ظهور رگولاتورهای ESG و شاخص های نوین در افشای مالی

چارچوب‌های نظارتی جدید منطبق با شاخص های اقتصاد پایدار ( محیط زیست، اجتماع و حاکمیت شرکتی) به سرعت در حال ظهور هستند از این رو گزارش‌دهی و افشای اطلاعات شرکتی منطبق با این شاخص ها تا کنون در بیش از 140 کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه های بین المللی برای تامین مالی پایدار با الزامات همراه آن در پیش روی فعالان اقتصادی قرار دارد. به ترتیبی که در اتحادیه اروپا  مقررات سطح 2 افشای مالی پایدار (SFDR) از اول ژانویه 2023  به مورد اجرا گذاشته می شود، این گامی مهم برای هدایت سرمایه گذاران و سرمایه گردانان در شرایط نوین بازار جهانی است. 

-موضوع برنامه های جامع مالی پایدار ارائه یک تعریف مشترک از فعالیت های پایدار، الزام شرکت ها به ادغام پایداری و ریسک در مدیریت خود و افشای تأثیر آنها در محیط بازار است اهداف این برنامه ها را می توان به ترتیب زیر فهرست کرد:

    - شفافیت بیشتر در مورد محصولات سرمایه گذاری با توجه به استاندارد های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی(  ESG)

  • استفاده از یک طبقه بندی مشخص برای تعیین و ارایه یک تعریف مشترک از فعالیت پایدار در حوزه اقتصاد
  • تنظیم استانداردهای بازار برای محصولات مالی از جمله اوراق قرضه سبز، معیارها و برچسب های زیست محیطی

از اول دی ماه 2023 الزامات برای رعایت استانداردهای گزارش‌دهی فنی، جهت افشای پیش قراردادها به صورت دوره ای در سطح محصول و همچنین افشای سایت های تولید در سطح نهاد و محصول در اتحادیه اروپا گسترش خواهد یافت. از ژوئن 2023 نیز افشای اطلاعات در وب سایت شرکت ها در سطح سازمانهای مادر با توجه به تأثیرات نامطلوب اصلی، باید با توجه به اولین دوره مرجع (سال تقویمی 2022) انجام بگیرد.

علاوه بر این، بر اساس مقررات طبقه‌بندی، از اول ژانویه 2023 نیز شرکت‌های غیرمالی باید شاخص‌های عملکرد کلیدی را برای همسویی با مقررات طبقه‌بندی، بررسی و اعلام کنند.

افشای اطلاعات همواره یکی از چالش های کلیدی در راستای عدم تطابق در زمان بندی اجرای گزارش دهی بوده است، بدین ترتیب که شرکت های مالی ملزم به گزارش اطلاعات بر اساس شاخص های ESG هستند که این خود بر داده های شرکت های مادر متکی است، نهاد هایی که خودشان ملزم به افشای آن داده ها تا تاریخ های مشخصی در آینده نیستند.

در بریتانیا نیز مقررات افشا و گزارش‌دهی در حال توسعه است، به طوری که این کشور پیشتر توصیه‌های گروه ویژه FSB در مورد افشای مالی اطلاعات مرتبط با اقلیم TCFD که در سال 2017 برای صنعت صندوق بازنشستگی منتشر شد، کاملا پذیرفته و به مورد اجرا گذاشته است.

بر اساس گزارشFSB، تا پایان سال 2021، حامیان TCFD در 89 کشور و حوزه قضایی با ارزش بازار ترکیبی بیش از 25 تریلیون دلار ( افزایش 99 درصدی نسبت به سال 2020) فعال بودند.

ساختار حول چهار حوزه موضوعی که عناصر اصلی نحوه عملکرد شرکت‌ها را نشان می‌دهد دور می زند این عناصر عبارتند از: حاکمیت، راهبرد، مدیریت ریسک، و معیارها و اهداف. افزون بر این عناصر اصلی 11 موضوع مربوط به پشتیبانی نیز در ساختار افشای اطلاعات قرار می گیرد.

فرض بر این است که افشای اطلاعات مالی مرتبط با اقلیم  یک چارچوب اطلاعاتی برای کمک به سرمایه‌گذاران در ارزیابی ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با آب و هوا ایجاد می‌کند.

درایالات متحده الزامات افشای مرتبط با اقلیم برای شرکت های مالی و ناشران منتشر و اجباری شده است. براساس چارچوب‌های جهانی مانند توصیه‌های TCFD و پروتکل GHG، قوانین مصوب SEC قرار است به صورت مرجله ای از سال 2023 اجرا شوند و بدین ترتیب گزارش‌های دوره‌ای، بروشورهای صندوق و سایر موارد شرکت های مالی نیاز به ارائه داده‌های مرتبط با اقلیم را  در بیانیه‌های ثبت، دارند.

مسیری به سوی داده های ESG بیشتر  و شفافتر

به نظر می رسد سیاست گذاران دولتی و بخش خصوصی در بسیاری از کشورها در حال درک بهتر نیاز به ارایه گزارش های افشا و شاخص های ESG شده اند. البته این موضوع ممکن است با مقاومت هایی در سطح کمیسیون بورس و اوراق بهادار مواجه شود، با این حال، صرف نظر از سطح بلوغ مقررات در هر منطقه، آنها نشان دهنده تحولات مثبت هستند. به صورت کلی روند غالب در بازارهای سرمایه گذاری، هماهنگ کردن افشاها در انطباق با شاخص های اقلیمی، افزایش شفافیت سرمایه گذاری از طریق شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)، و تلفیق استانداردهای مختلف برای رتبه بندی است.

با گذشت زمان سازگاری و مشارکت شرکت‌ها جهت استفاده از شاخص های ESG در فرایند گزارشگری در حال انجام است. برنامه‌های اقدام پایدار و گزارش‌دهی نظارتی داده‌های بیشتری را برای کمک به همه طرف‌ها در ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و هدایت گزارش‌های نظارتی منطبق با شاخص های پایداری تولید می‌کند. سرمایه گذاران همچنین از اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه ترجیحات و الزامات پایدار آنها با پرتفوی سرمایه گذاری آنها مطابقت دارد، بهره مند خواهند شد

منبع: مجله اخبار مالی شماره 32

​پیشنهاد سردبیر