جهان چرا به بازار کربن نیاز دارد؟

تولید سبز- بازار کربن به سرعت در حال تبدیل به یکی از بزرگترین بازارهای مالی جهان و حتی بزرگتر از بازار نفت است. کشورها و شرکت ها با هدف کاهش هزینه های زیست محیطی و حتی تولیدی که از محل اعمال هزینه انتشار کربن بر تولید و تجارت بین المللی صورت می گیرد و البته بهره مندی از منافع مالی حاصل از تجارت کربن، در حال بررسی و ایجاد تغییرات لازم در ساختارهای خود در این باره می باشند. متن زیر ترجمه مقاله ای است پیرامون لزوم توسعه بازار کربن با نگاه به فعالیت های چین در این باره که توسط مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس منتشر شده است.

کارشناسان بر این باورند که کشورها باید معاملات دوجانبه و ایجاد همکار ی برای تجارت ابزارهای اعتباری کربن در یک "بازار" بین المللی کربن ایجاد کنند، اما چرا؟
به این دلیل ساده که در حال حاضر مکانیزم جهانی برای تجارت جهانی کربن وجود ندارد و از این رو کشورها باید به توافقات دوجانبه دست بزنند و گروه های همکاری را برای تجارت اعتبارات کربن تشکیل دهند.
پس از سال‌ها آزمایش، سیستم تجارت گازهای گلخانه‌ای چین در اوایل ژوئیه راه‌اندازی شد. این بزرگترین بازار کربن در جهان است که در ابتدا بیش از 2000 شرکت در بخش تولید برق را پوشش می دهد در گام نخست چین بیش از 4 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال را تحت این سیستم قرار داد.
در حال حاضر و در سطح جهان، تنها 21 درصد از انتشارگازهای گلخانه ای توسط سیستم های قیمت گذاری کربن پوشش داده می شود اما اگر بخواهیم به هدف دمای 1.5 درجه سانتیگراد برسیم، این پوشش باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. سیستم جدید تجارت گازهای گلخانه ای چین انتشار گازهای گلخانه ای تحت پوشش قیمت کربن را در سطح جهانی 6 درصد بیشتر از سال گذشته افزایش می دهد که نشان دهنده پتانسیل فوق العاده چین در مقابله با بحران جهانی آب و هوا است.
بازارهای کربن ابزاری حیاتی برای کاهش انتشار کربن با در دسترس قرار دادن کاهش انتشار با کارآمدترین قیمت هستند. اما برای اینکه سیستم قیمت‌گذاری کربن در ایجاد انگیزه برای تولید سبز مؤثر باشد، قیمت‌ها باید به میزان قابل توجهی بالاتر باشد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه قیمت موثر کربن را حدود 60 یورو (71 دلار) در هر تن تخمین می زند. بر اساس تحقیقات نیکلاس استرن و جوزف استیگلیتز، دو تن از برجسته ترین اقتصاددانان، برای پوشش هزینه های اجتماعی جهانی از محل انتشار کربن 100 دلار در هر تن رقم واقع بینانه تری است.
 بر اساس گزارش موسسه سیاست یکپارچگی، اگر جامعه بین‌المللی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی قدمی نگذارد، احتمالاً تا سال 2025 سالانه 1.7 تریلیون دلار خسارت از محل انتشار گازهای گلخانه ای به اقتصاد جهان وارد می‌شو که تا سال 2075 به حدود 30 تریلیون دلار در سال افزایش می‌یابد.
امروزه، انتشار بخش اعظم گازهای گلخانه ای بدون قیمت گذاری انجام می پذیرد، به این معنی که هیچ کنترل نظارتی بر شرکت ها برای خرید اعتبار کربن برای متعادل کردن ردپای کربن یا کاهش آن وجود ندارد. طرح‌های جدید قیمت‌گذاری کربن در مقیاس بزرگ مانند آنچه در چین وجود دارد، پوشش جهانی قیمت‌گذاری کربن را تسریع می‌کند و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.
در فضای آب و هوایی موجود، همه نگاه ها به تعهد جدید چین برای حرکت به سمت کربن خنثی قبل از سال 2060 است. این هدف جاه طلبانه اکنون باید با اقدامات و اجرای سریع سیاست دنبال شود. چین به سرعت در حال تبدیل از یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در جهان به یکی از تأثیرگذارترین رهبران آب و هوا در جهان است.
