بروز مشکلات تنفسی با سوزاندن گازهای همراه نفت/ نتیجه یک تحقیق دانشگاهی

  تولید سبز- یک تحقیق در دانشگاه ایالتی واشنگتن حاکی از آن است که سوزاندن گاز طبیعی همراه نفت، باعث افزایش مراجعه به بیمارستانها به میزان 11000 نفر به دلایل تنفسی در داکوتای شمالی شده که 60 مایل دورتر از سایت حفاری نفت قرار دارد.

این پژوهش که در مجله اقتصاد عمومی دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه ایالتی واشنگتن، منتشر شده است، به بررسی هزینه های بهداشت محیطی ناشی از شعله ور شدن، یا سوزاندن محصولات جانبی گاز طبیعی در طی استخراج نفت خام، در داکوتای شمالی بین سال های 2007 تا 2015، یعنی روزهای اولیه رونق نفت در این ایالت، پرداخته شده است. محققان شواهدی مبنی بر ارتباط علی بین شعله ور شدن گاز طبیعی و افزایش مراجعه به بیمارستان به دلایل بروز مشکلات تنفسی پیدا کردند. آنها تخمین می زنند که افزایش 1 درصدی گاز طبیعی شعله ور نرخ بستری شدن در بیمارستان را 0.73 درصد افزایش می دهد.

وسلی بلوندل، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار دانشگاه درباره این مقاله گفته است: رونق نفت شیل در داکوتای شمالی خیلی سریع اتفاق افتاد، این منطقه از سایر سایت های حفاری نفت بسیار دور است، زیرا آنها زیرساخت لازم برای پردازش و پاکسازی گاز طبیعی را نداشتند.

در مقاله مذکور تصریح شده است که داده ها نشان می دهد افزایش سریع شعله ور شدن گازهای خروجی از فلر ها، تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان و افزایش مراجعه به بیمارستان به دلیل برزو بیماریهای تنفسی شده است.

محققان با توجه به داده‌های حفاری و نرم افزارهای موقعیت یاب GPS نقشه‌برداری محل وقوع سوزاندن گازهای همراه با نفت را مورد بررسی قرار داند، سپس سوابق بستری شدن در بیمارستان را با استفاده از داده‌های بیمارستانی بدون توجه به اسم اشخاص و تنها با بررسی کدهای بهداشتی و دلایل مراجعه به بیمارستان در رابطه با مشکلات تنفسی را مورد بررسی قرار دادند.

در این پژوهش همچنین این پرسش مورد توجه قرار گرفت که آیا افزایش بازدید از بیمارستان ناشی از سوختن گازهای همرا با نفت است  صرفاً با این موضوع مرتبط است. آنها بسیاری از علل بالقوه دیگر را از مورد توجه قرار دادند از جمله افزایش تردد وسایل نقلیه به دلیل رونق بازار نفت و جابجایی تعداد بیشتری از افراد در منطقه.

شگفتی بزرگ حاصل از پژوهش، برای بلوندل، یکی از نویسندگان مقاله این نبوده که سوزاندن گازها باعث شد افراد بیشتری به بیمارستان مراجعه کنند بلکه این موضوع بود که مردمی که تحت تاثیر هوای کثیف تر هستند، لزوماً کسانی نیستند که از تولید نفت در منطقه سود می برند.

گاز طبیعی اغلب به عنوان یک انرژی "پاک" در نظر گرفته می شود، اما این به این دلیل است که وقتی برای برق یا سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود، جذب و پردازش می شود. گاز خام آزاد شده از حفاری با طیف گسترده ای از آلاینده ها باعث ایجاد آلود گی قابل توجهی می شود. محققان دریافتند که عمل سوزاندن، این آلاینده‌ها را در همه جا پخش می‌کند و به سلامت افراد آسیب می‌زند که ممکن است زندگی و درآمد آنها ربطی به نفت نداشته باشند.

مثال داکوتای شمالی به محققان اجازه داد تا داده‌های مربوط به بمراجعه های بیمارستانی را از قبل از رونق بازار نفت شیل و پس از آن دوره بررسی کنند. مقایسه این دو دوره زمانی تأثیر سوزاندن گاز همراه استخراج نفت خام را بر سلامت انسان را نشان می دهد.

بلوندل، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: اگر مقررات کنترلی از ابتدای رونق بازار نفت شیل وجود داشت، 11000 مراجعه کننده کمتر از بیمارستان ها برای مداوای مشکلات تنفسی خود مراجعه می کردند. نکته این که وضعیت موجود در شرایط تراکم جمعیت پایین رخ داده است.

به هر روی به دلیل افزایش هزینه سلامت انسان ها، هزینه گازهای گلخانه ای در منطقه افزایش پیدا کرده است که این امر باعث می شود تاسوزاندن گازهای گلخانه ای در مناطق اطراف استخراج نفت گران تر شود.

در زمانی که داکوتای شمالی محدودیت‌های کمی برای سوزاندن گازهای همراه نفت داشت، این ایالت 3 درصد از سوزاندن گازهای همراه استخراج نفت را  در سراسر جهان به خود اختصاص می‌داد، که تنها کمتر از 10 کشور نخست در این حوزه بود. وضعیت موجود همچنین به این معنی است که سوزاندن گازهای همراه با استخراج نفت، یک مشکل ادامه دار در سراسر جهان است که به طور بالقوه باعث می شود میلیون ها نفر هوای آلوده به گازهای ناشی از سوزاندن را که چندین سال طول می کشد تنفس کنند.

تا کنون، تمرکز پژوهش ها بر روی سوزاندن گازها و هزینه های آب و هوای محیطی بوده است، که باعث می شود دی اکسید کربن در جو آزاد شود. اما اکنون در تگزاس دعواهای حقوقی بر سر تأثیرات بر سلامتی انسانها در جریان افتاده است و بانک جهانی برای کاشه تبعات سوزناند گازهای همراه با نفت فعالیت هایی را به مورد اجرا درآورده است.

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر