آیا تولید سبز یک رویکرد اقتصادی است؟ 

تولید سبز - مفهوم تولید سبز عبارت است از تجدید فرآیندهای تولید و ایجاد عملیات دوستدار محیط زیست در زمینه تولید. در اصل ، این "سبز شدن" تولید است، که در آن کارگران از منابع طبیعی کمتری استفاده می کنند ، آلودگی و ضایعات را کاهش می دهند، مواد را بازیافت و استفاده مجدد می کنند و انتشار گازهای گلخانه ای را در فرآیندهای خود تعدیل می کنند.

-تولید سبز و تجارت
از زاویه ای دیگر تولید سبز یک استراتژی تجاری است که بر سودآوری از طریق فرآیندهای عملی سازگار با محیط زیست تمرکز می کند. طرفداران این شیوه مدیریت معتقدند که تولید سبز یک مسیر معقول است که نه تنها به دلیل مزایایی که برای محیط طبیعی به ارمغان می آورد، بلکه به دلیل سلامت راهبردی بنیادین برای حیات مورد توجه قرار دارد. 
پیش بینی می شود که راهبرد های کسب و کار سبز بر اساس اصل پایداری محیطی ممکن است مبنای کلیدی برای مزیت رقابتی در دهه های آینده باشد. بسیاری از کارشناسان با این ارزیابی موافق هستند. بسیاری از شرکتهایی که موضعی فعال در جهت بهبود محیط زیست در تولید دارند، نسبت به مشاغلی که نسبت به استانداردهای جدید بی تفاوت هستند یا با آنها مخالف هستند، برتری قاطعی در بازار و بین مشتری ها خواهند داشت به این دلیل که آنجا که اتخاذ استانداردهای جدید به زمان و هزینه نیاز دارد، آنها زمان بیشتری برای توسعه روشهای کاهش ضایعات دارند و می توانند این کار را طبق برنامه خود انجام دهند. شرکتهایی که منتظر می مانند تا مجبور به تغییر شوند غالباً خود را در تلاشی گرانقیمت و در آخرین لحظه برای برآوردن الزامات می بینند. در نتیجه، آنها برای راه حل های مورد نیاز و احتمالا کمتر موثر نسبت به همتایان پیشرو خود، مجبور خواهند بود پول بیشتری هزینه کنند. 

-تامین مواد اولیه در تولید سبز
بسیاری تصورمی کنند که تولید سبز صرفاً مستلزم ایجاد کنترل های آلودگی یا برنامه های بازیافت هنگام تولید کالا است. اما واقعیت این است که فرآیندهای تولید سبز به دنبال به حداقل رساندن تأثیر فرآیند تولید بر محیط زیست در هر مرحله است. از این رو جلوگیری از آلودگی  فقط می تواند نیمی از موضوع باشد؛ تولید سبز همچنین به این معنی است که شرکت ها باید فرآیندهای ورودی (استفاده از مواد اولیه) و خروجی (فروش محصول) را تغییر دهند. از این رو مصرف کنندگان سبز نگران فرایند خرید و مصرف کالا به ویژه از منظر منبع کمیاب هستند. با در نظر گرفتن همه این عوامل می توان گفت که تولید سبز بر سه هدف اساسی متمرکز است: اول به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای، پساب ها و حوادث؛ دوم به حداقل رساندن استفاده از مواد اولیه و اشکال انرژی تجدید ناپذیر  و سوم به حداقل رساندن هزینه چرخه عمر محصولات یا خدمات.