البته در حال حاضرسیستم کنونی تجارت گازهای گلخانه‌ای چین فقط انرژی و بخش‌های صنعتی معدودی را پوشش می‌دهد، اما قیمتی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش‌های کاربری زمین، مانند کشاورزی و جنگل‌داری، تعیین نمی‌کند. فعالیت های استفاده از زمین از جمله کشاورزی و دامداری بیشتر از 25 درصد از انتشار جهانی کربن  تشکیل می دهد.
برای مقابله با بحران جهانی آب و هوا و ماندن در محدوده دمای ایمن، رسیدگی به انتشار گازهای گلخانه ای از بخش کاربری زمین بسیار مهم است. این امر مستلزم یک دگرگونی کل نگر در بخش‌های کاربری زمین است - بسیار شبیه آنچه در دهه‌های گذشته در انتقال انرژی رخ داد - از جمله توقف جنگل‌زدایی، پایان دادن به تغییر کاربری زمین و کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولیدات کشاورزی.
در سطح جهان، جنگل زدایی مناطق استوایی باعث انتشار حدود 5 میلیارد تن کربن می شود که بیشتر از تولید کربن کل اتحادیه اروپا و پنج برابر بیشتر از تولید کربن در صنعت هوانوردی است. این را می توان در تولید چند کالای حیاتی جستجو کرد. ایجاد یک انتقال واقعی استفاده از زمین، تنها به نحوه تولید مواد غذایی مانند گوشت گاو و سویا نیست، بلکه الیاف، چوب، منسوجات و مصالح ساختمانی را نیز باید در بر گیرد. جهان نیاز به حرکت به سمت کشاورزی مولد و احیاکننده و تولید جنگلداری دارد. این نه تنها انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد، بلکه مزایای زیادی برای تنوع زیستی، کیفیت آب و سلامت خاک و همچنین بهره وری بلندمدت مزارع و در نتیجه امنیت غذایی به همراه خواهد داشت.
گنجاندن انتشارات استفاده از زمین در طرح قیمت‌گذاری کربن د چینی  علامتی را به تولیدکنندگان کشاورزی ارسال می دهد مبنی بر اینکه لازم است به سمت مدل‌های پایدارتر حرکت کنند و در راه‌حل‌های آب و هوایی طبیعی سرمایه‌گذاری نمایند. چین خط قرمز کشاورزی را برای تعیین حداقل کف برای میزان زمین کشاورزی معرفی کرده است. خط قرمز حفاظت از محیط زیست بیش از یک چهارم قلمرو چین را متعهد به درجات مختلف حفاظت از تنوع زیستی، کاهش بلایا و ارائه خدمات حیاتی اکوسیستم می کند. تجربه منحصربه‌فرد چین در برنامه‌ریزی ملی یکپارچه کاربری فضایی برای غذا، آب و هوا و امنیت زیست‌محیطی می تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد.
انرژی، معدن، فلزات، بلاک چین
مدیران شرکت‌های معدنی، فلزات و صنایع تولیدی در حال تغییر رویکرد خود برای ادغام ملاحظات آب و هوایی در زنجیره‌های تامین پیچیده هستند. در این مسیر ابتکار بلاک چین معدن و فلزات انجمن، که برای تسریع یک راه حل صنعتی برای دیده شدن زنجیره تامین و الزامات محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) ایجاد شده است، و راه حلی را برای ردیابی انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر زنجیره ارزش با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده ( بلاگچین) منتشر کرده است.
این برنامه که با همکاری کارشناسان صنعت توسعه یافته ، نه تنها امکان سنجی فناوری راه حل را آزمایش می کند، بلکه پیچیدگی های پویایی زنجیره تامین را نیز بررسی می کند و الزاماتی را برای استفاده از داده های آینده تعیین می کند.
در انجام این کار، پاسخ به خواسته های ذینفعان برای ایجاد دید و تعامل معدن و بازار دیده شده است.
پاسخ ممکن است در ائتلاف‌هایی از دولت‌ها باشد که مایل به تجارت اعتبار کربن در سراسر مرزها برای رسیدن به اهداف آب و هوایی ملی خود هستند، یا برای تامین مالی حفاظت از میراث طبیعی خود و یا  در معاملات دوجانبه. نمونه همکاری نقل و انتقال پرو و سویس در سال گذشته .

منبع: https://www.weforum.org/agenda/2021/08/join-the-club/

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر