تولید سبز در صنعت مرغداری صنعتی/جایگزین طبیعی آنتی بیوتیک ها

تولید سبز- طی 50 سال گذشته، افزایش سریع نیاز به گوشت طیور در مقیاس جهانی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده بهداشت، محیط زیست، ایمنی و برابری وجود داشته است. با این حال، در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در تقاضای عمومی و علاقه علمی برای پرورش طیور ارگانیک، به ویژه در هنگام استفاده از گیاهان دارویی به دلیل افزایش نگرانی از مقاومت آنتی بیوتیکی در مصرف کنندگان نهایی، وجود داشته است. ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنعت طیور باعث تقاضای گیاهان دارویی به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها شده است. تلاش‌های تحقیقاتی مختلف ارزش غذایی آلوئه ورا را در بهبود عملکرد رشد و وضعیت ایمنی و عمل به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد کوکسیدیال در طیور نشان داده‌اند. آلوئه ورا به عنوان مکمل به شکل ژل، عصاره الکلی، پودر، پلی ساکارید و عصاره آبی استفاده شده است. آلوئه ورا حاوی بیش از 200 ماده مغذی، ترکیبات زیست فعال، پلی ساکاریدها و ساپونین ها است. در بررسی حاضر، ما تأثیر آلوئه ورا را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها بر عملکرد رشد، فعالیت های ضد میکروبی و ضد انگلی و تغییرات بیوشیمیایی خون در طیور به تفصیل بیان کرده ایم.

1-معرفی

پرورش طیور منبع مقرون به صرفه ای از مواد مغذی است و سهم قابل توجهی در امنیت غذایی جهان داشته است. علیرغم پیشرفت های اخیر در بهره وری، هنوز یک شکاف ایمنی زیستی به دلیل بیماری های عفونی و افزایش قیمت خوراک وجود دارد. علاوه بر این، به دلیل شیوع بیماری‌های عفونی، پرندگانی که در سیستم‌های فشرده و فوق فشرده پرورش می‌یابند، آسیب‌پذیرتر در برابر بیماری‌ها هستند که منجر به تلفات و خسارات مالی زیادی می‌شود. بنابراین اتخاذ استراتژی های یکپارچه پذیرفته شده از جمله تجویز آنتی بیوتیک ها، واکسن ها و سایر درمان ها مورد نیاز است. با این حال، شیمی درمانی در بسیاری از کشورها به دلیل اثرات منفی آن بر محیط زیست و سلامت انسان، از جمله ظهور باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها، کاهش ایمنی پرندگان و مسائل امنیتی در مورد سلامت مردم، دیگر مجاز نیست. با توجه به ظهور مقاومت میکروبی و وجود بقایای میکروبی در گوشت و تخم مرغ، اخیراً استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد ممنوع شده است. از آنجایی که استفاده از آنتی بیوتیک ها در تولید مرغ ممنوع است ، استدلال های قوی برای ادامه استفاده از روش های مختلف وجود دارد. بنابراین، جایگزین های آنتی بیوتیکی که ایمن تر هستند برای کنترل باکتری های عفونی بسیار تشویق می شوند. گیاه درمانی از لحاظ تاریخی یک گزینه درمانی مفید در بسیاری از نقاط جهان بوده است. با این حال، اندکی از این اطلاعات مهم قومی-دامپزشکی مستند شده است. با توجه به افزایش هزینه داروها و اهمیت روزافزون آنها در تولید آتی محصولات ارگانیک، گیاهان گیاهی باید ثبت شوند. علاوه بر این، از آنجایی که گیاهان به طور طبیعی طیف وسیعی دارند، هنگامی که بیماری ها به آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان می دهند، جایگزین مناسبی هستند. چندین افزودنی خوراک مانند پروبیوتیک آنزیم های پری بیوتیک و مواد گیاهی در طیور پیشنهاد شده است.

