10 روش برای کاهش آلودگی هوا

تولید سبز- در تازه ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است که بیش از 99 درصد مردم جهان از هوایی با کیفیت نامناسب استفاده می کنند.نتیجه این واقعیت بروز مرگ و میز بیش از 7 میلیون نفر در هر سال به دلیل این آلودگی است. بخش های اقتصادی هر یک وظیفه ای در قبال کاهش آلودگی بر عهده دارند اما مردم عادی چگونه می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. در ادامه  10 روش را که در این باره با هم مرور می کنیم:

 

 

 

 

1- استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از حمل و نقل عمومی یک راه کوتاه مطمئن برای کمک به کاهش آلودگی هوا است، چرا که  باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی شده و در نتیجه گاز و انرژی کمتری منتشر می شود. علاوه بر انتشار کمتر سوخت و گاز، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز می تواند به صرفه جویی در هزینه کمک کند.

2- روشن کردن چراغ ها تنها در زمان استفاده

انرژی مصرفی چراغ ها به آلودگی هوا کمک می کند، بنابراین مصرف کمتر برق می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند. از چراغ های فلورسنت کم مصرف برای کمک به محیط زیست استفاده کنید.

3-  بازیافت و استفاده مجدد

مفهوم بازیافت و استفاده مجدد تنها صرفه جویی در منابع و استفاده قضایی از آنها نیست، بلکه برای آلودگی هوا نیز مفید است زیرا به کاهش انتشار آلودگی کمک می کند. با استفاده از محصولات بازیافتی، انرژی کمتری برای تولید محصولات  مصرف می شود.

4- نه به کیسه های پلاستیکی

استفاده از محصولات پلاستیکی می‌تواند برای محیط‌زیست بسیار مضر باشد، زیرا تجزیه آن‌ها، زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. استفاده از کیسه های کاغذی جایگزین بهتری است زیرا به راحتی تجزیه می شوند و قابل بازیافت هستند.

5- کاهش آتش سوزی جنگل ها و مراتع و استعمال دخانیات

جمع آوری زباله و آتش گرفتن آن در فصول خشک و یا آتش گرفتن برگ های خشک عامل بزرگی برای ایجاد آلودگی هوا است، علاوه بر آن سیگار نیز باعث آلودگی هوا و بدتر شدن کیفیت هوا و آسیب آشکار به سلامتی فرد می شود.

6-  استفاده از فن به جای کولر گازی

برای تولید برق متناوب یا همان AC انرژی زیادی در نیروگاه ها مصرف می شود و گرمای زیادی نیز تولید منتشر می کند که برای محیط زیست مضر است. فن ها با استفاده از برق مستقیم  DC در مقایسه با کولرها، انرژی کمتری برای کار کردن مصرف می کنند.

7-  استفاده از فیلتر برای دودکش ها

گازهای متصاعد شده از وسایل گرمایشی چون بخاری ها و شومینه در منازل و کارخانجات برای آلودگی هوا به شدت خطرناک بوده و به شدت به کیفیت هوا آسیب می زند. استفاده از فیلترها باید حداقل در صورتی که نمی توان مصرف را کاهش داد استفاده شود، این به کاهش اثر گازهای مضر جذب شده در هوا کمک می کند.

8-  استفاده از غذاهایی با زمان پخت کمتر و ارگانیک

متأسفانه تهیه برخی غذاها باعث مصرف انرژی بسیاری می شود که یکی از عوامل تولید گازهای گلخانه ای و افازایش حرارت است. با استفاده از شیوه های جدید پخت، می توان به کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده ها کمک کرد.

9-  کاهش استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی

محصولاتی که از مواد شیمیایی در تهیه آنها استفاده شده و یا بوی قوی دارند، مانند رنگ ها یا عطرها، باید کمتر مورد استفاده قرار بگیرند و یا حد اقل در خارج از خانه استفاده شوند. همچنین می توان جایگزین هایی برای محصولات با محتوای شیمیایی بالا و یا غیر ارگانیک پیدا کرد.

10- اجرای جنگل کاری و حفظ مراتع

یکی از مهمترین راه های کمک به بهبود کیفیت هوا، کاشت و رشد هر چه بیشتر درختان و گیاهان است.کاشت گیاهان فواید زیادی برای محیط زیست دارد و به آزادسازی اکسیژن و جذب دی اکسید کربن و حفظ محیط زیست کمک فراوانی می کند.

تهیه و تنظیم: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر