تامین مالی سبز به جریان اصلی سرمایه می پیوندد

تولید سبز - تامین مالی سبز در حال تبدیل شدن به جریان قدرتمند تریلیون دلاری در بازار انرژی جهانی است. پس از سالها، سرمایه گذاری محیط زیستی دیگر تنها یک علاقه شخصی نیست. برخی از بزرگترین شرکتهای جهان و فعال ترین سرمایه گذاران در حال جمع آوری تریلیون ها دلار سرمایه برای تامین مالی جهت انتقال از سوخت های فسیلی به سوخت های پاک هستند.
در حال حاضر بخش قابل توجهی از دارایی های صندوق های سرمایه گذاری بر  روی محیط زیست متمرکز شده اند به نحوی که در سه ماهه 2021  سرمایه گذاری بر روی انرژی های پاک تقریباً به 2 تریلیون دلار رسیده است که نسبت به در سه سال گذشته سه برابر شده است. سرمایه گذاران روزانه 3 میلیارد دلار به این صندوق ها تزریق می کنند. در حال حاضر به صورت روزانه  بیش از 5 میلیارد دلار اوراق قرضه و تسهیلات با هدف تامین بودجه ابتکارات سبز منتشر می شود. دو بانک بزرگ ایالات متحده متعهد در این حوزه متعهد شده اند 4 هزار میلیارد دلار اعتبار برای کمک به صندوق محیط زیست را طی دهه آینده تامین كنند.
جیمز چپمن ، مدیر ارشد مالی شرکت  سهامی دامینیون انرژی که یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری در بخش انرژی  در آمریکا  محسوب می شود شروع به انتشار اوراق قرضه سبز کرده است و در نظر دارد در پنج سال آینده  بیش از 26 میلیارد دلار در بخش تولید انرژی های پاک هزینه کند.
جریان بزرگ نقدینگی در حال سرازیر شدن به سوی صندوق های سرمایه گذاری ESG است که بر روی موضوعات مربوط به محیط زیست، اجتماع و حاکمیت شرکتی متمرکز شده اند.

جریان تامین مالی سبز اکنون کمتر به گرایش های شخصی و علایق فردی سرمایه گذاران شباهت دارد و بیشتر به یک هجوم به معدن طلای پایدار می ماند. بانک ها و سرمایه گذاران برای بهره گیری از ارزش افزوده شرکت های تولید وسایل نقلیه الکتریکی مانند تسلا و تولیدکنندگان باتری لیتیومی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی با یکدیگر رقابت می کنند.
مدیران کل شرکت های بزرگ تولید انرژی فرصت های قابل توجهی را برای کسب ثروت در انرژی های پاک مشاهده کرده اند چرا که متوجه خطرات مالی و اعتباری مرتبط با تغییرات آب و هوایی شده اند. بسیاری از مشتریان آنها همچون صندوق های بازنشستگی غول پیکر و سرمایه گذاران جوان تمایل دارند  پول خود را برای پروژه هایی خرج کنند که هدف آنها مهار آسیب های زیست محیطی است. بسیاری از دولت ها نیز در سراسر جهان در حال افزایش هزینه های مربوط به مسایل زیست محیطی و وضع مقررات جدید در مورد انتشار کربن هستند. 
ورود وجه نقد در صنعت انرژی های نو می تواند نوآوری هایی را در بخش هایی چون صنعت تولید باتری ایجاد کند که برای کاهش قابل توجه انتشار کربن مورد نیاز است. دیوید براون، تحلیلگر ارشد در انتقال انرژی در شرکت مشاوره و تحقیق وود مکنزی، در این باره معتقد است: وال استریت برای این مشکل پول خرج می کند. برخی ضرر می کنند و برخی سود می برند و سود خالص این است که صنایع جدیدی ظهور می کنند.
در سال جاری شرکت های فعال در بخش انرژی در جهان 735 میلیارد دلار برای استخراج نفت و گاز هزینه کرده اند. این رقم کمتر از نصف سال گذشته بود، در حالی که هزینه های انجام شده برای پروژه های استحصال انرژی بادی و خورشیدی به حدود 220 میلیارد دلار رسید که روندی صعودی را نشان می دهد. برخی از تحلیلگران پیش بینی می كنند كه هزینه صرف انرژی های تجدید پذیر طی چندین سال آینده بیش از نفت و گاز باشد. البته شرکت های انرژی هر روز بیشتر از روز پیش از آن  در پروژه های انرژی های تجدیدپذیر و کمتر در نفت و گاز هزینه می کنند، اما تحلیلگران می گویند برای رسیدن به اهداف آب و هوای جهانی که در پیمان پاریس بر روی آن توافق شده است، هزینه های بیشتری لازم است.
 در سالهای گذشته تعداد کمی از بانک ها یا مشاغل مایل بوده اند که به نام تغییرات اقلیمی خطوط سودآور تجارت سوخت های فسیلی را کنار بگذارند. سرمایه گذاران و بانک ها هنوز هم صنایعی فعال هستند که کربن زیادی تولید می کنند ، اگرچه برای این کار غالباً هزینه بیشتری پرداخت می کنند. با این حال به نظر می رسد برخی از ابتکارات سازگار با شرایط آب و هوایی که توسط مشاغل و شرکت های سرمایه گذاری آغاز شده اند باعث خواهد شد که شرکت های درگیر با تولید و مصرف سوخت های فسیلی توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشند. در حال حاضر پدیده ای به نام "شستشوی سبز" در حال ترند شدن است. بعنوان مثال، برخی از شرکتهای انرژی تلاش می کنند تا کربن را کاهش دهند حتی در هنگام تولید مقادیر عظیم نفت و گاز و کاوش برای منابع جدید سوخت فسیلی.
البته سرعت سرمایه گذاری در انرژی های نو هنوز باید به طور قابل توجهی تسریع شود و گلوگاه های احتمالی زنجیره تامین مانند مواد اولیه مورد استفاده در باتری های قابل شارژ توسعه پیدا کنند.
آژانس بین المللی انرژی اخیراً اعلام کرده است که سرمایه گذاری جهانی در پروژه های انرژی باید بیش از دو برابر از سطح فعلی خود یعنی به رقم  5 تریلیون دلار تا سال 2030 برسد تا اهداف انتشار خالص کربن را تا نیمه قرن برآورده کند. بر این اساس بخش عمده ای از سرمایه گذا ری های جدید باید برای تجدیدپذیرها و سایر پروژه های سبز باشد.
بر اساس اعلام برخی سازمان های فعال در زمینه انرژی، حداقل 50 تریلیون دلار سرمایه گذاری برای کاهش تولید سوخت های فسیلی و سایر گازهای گلخانه ای تا سال 2050 برای دستیابی به اهداف توافق نامه آب و هوای پاریس نیاز خواهد بود. این رقم بر اساس اهداف این توافق نامه است. بر اساس اهداف تعیین شده جهت رسیدن به افزایش دمای 1.5 درجه بالاتر از سطح دما در آغاز دوره صنعتی شدن، تولید کربن صفر ( تولید و مهار) باید در 30 سال آینده محقق شود.
به گفته شرکت مکنزی، فعال در حوزه مدیریت انرژی، تقریبا نیمی از هزینه مورد نیاز باید در بخش تولید انرژی های بادی و خورشیدی و ذخیره باتری مصرف شود. 18 تریلیون دلار دیگر نیز برای نوسازی شبکه الکتریکی، تا حدی که برای انتقال به انرژی های تمیزتر مانند خورشید و باد مورد نیاز است.
هیات بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل تخمین می زند که بدون این سرمایه گذاری ها، هزینه های ناشی از فاجعه های مربوط به آب و هوا و افزایش سطح آب دریا ها مربوط به تغییر آب و هوا در دهه های آینده به ده هزار میلیارد دلار بالغ خواهد شد.