آلوئه ورا یک گیاه دارویی بدون ساقه و آبدار است که از خانواده Liliaceae با برگ‌های توری و نیزه‌ای شکل با نوک تیز و لبه‌های دندانه دار است. کلمه عربی «الوئه» به معنای درخشان و تلخ، منبع نام آلوئه ورا است. از نظر فیزیولوژیکی، فعال ترین عضو جنس آلوئه آلوئه باربادنسیس است. با بیش از 75 ترکیب فعال زیستی، به طور گسترده در چین، هند و مصر استفاده می شود. آلوئه ورا از زمان های قدیم برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است  و امروزه نیز از آن برای ساخت لوازم آرایشی، داروها و مواد غذایی برای انسان استفاده می شود . استفاده از آلوئه ورا توسط کشاورزان در مناطق روستایی برای کنترل و درمان بیماری های طیور به اثبات رسیده است .

یک گیاه آلوئه ورا ممکن است به 80 تا 100 سانتی متر برسد. برگ های بالغ توسط سه لایه تشکیل می شوند. لایه بالایی که به آن پوست گفته می شود حاوی آبکش، آوند چوبی و دسته های آوندی است که مواد مغذی را انتقال می دهند. لایه میانی به نام شیره (لاتکس آلوئه) حاوی مایع تلخی است که به شکل یک ماده زرد رنگ است. آلوئه ورا در درجه اول برای لایه داخلی رشد می‌کند، که یک ماده ژل‌مانند سفید، چسبناک، نیمه جامد و شفاف است که پتانسیل‌های درمانی دارد .

آنتی بیوتیک ها 12 00044 g001 550 مورفولوژی ناخالص گیاه آلوئه ورا.

پلی ساکاریدها، مواد فنلی، ویتامین ها، مواد معدنی، قندها، پروتئین ها و ساپونین ها ژل آن را تشکیل می دهند و خواص دارویی منحصر به فردی در اختلالات مختلف دارند. حدود 98 درصد از ترکیبات ژل آلوئه ورا آب است. جزء جامد ژل آلوئه ورا دارای pH متوسط 4.55 است و از 0.66٪ مواد غیر محلول و 0.56٪ مواد محلول تشکیل شده است. بیش از 75 جزء فعال متمایز در این مقدار قابل توجهی وجود دارد. ویتامین A، ریبوفلاوین، تیامین، پیریدوکسین، نیاسین، ویتامین E، کولین، ویتامین C و اسید فولیک از جمله ویتامین های فراوان در آلوئه ورا هستند. کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کروم، پتاسیم، منگنز، سدیم، فسفر و روی مواد معدنی قابل توجهی هستند که از آلوئه ورا استخراج می‌شوند ،. ژل آلوئه ورا بیشتر از سلولز، پلی ساکاریدهای حاوی مانوز و پلی ساکاریدهای پکتیک تشکیل شده است. سایر مواد شیمیایی گیاهی عبارتند از آنزیم ها، لکتین ها، آنترون ها، پلی مانان ها، رزین ها، استرول ها، اسیدهای استیله، ترپنوئیدها، تانن ها، ترکیبات مانان و فلاونوئیدها. در بررسی حاضر، اثرات آلوئه ورا به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک ها بر عملکرد رشد، فعالیت های ضد میکروبی و ضد انگلی و تغییرات بیوشیمیایی خون در طیور را به تفصیل بیان کرده ایم (شکل 2).

آنتی بیوتیک ها 12 00044 g002 550. اثرات مفید چندگانه آلوئه ورا در طیور.

