سبز شدن با حسابداری صحبت می کنیم، چنین شیوه های اساسی مشابه اکثر فرآیندهای تجاری دیگر و ESG و GRI باقی خواهند ماند. در اینجا چند نکته متداول برای سبز شدن وجود دارد:

پیروی از مفهوم 3R کاهش، استفاده مجدد و بازیافت باید به تمام روش های ممکن اجرا شود.

برق را هدر ندهید. در صورت عدم استفاده، چراغ ها، رایانه ها و سایر وسایل الکترونیکی را خاموش کنید.

اجازه دهید نور طبیعی اتاق شما را روشن کند.

حمل و نقل عمومی یا کار از خانه را در میان کارکنان تشویق کنید.

در ابتدا، سبز شدن در بخش حسابداریممکن است کمی بر زمینه های اقتصادی تأثیر بگذارد، اما آینده بهتری را همراه با صرفه جویی در هزینه در گزینه طولانی تر تضمین می کند.

 نویسنده: زهدی منیر

ترجمه: اخبار مالی- شم

 

 

 

​پیشنهاد سردبیر