بر اساس برآورد ها، کل سرمایه گذاری در پروژه های انرژی های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و سایر تلاش های سبز در سال گذشته از 520 میلیارد دلار فراتر رفته است، که طبق گزارش اخبار تامین مالی انرژی بلومبرگ، یک رکورد محسوب می شود. داده های این خبرگزاری نشان می دهد که هزینه ها 12 درصد نسبت به سال قبل و تقریبا 60 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشته است.
آجی کوچار، مدیر اجرایی شرکت لی سایکل Li-Cycle در تورنتو، که مواد باتری های مصرف شده را بازیافت می کند و موفق شده در سال جاری 600 میلیون دلار سرمایه برای شرکت خود جذب کند، می گوید: این همان چیزی است که واقعاً حرکت برای تغییر سبز را تحریک می کند. این مقیاس ما را قادر می سازد، که هزینه ها را کاهش دهیم  و سپس گسترش بیشتر را امکان پذیر می کند. این یک بازخورد مثبت است که نتیجه می دهد. این شرکت در حال گسترش فعالیت خود در سرتاسر جهان است. 
بر اساس مطالعه دانشگاه آکسفورد، هزینه تامین اعتبار پروژه های انرژی های بادی و خورشیدی در خشکی در طی بازه زمانی 5 ساله از 2015 تا 2020 به ترتیب 20٪ و 15٪ کمتر از دوره 2010 تا 2014 بود. در مقابل، پروژه های سوخت فسیلی برای سرمایه گذاران خطرناک تر شده است. شرکت های رتبه سنجی اعتباری چون مودیزو استاندارد اند پورز  در ماه های اخیر هشدار داده اند که صنایعی که مقادیر قابل توجهی کربن تولید می کنند ممکن است از نظر مالی آسیب ببینند زیرا دولت ها، بانک ها و مدیران بخش پولی سعی در کاهش میزان تولید کربن در سرمایه گذاری های خود دارند.
بخشی از 26 میلیارد دلاری که دامینیون انرژی قصد دارد برای انرژی های جایگزین هزینه كند، به یك پروژه تاسیسات بادی دریایی اختصاص دارد. وقتی پروژه در سال 2026 به پایان برسد پیش بینی می شود با فعال شدن 180 توربین قادر باشد نیروی برق 660 هزار خانه را تامین کند.
 شرکت های سرمایه گذاری به تقاضای مشتریان خود پاسخ می دهند. از ابتدای سال 2019 به میزان 473 میلیارد دلار خالص وارد صندوق های سرمایه گذاری مشترک و بورسی با اهداف زیست محیطی به عنوان بخشی از وظایف آنها شده است، در حالی که 103 میلیارد دلار خالص به سایر صندوق های سهام رفته است، طبق داده های صندوق ردیاب  مورنینگ استار، شرکت های سرمایه گذاری 579 صندوق جدید را با اهداف زیست محیطی فعال کرده اند. به گفته این منبع،  بیش از 70 درصد وجوهی که براساس شیوه های حاکمیت زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی در تمام طبقات دارایی سرمایه گذاری می کنند ، بازده وجوهی را که در چهار ماه اول سال دارای چنین اهدافی نیستند، شکست می دهند. شرکتهای تولیدکننده خودروهای الکتریکی و تولیدکنندگان انرژیهای تجدیدپذیر بهترین عملکردهای بازار در سالهای اخیر را داشته اند.
شرکت بریدج واتر و همکاران، بزرگترین صندوق هجینگ جهان، در ماه آوریل در پاسخ به تقاضای مشتری های خود، سرمایه گذاری پایدار را آغاز کرد. کارن کارنیول - تامبور، مدیر ارشد سرمایه گذاری جدید، می گوید: هر روز از مشتری های بیشتری می شنویم که فکر نمی کردیم چنین کاری انجام دهد، اکنون آنها می گویند، این بخشی از وظیفه من است.
جدیدترین منبع وجه نقد برای شرکتهای فعال در بخش انرژی پاک شرکتهای عرضه اولیه SPAC هستند، شرکتهای پوسته ای که با هدف جذب شرکتهای خصوصی در بورس لیست می شوند تا سهام آنها را عرضه کنند. طبق تجزیه و تحلیل وال استریت ژورنال (این شرکت ها در بازار به چک های سفید معروف هستند) با عرضه 35 شرکت مرتبط با انرژی سبز به ارزش نزدیک به 95 میلیارد دلار موافقت کرده اند. 
به عنوان نمونه، پیش بینی می شود رنیو پاور، یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی های تجدیدپذیر هند، 1.2 میلیارد دلار از طریق معامله SPAC ایالات متحده سرمایه جمع کند. این شرکت از اواخر سال گذشته 1.4 میلیارد دلار با نرخ کمتری از آنچه قبلا پرداخت کرده بود، وام گرفته است. رییس اجرایی شرکت، سامانه سینها گفت: این شرکت قصد دارد تا سال 2025 بیش از 3 برابر ظرفیت تولید انرژی از باد و خورشید خود را افزایش دهد. 
شرکت ها و دولت ها در سه ماهه اول سال جاری 315 میلیارد دلار اوراق قرضه سبز و پایدار و سایر اوراق بهادار بدهی منتشر کرده اند که بیش از سه برابر رقم یک سال قبل است ، بر اساس گزارش موسسه مالی بین المللی، سرمایه گذارها مایل به پرداخت مبالغ بیشتری برای چنین اوراق قرضه ای در مقایسه با اوراق متعارف هستند. این "گرنیوم" قیمت اوراق را افزایش داده و باعث کاهش بازده می شود و هزینه های وام را کاهش می دهد.
بانکهایی که سالها بودجه اصلی شرکتهای تولید سوخت فسیلی را تامین می کرده اند حال متوجه می شوند که ادامه این مسیر باعث کاهش اعتبار و افزایش ریسک مالی برای آنان خواهد شد. در ماه آوریل، جی پی مورگان متعهد شد 2.5 تریلیون دلار طی دهه آینده برای اهداف زیست محیطی و اجتماعی، از جمله تزریق مستقیم نقدینگی برای پروژه های مرتبط با انرژی های بادی و خورشیدی و کمک به شرکت های انرژی پاک هزینه کند؛ بانک آمریکا نیز تعهد کرده است که تا سال 2030 به میزان 1.5 تريليون دلار در اين بخش تامین مالی انجام دهد.
جیگر شاه، رئیس جدید دفتر برنامه های وام وزارت انرژی فدرال آمریکا که بر 40 میلیارد دلار از بودجه فدرال ویژه پروژه های انرژی پاک نظارت می کند، گفت: امروز، بانک ها بر سر تامین بودجه هر معامله  پروژه های مرتبط با باد و خورشید با یکدیگر در حال جنگ هستند.
در آمریکا طرح زیر ساختی 2.3 تریلیون دلاری دولت بایدن یارانه ها را از طریق اعتبار مالیاتی گسترش می دهد. 100 میلیارد دلار از این یارانه ها  به شتاب دهنده های بخش انرژی پاک و و پروژه های با انرژی تجدیدپذیر، زیرساخت های شبکه و جنگل کاری مجدد تخصیص داده خواهد شد.
تغییر در حال گسترش است. گوگل متعهد شده است  که تا سال 2030 به صورت شبانه روزی از منابع انرژی پاک استفاده کند. مایکل ترل، رئیس گوگل گفت با امضای توافق نامه های اولیه با شرکت های بزرگ برای خرید انرژی پاک، گوگل به آنها کمک می کند تا شرایط مالی بهتری برای پروژه های خود بدست آورند. 
شرکت مایکروسافت نیز سال گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد تمام انتشار کربن خود را از زمان تأسیس بیل گیتس و پاول آلن در سال 1975 بدین سو جبران کند. برد اسمیت گفت که این شرکت چندین سال پیش متوجه شده که پرونده تجارت سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر قویتر است.
وی گفت: این جایی است که جهان در حال رفتن است؛ این جایی است که تنظیم کننده ها می روند، این جایی است که مشتریان و سرمایه گذاران به آن سو درحرکت خواهند بود./وال استریت جورنال، May 22, 2021، اسکات پترسون و آمریت رامکومار
 

​پیشنهاد سردبیر