2- اثرات رشد در طیور

بهبود اثرات محرک رشد از نظر مصرف خوراک، افزایش وزن و راندمان خوراک آلوئه ورا ثبت شده است. به گفته سینگ و همکاران. ، آلوئه ورا این پتانسیل را دارد که یک محرک رشد در جوجه های گوشتی باشد و اثرات محرک رشد آن با محرک های رشد آنتی بیوتیکی قابل مقایسه است. اثرات محرک رشد آلوئه ورا و ترامایسین را در جوجه های گوشتی ارزیابی کرد و کشف کرد که درمان قبلی باعث افزایش وزن جوجه ها با سرعت قابل توجهی بیشتر می شود. رازق و همکاران در جوجه‌های گوشتی با دوزهای تزریقی گیاهان چند گیاهی از جمله آلوئه ورا (20 میلی‌لیتر در لیتر آب) مصرف می‌کنند. بازده خوراک و رشد وزن بهتری را مشاهده کردند. به گفته برنارد و همکاران، عصاره ژل آلوئه ورا در آب آشامیدنی نسبت به محرک های رشد آنتی بیوتیکی در افزایش عملکرد جوجه های گوشتی موثرتر است. و Nalge و همکاران. ، بدون تأثیر منفی بر وضعیت سلامت عمومی پرندگان. افزایش مصرف خوراک، ترشح آنزیم گوارشی درون زا، وضعیت آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتریایی چند اثر مثبت نشان داده شده توسط آلوئه ورا است. اثرات رشد بهبود یافته همچنین با اثرات مثبت بر ویژگی های بافتی روده در جوجه های گوشتی و سایر گونه های طیور همبستگی مثبت داشته است ، همانطور که در جاهای دیگر گزارش شده .

جوجه هایی که با 30 میلی لیتر ژل آلوئه ورا تغذیه شده اند، نشان دادند کهدر آنها معیارهای رشد، مانند افزایش وزن و راندمان تبدیل خوراک، به طور قابل توجهی بیشتر است. به گفته فلاح ، جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره حاوی 1.5 درصد پودر سیر و 1.5 درصد ژل آلوئه ورا بیشترین وزن نهایی بدن، بیشترین مصرف خوراک و کمترین FCR را داشتند. طبق مطالعات سینورات و همکاران، مکمل آلوئه ورا برای جوجه های گوشتی باعث افزایش وزن بدن، کارایی غذا و کاهش مصرف خوراک شد. و اکرم و همکاران.. پودر آلوئه ورا که به عنوان مکمل غذایی به میزان 1.5٪ استفاده می شود، در افزایش عملکرد جوجه های گوشتی و کاهش گونه های سالمونلا و اشریشیا کلی روده موثرتر از آنتی بیوتیک محرک رشد آنرامایسین بود. توانایی آلوئه ورا در افزایش مقدار باکتری های مفید و در عین حال کاهش سطح باکتری های مضر را می توان به بهبود عملکرد رشد نسبت داد. در این راستا شکرانه و قلمکاری  به این نتیجه رسیدند که جوجه های گوشتی تیمار شده با آلوئه ورا در آب آشامیدنی افزایش باکتری لاکتوباسیلوس را نشان دادند که به دلیل عملکردشان در ارتقاء هضم و جذب مواد مغذی در روده پرندگان شناخته شده است. در نتیجه، باکتری های مضر کمتری وجود دارد که به پرندگان اجازه می دهد تا از خوراک و مواد مغذی به طور موثرتری استفاده کنند. ترکیب آلوئه ورا که سرشار از پلی ساکاریدها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آلی است  مصرف خوراک را بهبود می بخشد و در نتیجه سرعت رشد را بیشتر می کند.

پتاسیم، آهن، کروم، منیزیم، سدیم، مس، کلسیم، روی و منگنز تنها تعدادی از مواد معدنی و ویتامین هایی هستند که ممکن است به طور طبیعی در آلوئه ورا یافت شوند. این مواد معدنی برای سنتز آنزیم های درون زا که به هضم مواد مغذی کمک می کنند، اساسی هستند. علاوه بر این، خود گیاه دارای آنزیم های زیادی است که به جذب مواد مغذی ضروری بدن کمک می کند. آمیلاز یکی از آنزیم های اولیه است و گیاه همچنین دارای اکسیداز، کربوکسی پپتیداز و آلکالین فسفاتاز و همچنین ایزوآنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کربوکسی پپتیداز و گلوتاتیون پراکسیداز است که آنزیم های پروتئولیتیک هستند. همه این آنزیم ها به متابولیسم کمک می کنند.