-طراحی فرآیند تولید سبز
اطلاعات حاصل از مطالعات بخش صنعت و تحقیقات بازاریابی برای توسعه محصولات جدید و طراحی مجدد محصولات و خدمات موجود به منظور کاهش تأثیر آنها بر محیط زیست به عنوان اهداف طراحی جدید مورد توجه قرار می گیرند؛ این امر به معنای اعمال محدودیت نیست بلکه فرآیند طراحی و تولید سبز شامل اهداف محیطی با حداقل ضرر در عملکرد محصول، عمر مفید یا عملکرد تعریف می شود. "در واقع ، حامیان تولید سبز ادعا می کنند: منطقی است که مشاغل با هر اندازه و شکلی از لحاظ مالی فرآیند باز طراحی سبز را انجام دهند چرا که فرآیندهای بیهوده و آلاینده در تولید سنتی منجر به استفاده ناکارآمد از منابع مادی و انسانی و همچنین بروز خطرات جدید بهداشت عمومی و شغلی می شود. همانطور که هدف" توازن صفر "در کنترل کیفیت مستلزم اقدامات پیشگیرانه و بهبود مستمر در هر مرحله تولید است، هدف"ضایعات صفر"می تواند تلاش ها را بر روی حذف مجازی آلودگی متمرکز کند. این رویکرد پیشگیرانه بسیار کارآمدتر از تلاش برای کنترل خروجی نهایی است؛  شرکت ها در سرتاسر جهان در حال تجربه این واقعیت هستند که جلوگیری از آلودگی می تواند یک فعالیت صرفه جویانه در هزینه باشد به عنوان مثال با تصفیه پسماند. همچنین برخی از مشاغل به طور فزاینده ای طراحی محصولات و بسته بندی خود را برای استفاده کمتر از مواد یا جدا کردن آسان قطعات آغاز کرده اند تا اجزای با ارزش آنها بتوانند با سهولت بیشتری بازیافت یا بازسازی شوند.
سازمانها و شرکت هایی که مایل  هستند راهبردهای خود را دوباره طراحی کنند، نظام های تکنولوژیکی اصلی، سیستم های اندازه گیری عملکرد و پاداش، و فرآیندها و فرهنگ سازمانی از جمله دیگر موارد مورد لزوم برای بازطراحی هستند. در این میان موضوع اصلاح مأموریت و چشم انداز بسیار مهم است زیرا همه جنبه های دیگر سازمان اساساً بر اساس این ارزشها شکل گرفته است. اما در حالی که روند تأسیس یک سازمان و یا شرکت تولید سبز می تواند بسیار دلهره آور باشد، طرفداران استدلال می کنند که صرفه جویی در هزینه های مربوط به تلاش های پیشگیری از آلودگی، همراه با مزایای بازار در زمینه شهرت و وفاداری مصرف کننده، می تواند تغییر را نه تنها برای محیط  بلکه برای خود شرکت سودمند و رضایت بخش سازد.

-کسب و کارهای کوچک و تولید سبز
اگرچه بیشتر توجه عمومی به تولید سبز به تلاش سازمانها و شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی معطوف شده است، اما تعداد فزاینده ای از شرکت های کوچک با موفقیت روش تجاری پاسخگو به محیط زیست را نیز تأسیس کرده اند. در واقع برخی از شرکتهای کوچک در مناطق یا صنایعی فعالیت می کنند که به طور ایده آل برای تولید سبز مناسب هستند. بسیاری از شرکتهایی که کالا (تولیدکنندگان تجهیزات و پوشاک) یا خدمات (فروشگاههای خرده فروشی، خدمات راهنمایی) به کوه نوردان، ماهیگیران، دوچرخه سواران کوهستان، قایقرانان، کمپرها و دیگر علاقه مندان به فعالیت های خارج از شهر ارائه می دهند، بسیار مراقب هستند که به شیوه های سازگار با محیط زیست تولید و عرضه کنند. این نوع رویکرد در حال توسعه به دیگر مشاغل در سطوح حساس تر از جمله رستوران داری و ساختمان سازی است.
 در همین حال، مشاوران مشاغل کوچک به مشتریان خود توصیه می کنند که قبل از هرگونه تصمیم گیری، شرایطی را که نیاز به تولید سبز دارند، به دقت بررسی کنند. البته مشاغل کوچکتر گاهی اوقات در تأمین منابع مالی لازم برای تغییر عملیات اجرایی به وضعیت تولید سبز دچار مشکل می شوند. علاوه بر این، جهش در هزینه های عملیاتی دیگر در نتیجه تغییر روشهای تولید سبز، گاهی اوقات منجر به افزایش قیمت برای مشتریان و کاهش بعدی فروش می شود. در حالی که شرکتهای بزرگتر معمولاً می توانند از چنین اثرات موجی جلوگیری کنند، اما مشاغل کوچکتر اغلب قادر به انجام این کار نیستند. بسیاری از کارشناسان اذعان دارند که روش های تولید سبز می تواند تجارت را نیز تقویت کرده و فروش را تقویت کرده و هزینه تولید را کاهش دهد. در مجموع تولیدسبز می رود که در قالب یک پارادایم تجاری تثبیت شود: تولید سبز می تواند یک رویکرد تجاری سودمند باشد./
 

​پیشنهاد سردبیر