احداث پتروشیمی میانکاله متوقف شد

تولید سبز - پس از اظهار نظر کارشناسان و فعالان محیط زیست و ترند شدن مخالفت با احداث پتروشیمی در جوار میانکلاه بهشهر و از دیگر سو مقاومت سرمایه گذار و برخی مقام های محلی استان مازندران جهت احداث این واحد صنعتی، وزیر کشور دولت سیزدهم احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد بر اساس دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تا بررسی مجدد ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند.
موافقت با احداث این واحد صنعتی از سوی سازمان محیط زیست در زمان تصدی عیسی کلانتری، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران امضا شده بود که با پایان عمر دولت دوازدهم، وی از این منصب کنار گذاشته شد و با ورود علی سلاجقه به این سازمان مخالفت کارشناسی سازمان محیط زیست با احداث این پروژه عمومی شد.

میانکاله یک تالاب بین المللی و زیر مجموعه کنوانسیون رامسر است و باید از آلاینده های محیط زیست مصون بماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار سیمای ج.ا.ایرات تصریح کرد:اگر صورتجلسه‌ای تنظیم شود که چند نفر آن را امضا کرده باشند به معنای مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست نیست و فرایند صدور مجوز محیط زیست یک فرایند کاملا تخصصی و کارشناسی است و از وقتی طرح پتروشیمی میانکاله در دستور کار قرار گرفته مکاتباتی با شرکت مجری انجام و نظرات تخصصی سازمان محیط زیست هم ارائه شده، اما در واقع این طرح بدون کسب مجوز‌های لازم از این سازمان به زمین خورد که من همان روز کلنگ زنی اعلام کردم که این طرح مجوز محیط زیست ندارد.

وی همچنین یادآورشد: زمین این طرح نیز از اراضی ملی و متعلق به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و  با اینکه برای اجرای طرح پتروشیمی میانکاله مجوز محیط زیست صادر نشده، شرکت مجری طرح، کار خود را شروع و پیرو آن سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر کشور، استاندار مازندران و اداره کل محیط زیست استان اعلام کرد که با ظرفیت‌های قانونی خود از ادامه اجرای این طرح جلوگیری کنند.

وی همچنین تاکید کرد: گاهی فشار نمایندگان مجلس برای ما عجیب است، مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود، به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست؛ در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است. سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ محیط زیست کوتاه نمی آید و طبق قانون دیگر هیچ کلنگی بدون مجوز محیط زیست به زمین نخواهد خورد. در زمینه اجرای طرح پتروشیمی در میانکاله هم کوتاه نخواهیم آمد.

در پی موضع گیری های معاون رئیس سازمان محیط زیست، کارشناسان و افکار عمومی، ابراهیم  رییسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز بیست و یکم فروردین دستور داد که موضوع احداث پتروشیمی میانکاله بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب زا برای محیط زیست، سریعا از اجرای آن جلوگیری شود.

گفتنی است: سه استان شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان دارای زیست بوم های خاص اسیب پذیر هستند و طبق قانون احذداث برخی سنایع در این مناطق ممنوع شده است. با این حال رشد جمعیت، حاشیه سودبالای پتروشیمی ها، کاهش سود صنایع پایین دستی همراه با نیازهای توسعه ای استان باغث شده اند تا موضوع احداث پتروشیمی در استنان مازندران مورد بحث و توجه فراوان مقام ها، کارشناسان و افکار عمومی قرار بگیرد.

​پیشنهاد سردبیر