به گفته دارابیغانه و همکاران. ، گروه 2 درصد ژل آلوئه ورا افزایش وزن بدن و مصرف خوراک را افزایش داد که بیشتر از گروه آنتی بیوتیکی به روش غیر قابل توجهی (ویرجینیامایسین) بود. طبق گزارش برخی از نویسندگان، مکمل آلوئه ورا در جوجه های گوشتی مصرف خوراک را کاهش داد. تغییرات در طعم خوراک و افزایش اشتها را می توان با افزایش مصرف خوراک در پرندگان مکمل ژل آلوئه ورا مرتبط دانست. Wenk (2002) اضافه کرد که گیاهان می توانند ترشحات درون زا و گرسنگی را افزایش دهند که به نوبه خود می تواند عملکرد را افزایش دهد. مطالعات روی جوجه های گوشتی نشان داده است که 600 میلی گرم عصاره آب ژل آلوئه ورا باعث می شود وزن بدن جوجه های گوشتی در هفته سوم و ششم در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی افزایش یابد. ممکن است دلایل متعددی برای افزایش عملکرد تولیدی جوجه های تغذیه شده با آلوئه ورا وجود داشته باشد. اول، آنتراکینون ها و مشتقات آن، از جمله ایزوباربالوئین، آلوئه-امودین-9-آنترون، و آنترون-C-گلیکوزیدها، در اجزای فنلی وجود دارند. این ترکیبات به عنوان عوامل ضد باکتری قوی عمل می کنند و جذب مواد غذایی از روده بزرگ را افزایش می دهند. با تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها، کاتالیزورهای زیستی مانند لیپاز و آمیلاز موجود در گیاهان می توانند به هضم کمک کنند. البته لازم به ذکر است که ضمن بررسی اثرات مکمل های گیاهی در خوراک جوجه های گوشتی بر عملکرد، عوامل مختلفی از جمله اجزای گیاهی، خصوصیات فیزیکی، تنوع ژنتیکی، سن، دوزهای مختلف مصرفی، روش عصاره گیری، زمان برداشت و سازگاری با سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت. مواد تشکیل دهنده، می توانند تأثیر متفاوتی بر عملکرد داشته باشند. علاوه بر گیاهان و عصاره آنها، محققان بر روی پلی ساکاریدهای موجود در گیاهان نیز تمرکز کردند. مطالعات متعدد روی این ترکیبات نشان می دهد که پلی ساکاریدهای موجود در گیاهان و قارچ ها دارای اثرات تعدیل کننده ایمنی و در برخی موارد حتی ضد باکتری هستند. چنین مزایای افزایش عملکرد گیاهان و پلی ساکاریدها به دلیل تأثیر بر فعال شدن سیستم ایمنی است که منجر به کاهش عفونت های باکتریایی و ویروسی می شود. به گفته برخی از کارشناسان، داروهای گیاهی دارای کیفیت های قابل مقایسه با پری بیوتیک ها هستند .

از آنجایی که پلی ساکارید اولیه در ژل آلوئه ورا آسیمانان است، افزایش وزن بدن در گروه های تحت درمان با ژل آلوئه ورا در مقایسه با گروه کنترل ممکن است با قابلیت های ضد باکتریایی ژل آلوئه ورا توضیح داده شود که ممکن است میکروبیوت روده را تقویت کند. علاوه بر این، آسمانان موجود در ژل آلوئه ورا به تقویت سیستم ایمنی و افزایش انعطاف پذیری بدن در برابر ویروس ها و میکروب ها کمک می کند .

