رویکردهای جدید سرمایه گذاری و مسئولیت اجتماعی شرکتی

تولید سبز-از آنجایی که گرایش های مصرف‌کنندگان و محدودیت‌های منابع طبیعی رو به کاهش، شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا انتخاب‌های مسئولانه‌تری را در قبال جامعه دنبال کنند، شرکت‌های بیشتری راهبرد‌های پایدار را در برنامه ریزی های کلان خود لحاظ می‌کنند و شیوه‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی بیشتری را در پیش می گیرند.

 مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) رویه کسب و کاری است که به دنبال منافع اجتماعی و زیست محیطی در کنار منافع مالی تعریف می شود. به عبارت دیگر افزایش فشار به شرکت‌ها برای انجام فعالیت هایی ورای عملکرد های سنتی و قانونی که انجام می داده اند، از این منظرشرکت‌ها  در هر مقیاس و در هر بخشی که فعالیت کنند، هر روز بیش از روز پیش به دنبال راه‌هایی برای گنجاندن شیوه‌های پایدار در تجارت روزمره خود هستند.

برخی از محبوب‌ترین گرایش‌های CSR در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها شامل افزایش شفافیت، سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های سبز، توجه افزونتر به جوامع محلی، افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها و نوآوری های شرکتی است.

تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR).

تقاضا برای افشای اطلاعات شرکت‌ها جهت اعلام  آنچه در زیر حوزه فعالیت هایشان قرار دارد در میان مصرف‌کنندگان به صورت امری عادی تلقی می شود.چیزی که زمانی اطلاعات پشت صحنه تلقی می شد امروزه به عنوان بخشی از یک مدل کسب و کار که مسئولیت اجتماعی شرکت را در بر می گیرد،  فرض می شود، در شرایط جدید، شرکت ها اطلاعات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی بیشتری را به اشتراک می گذارند.

گرایش مصرف کنندگان در سرتاسرجهان مبین این نکته است که آنها از معاملات تجاری مبهم و برنامه های پنهان راضی نیستند و همچنین خواستار دریافت اطلاعات  بیشتر در مورد مسائل داخلی و موارد مبهم پیشینی هستند. به عنوان مثال، حتی کارگران مکان‌هایی مانند Google آشکارا به پیشنهاد شرکت برای یک قرارداد رایانش ابری با گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده اعتراض کرده‌اند. همانطور که سازمان‌های غیرانتفاعی مشمول گزارش‌دهی دقیق تأثیرات، شفافیت مالی و پاسخگویی نسبت به فعالیت های خود هستند، افزایش شفافیت نیز یک روند CSR است که در سال های آینده شاهد رشد بیش از پیش آن خواهیم بود.

حفاظت از منابع طبیعی و شرکت ها

دوران استفاده بی رویه از منابع بدون هیچ گونه مسئولیت پذیری یا فکری برای بازیافت آنها گذشته است. تغییرات اقلیمی همچنان باعث ایجاد مباحث بسیاری در دنیای شرکت‌ها می شود و روندهای متعدد در مسئولیت اجتماعی شرکتی با این موضوع تلاقی می‌کند. از آنجایی که منابع طبیعی موجود به سرعت کاهش می‌یابد و جهان ما به نقطه اوج افزایش ۲ درجه‌ای دمای متوسط ​​می‌رسد، شرکت‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی روی فناوری‌های سبز سرمایه‌گذاری می‌کنند و همزمان وابستگی خود را به منابع تجدیدناپذیر کاهش می‌دهند و به دنبال ورودی‌های پایدارتر برای انجام تجارت هستند. در این پروسه چه شرکت‌های مد به دنبال پارچه‌های جایگزین مانند اکالیپتوس یا بطری‌های آب بازیافتی باشند و یا به دنبال کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای از طریق آزمایش‌های دقیق‌تر آلایندگی ماشین‌آلات،  یا به دنبال دریافت گواهینامه‌هایی مانند LEED برای ساختمان‌ها، فناوری سبز مطمئناً یک روند رو به رشد برای کسب‌وکارهایی خواهد بود که به‌دنبال ارتقای خود هستند.

شرکت های جهانی به صورت محلی عمل می کنند

بومی سازی وارد چرخه کلان اقتصادی شده است. حتی شرکت هایی که در سطح جهانی فعالیت می کنند ارزش بازارهای محلی و زنجیره های تامین را تشخیص می دهند. این نه تنها برای کاهش انتشار کربن مفید است بلکه باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و زنجیره تامین می باشد (ایجاد مشاغل "سبزتر" نیز یک روند رو به افزایش است) همچنین  برای استفاده از مزیت ها و راه حل های محلی نیز مفید است. بسیاری از شرکت‌هایی که دارای فعالیت های خیریه هستند، شرکای غیرانتفاعی را که با رهبران محلی و استعدادهای محلی کار می‌کنند، در اولویت قرار داده اند.

همچنین، شرکت ها در قالب طرح‌های مسئولیت های اجتماعی فعالانه تلاش می‌کنند تا در فعالیت‌هایی شرکت کنند که به نفع جوامع محلی باشد و همزمان برای شرکت سود  نیز تولید کند. شرکت ها متوجه شده اند که نه تنها از مشارکت با جوامع محلی می توان مزایای تبلیغاتی به دست آورد، بلکه از این طریق می توان رضایت کارمندان را نیز افزایش داد . درگیر شدن با مسائل مدنی که بر محل کار کارمندان تأثیر می گذارد، مشارکت در رویدادهای داوطلبانه تأیید شده توسط شرکت، به ویژه در طول تعطیلات، همچنین در یک روند نوظهور به کارمندان اجازه داده می شود تا تلاش های خود را داوطلبانه انجام دهند و مشارکت های مثبتی با کمترین تعهد زمانی داشته باشند.

روند مسئولیت های اجتماعی شرکتی ، تنوع و شمول

همانطور که موضوع نابرابری اقتصادی در خط مقدم بسیاری از بحث های سیاسی مطرح می شود، این موضوع به طور فزاینده ای بر شرکت ها فشار وارد می آورد. به رسمیت شناختن نابرابری در پرداخت و بار اقتصادی کارکنان یک روند نوظهور در بحث مسئولیت های اجتماعی است. حقوق برابر بین زن و مرد، اندازه‌گیری تفاوت درآمد بین پردرآمدترین و کم‌درآمدترین کارگر در یک شرکت، و اطمینان از وجود کارکنان با ریشه های فضایی متنوع، به اولویت‌های کلیدی بهترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است.

استفاده از نوآوری ها در موضوع مسئولیت های اجتماعی مانند استخدام عمدی متقاضیان فرصت های شغلی در زمینه‌های اقتصادی یا تحصیلی دشوار، در نهایت استعدادهای محلی را توانمند می‌کند، صداهای متنوعی را به روی میز می‌آورد و روندی است که تقویت می شود.

نویسندگان: جفردا آر براون،  آماندا جکسون

منبع:  https://www.investopedia.com

ترجمه : اخبار مالی

​پیشنهاد سردبیر