3-  اثرات سیستم ایمنی و ضد میکروبی

آلوئه ورا دارای فعالیت فیتوشیمیایی قدرتمندی است که این توانایی را دارد که با بهبود پاسخ های هومورال و سلولی عملکرد سیستم ایمنی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. خان و همکاران در جوجه های فیومی بین 28 تا 58 روزگی. نشان داد که افزودن پودر برگ (1٪ یا 2٪ در رژیم غذایی) باعث افزایش تیترهای مهار هماگلوتیناسیون می شود. مکمل 42 روزه پودر آلوئه ورا (2.5، 5 و 7.5 گرم بر کیلوگرم) پاسخ هومورال را در جوجه های گوشتی در برابر بیماری های عفونی رایج افزایش داد. در پاسخ به تغذیه 0.1٪ یا 0.2٪ پودر گیاه کامل در خوراک، افزایش تیتر آنتی بادی علیه ویروس New Castle (NDV) در جوجه های گوشتی 42 روزه کشف شد. پرندگانی که 1% ژل آلوئه ورا را در آب آشامیدنی خود دریافت کردند، در مقایسه با گروه شاهد، تیتر آنتی بادی بهتری علیه گلبول‌های قرمز خون گوسفند (SRBCs) و NDV نشان دادند و همچنین واکنش قوی‌تری به تزریق فیتوهماگلوتینین-P (PHA-P) نشان دادند. با توجه به تحقیقات دارابیگو و همکاران.. در جوجه‌های گوشتی (1 تا 42 روزگی)، جیره‌های حاوی 2 درصد ژل آلوئه‌ورا پاسخ ایمنی سلولی به تزریق PHA-P را در مقایسه با گروه شاهد افزایش داد. به گفته اختر و همکاران. مصرف عصاره آبی و اتانولی آلوئه ورا باعث افزایش تیتر آنتی بادی مرغ علیه SRBC شد. مطالعات نشان داده اند که آسمانان می تواند باعث تولید سیتوکین های التهابی در ماکروفاژها مانند فاکتور نکروز تومور (TNF)، اینترلوکین-1 (IL-1) و IL-6 شود که می تواند تعداد لنفوسیت های T را افزایش دهد و تکثیر B را تشویق کند. لنفوسیت ها. برخی از مواد مانند آسمانان موجود در ژل آلوئه ورا می‌توانند آنتی‌بادی‌ها و سیتوکین‌ها را تحریک کنند و فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی و لنفوسیت‌ها را که مسئول این افزایش در ایمنی هومورال هستند، افزایش دهند. طبق گفته Zhang و Tizard، آسمانان که سیتوکین ها را افزایش می دهد، ماکروفاژها را فعال می کند و اکسید نیتریک تولید می کند، مسئول اثرات مفید مکمل آلوئه ورا بر ایمنی است. با این حال، خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا ممکن است مسئول بهبود فلور روده و بهبود متعاقب آن در ایمنی باشد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عصاره‌های گیاهی دارای قابلیت‌های ضد باکتریایی هستند که می‌توانند با کاهش برخی بیماری‌ها و افزایش جمعیت فلور روده، محیط دستگاه گوارش را بهبود بخشند. از آنجایی که حاوی آنتراکینون‌ها است که با پری بیوتیک‌ها قابل مقایسه هستند زیرا گونه‌های لاکتوباسیلوس را افزایش می‌دهند. کلنی ها و کاهش باکتری های گرم منفی، آلوئه ورا در برابر باکتری های مضر مانند استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی عمل می کند. تیمار پرندگان با 0.75% یا 1% عصاره آبی ژل آلوئه ورا در آب آشامیدنی گونه‌های کلیفرم را کاهش داد. تعداد و گونه های لاکتوباسیلی تقویت شده است. جمعیت ها. آلوئه ورا شامل اسید سالیسیلیک است که دارای فعالیت های ضد التهابی و ضد باکتریایی است [99] و برگ های آن حاوی ساپونین ها و آنتراکینون های فعال است. آسمنان ماکروفاژها را وادار به تولید سیتوکین های التهابی می کند که دارای اثر ضد میکروبی غیرمستقیم است. با توجه به اسلام و همکاران. ، جوجه های گوشتی تغذیه شده با آلوئه ورا نسبت به گروه کنترل، جمعیت E. coli و Salmonella مدفوعی کمتری داشتند، اما تفاوتی در تعداد کلی باکتری ها وجود نداشت. Amaechi و Iheanetu همچنین مشاهده کردند که تغذیه آلوئه ورا به جوجه های گوشتی به طور چشمگیری تعداد باکتری های مدفوع را کاهش می دهد. خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا می تواند میکرو فلور روده را تقویت کند. علاوه بر این، آسمانان موجود در آلوئه ورا سیستم ایمنی را تقویت کرد، دفاع بدن را در برابر میکروب ها افزایش داد و شکل روده را تغییر داد که به طور غیرمستقیم بر عملکرد رشد تأثیر گذاشت .

4- اثرات ضد انگلی

کوکسیدیوز یک بیماری انگلی مکرر و کشنده است که طیور، به ویژه آنهایی که در سیستم های بسترهای عمیق نگهداری می شوند را تحت تاثیر قرار می دهد. آلوئه از دیرباز برای اهداف دارویی مختلف، از جمله درمان مشکلات انگل، مورد استفاده قرار گرفته است. گران‌ترین و فراگیرترین بیماری انگلی که بر تجارت طیور تأثیر می‌گذارد، کوکسیدیوز طیور است که عمدتاً با استفاده از شیمی‌درمانی درمان شده است. از آنجایی که باکتری های مقاوم به دارو ظهور کرده اند، استراتژی های کنترل جایگزین مورد نیاز است .

به گفته ییم و همکاران. .، همه گروه‌های درمانی که مکمل‌های آلوئه ورا دریافت کردند، ریزش اووسیست مدفوعی به میزان قابل توجهی کمتر از گروه کنترل نشان دادند. علاوه بر این، پس از عفونت، گروهی که مکمل آلوئه ورا دریافت کرده بودند، ضایعات روده ای کمتری نسبت به گروه بدون مکمل داشتند. نتایج مطالعه Desalegn و احمد  نشان داد که غلظت‌های مختلف ژل خام آلوئه آلوئه از آلوئه دبرانا و آلوئه پولچریما دارای اثر ضد کوکسیدی است، همانطور که با ظرفیت آنها در کاهش تا حد زیادی اسپور اووسیست‌های ایمریا بدون اسپور در مقایسه با شاهد نشان داده شده است. بر اساس این مطالعه، تزریق ژل آلوئه می‌تواند از رشد اووسیست‌ها به مرحله عفونی انگل ایمریا جلوگیری کند یا حداقل می‌تواند مانع رشد آن‌ها (اسپوروزویت) شود. فیتوکمیکال های آنتی اکسیدانی مشتقات پلی ساکارید موجود در ژل آلوئه ممکن است با تداخل در فرآیندهای فیزیولوژیکی مورد نیاز برای هاگ سازی، مانند جلوگیری از دسترسی به اکسیژن (ممانعت از مصرف اکسیژن سلول ها) و مهار آنزیم های مختلف مرتبط با هاگ، اثر ضد اسپورزایی از خود نشان داده باشد .. خاصیت ضد کوکسیدی ژل آلوئه و محتوای ساپونین بر رشد تک یاخته ها از طریق واکنش با کلسترول بر روی غشای سلولی انگلی و ایجاد مرگ انگلی، که تصور می شود علت اثر ضد کوکسیدیایی باشد، تأثیر می گذارد.

در ادبیات، درمان پرندگان با آلوئه ورا با و بدون عفونت کوکسیدیال نتایج متناقضی را نشان داده است . چندین کاربرد پزشکی برای ژل آلوئه وجود دارد، از جمله درمان مشکلات گوارشی. علاوه بر این، التهاب را کاهش می دهد و اثرات مطلوبی بر میکروب ها دارد. به گفته سورجوشه و همکاران. ، آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید (گلوکومانان) و هورمون‌های رشد (اکسین‌ها و جیبرلین‌ها) است که التهاب و خونریزی در روده‌ها را که توسط گونه‌های ایمریا ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد، هضم را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش وزن می‌شود. اثرات مفید آلوئه ورا ممکن است مربوط به فعالیت آنتی اکسیدانی آن باشد که ممکن است شدت عفونت را کاهش دهد. از آنجایی که آلوئه ورا حاوی مواد فعالی مانند بتاکاروتن، اسید فولیک، کولین، ویتامین‌های C و E، ویتامین B12، آسمانان‌ها، گلوکومانان‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است که به طور موثری تکثیر اووسیست‌ها در روده و سکوم پرندگان را کنترل می‌کند. نتیجه گیری که آلوئه ورا در برابر انواع بیماری ها مفید است. از آنجایی که ژل آن شامل مشتقات آنتراکینون، از جمله ایزوباربالوئین، اسید آلوئتیک و امودین است، آلوئه ورا ممکن است برای کاهش کوکسیدیا مفید باشد. این مواد با مخاط دستگاه گوارش کار می کنند و پریستالسیس را تقویت می کنند تا سرعت انتشار کوکسیدیوز از مدفوع را افزایش دهند. طبق گفته دارابیغان و ناهاشون ، خوراک حاوی ژل آلوئه ورا سلامت روده را بهبود می بخشد و کوکسیدیوز را کنترل می کند، البته دوز دقیق و درجه چالش هنوز باید تعیین شود. به گفته اختر و همکاران. [86]، عصاره های آبی و اتانولی آلوئه ورا پتانسیل این را دارند که عوامل ایمنی درمانی موثری در برابر کوکسیدیوز در صنعت طیور باشند.

5- اثرات خونی و بیوشیمیایی سرم

خصوصیات بیوشیمیایی و هماتولوژیک خون می تواند به عنوان معیاری برای محیط داخلی پرنده عمل کند. پیشنهاد شده است که آلوئه ورا عبور مواد مغذی و اکسیژن را به سلول ها بهبود می بخشد. رحمان و همکاران  مشاهده کردند که زمان تجویز چندین گیاه گیاهی، از جمله آلوئه ورا، بر نمایه کلسترول جوجه های گوشتی تأثیر می گذارد. آنها به این نتیجه رسیدند که انفوزیون مبتنی بر آب با سرعت 10 میلی لیتر در لیتر آب آشامیدنی یک روز در میان باعث کاهش کلسترول تام، تری گلیسیرید، LDL و VLDL و همچنین نسبت کلسترول کل به HDL، نسبت LDL به HDL، کل می شود. کلسترول به VLDL. رازق و همکاران  دریافتند که تزریق بر پایه آب از گیاهان چند گیاهی حاوی آلوئه باربادنسیس باعث افزایش غلظت HDL و کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و LDL خون در جوجه های گوشتی شد. سینگ و همکاران و یداو و همکاران. [88] گزارش کردند که افزایش قابل توجهی در مقادیر هموگلوبین و گلبول های قرمز در جوجه های مکمل شده با آب آلوئه ورا در آب آشامیدنی در مقایسه با گروه شاهد مشاهده شد. 

و یاداو و همکاران. افزایش قابل توجهی در مقادیر هماتولوژیک برای میانگین غلظت هموگلوبین گلبولی (MCHC) و بالاترین مقادیر RBC و میانگین هموگلوبین سلولی (MCH) در پرندگان مکمل آلوئه ورا در مقایسه با گروه شاهد مشاهده شد. سینگ و همکاران [55] نشان داد که آلوئه ورا حاوی ترکیبات فعال مختلف (گلوکومانان، آسمانان، کاروتن و ویتامین B12) است که به افزایش تعداد کل لکوسیت ها (TLCs) کمک می کند. در مقایسه با گروه شاهد که هیچ مکملی دریافت نکردند، ترانه دریافت که جوجه های گوشتی (42 روزه) 3 درصد ژل آلوئه ورا را در آب آشامیدنی خود دریافت کردند، سطح پروتئین کل خون بالاتر و غلظت اسید اوریک، کلسترول کمتری داشتند. گلوکز، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری گلیسیرید. در مقایسه با گروه شاهد، جوجه های گوشتی که روزانه یک عصاره برگ کامل را در آب آشامیدنی (20 گرم در لیتر) از سن 1 تا 42 روزگی دریافت کردند، افزایش هموگلوبین، حجم سلولی بسته، مقادیر کلسیم سرم و سطح کل گلوکز پلاسما را نشان دادند. مکمل پودر برگ آلوئه ورا با دوز 0.5 درصد تأثیری بر تعداد کل لکوسیت ها، حجم سلول های بسته (PCV)، هموگلوبین (Hb)، RBC، آلبومین سرم، پروتئین کل، گلوبولین، تری گلیسیرید و گلوکز در خون نداشت. بلدرچین ژاپنی در سن 35 روزگی. با این حال، سطوح تری گلیسیرید، کلسترول و گلوکز در خون جوجه های گوشتی در سن 42 روزگی تحت تأثیر مکمل های غذایی با پودر آلوئه ورا (0.1 یا 0.2٪) قرار نگرفت. در سن 35 روزگی، تفاوت قابل توجهی در سطح سرمی آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلکالین فسفاتیز (ALP)، نشانگرهای وضعیت آنتی اکسیدانی و آسیب کبدی در بلدرچین ژاپنی وجود نداشت . با این حال، طبق گفته فلاح [78]، جوجه های گوشتی تغذیه شده با ژل (1.5 یا 3.0٪) در آب آشامیدنی در سن 42 روزگی، کاهش فعالیت خونی ALP، AST و ALT را در مقایسه با شاهد نشان دادند. به گزارش سینها، مکمل عصاره الکلی برگ آلوئه ورا (2، 5 یا 7 گرم بر کیلوگرم جیره) در جیره پرندگان رنگین جبالپور (32 هفتگی)، پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش داد، وضعیت آنتی اکسیدانی را افزایش داد و از کبد و کلیه محافظت کرد. و همکاران. آلوئه ورا یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای آنتی اکسیدان های مصنوعی استفاده شود زیرا در جلوگیری از آسیب سلولی و غشایی ناشی از پرو اکسیدان ها موثر است. با ترویج فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی درون زا، از جمله کاتالاز، گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز، و سوپراکسید دیسموتاز، دفاع بدن در برابر استرس اکسیداتیو را تقویت می کند .

6- نتیجه گیری

شناسایی اجزای فعال برای استفاده مناسب از گیاهان دارویی بسیار مهم است زیرا سطوح و انواع ترکیبات با توجه به منطقه جغرافیایی، تنوع، یا منشاء در قوام و واریانس متفاوت است. بسته به ترکیب گیاهی (برگ یا ژل)، نوع (ژل، پودر، عصاره (متانولی، آبی یا اتانولی) و دوز مصرفی، فواید ثابت شده آلوئه ورا برای تکمیل جیره طیور وجود دارد. استفاده از آن به عنوان افزودنی خوراک در طیور می تواند عملکرد فیزیولوژیکی و تولیدی پرنده را بهبود بخشد، زیرا آلوئه ورا می تواند سلامت روده و عملکرد آن را افزایش دهد. اشکال و سطوح دوز (در خوراک و آب آشامیدنی) آلوئه ورا دارای پتانسیل عالی برای افزایش عملکرد در پرندگان نوع گوشتی است، با این حال ما نمی توانیم به تولید و کیفیت تخم در مرغ های تخمگذار تجاری اشاره کنیم غذای ورا به جوجه های گوشتی به تعدادی متغیر از جمله دوز، محتویات جیره، ژنتیک جوجه های گوشتی، نوع کاربرد (پودر، ژل، عصاره (اتانولی یا آبی)، و پلی ساکارید مشتق شده از ژل و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

منبع: https://www.mdpi.com

نویسندگان: by Rifat Ullah Khan Rifat Ullah Khan

SciProfilesScilitPreprints.orgGoogle Scholar

 1,Shabana Naz 2,Davide De Marzo 3,Michela M. Dimuccio 4ORCID,Giancarlo Bozzo 4ORCID,Vincenzo Tufarelli 3,*ORCID,Caterina Losacco 3 andMarco Ragni 5ORCID

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر