استارتاپ های مالی سبز

تولید سبز- شرکت‌ها اقدامات متنوعی را برای پیشبرد طرح‌های مالی سبز انجام می‌دهند و مایل هستند هر چه بیشتر در توسعه محصولات و خدمات مالی مبتکرانه و پایدار، پیشرو به نظر برسند. این ابتکارها امکان سرمایه گذاری در پروژه ها و فناوری های سازگار با محیط زیست را فراهم می کند. علاوه بر این، شرکت ها آگاهانه عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) را در ارزیابی های سرمایه گذاری خود وارد می کنند. ارزیابی‌های دقیقی برای شناسایی و رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌های زیست‌محیطی بالقوه انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران نهادی را برای تصمیم‌گیری آگاهانه توانمند می‌سازد. تلاش‌های مشترک بین شرکت‌های تأمین مالی سبز، مؤسسات مالی، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی برای ایجاد چارچوب‌ها و استانداردهایی که شفافیت و پاسخگویی را افزایش می‌دهند، در حال انجام است. در ادامه با برخی از پیشرو ترین استارت اپ ها در بخش تامین مالی سبز آشنا می شویم:

 

1. Earth3.0 – کمک مالی تجدیدپذیر - سوئد
Earth3.0، یک استارت آپ سوئدی، متخصص در تامین مالی تجدیدپذیر است. بازار این استارتاپ با استفاده از فناوری بلاک چین، دارایی های تجدیدپذیر را دیجیتالی می کند و فرصت هایی را برای سرمایه گذاران برای حمایت و سرمایه گذاری در پروژه های تجدیدپذیر فراهم می کند. این پروژه ها به نوبه خود به تقویت بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs)، بخش مهمی از چشم انداز کسب و کار جهانی کمک می کنند. بازار Earth3.0 نه تنها به شرکت های کوچک و متوسط امکان می دهد تا ردپای کربن قابل توجه خود را کاهش دهند، بلکه نقدینگی و شفافیت سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران افزایش می دهد.

2. SustainFi – بازار کربن - ایالات متحده آمریکا
SustainFi، یک استارت آپ مستقر در ایالات متحده، در توسعه بازار کربن تخصص دارد. این پلت فرم به عنوان یک نقطه اتصال برای پروژه های کربن، سرمایه گذاران و افرادی که به دنبال اعتبارات زیست محیطی هستند عمل می کند. در بازار، توسعه دهندگان پروژه کربن از توانایی پیش فروش اعتبار، به دست آوردن بینش بازار، و به حداقل رساندن هزینه های تراکنش سود می برند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران از پلتفرم برای فیلتر کردن سرمایه‌گذاری‌های بالقوه بر اساس نوع پروژه، مکان، رجیستری و اندازه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، آنها به ابزارهای هوشمندی بازار و پروژه برای شناسایی پروژه های کربن در مراحل اولیه دسترسی پیدا می کنند.

 

SustainSME –  چارچوب وام پایدار - سوئیس  
SustainSME، یک استارتاپ سوئیسی، متخصص در ایجاد یک چارچوب وام پایدار است. از طریق بازار آن، ارائه‌دهندگان مالی می‌توانند شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) را که به پایداری اختصاص داده شده‌اند، تامین مالی کنند و چارچوب‌های وام مرتبط با پایداری را برای هر SME ایجاد کنند. این استارت‌آپ همچنین یک ابزار خدماتی طراحی شده برای نظارت بر عملکرد وام گیرندگان و مدیریت موثر جریان‌های نقدی مرتبط با پایداری ارائه می‌کند. این رویکرد نوآورانه بانک‌ها و سرمایه‌گذاران نهادی را قادر می‌سازد تا به تعهدات زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) خود عمل کنند و در عین حال با سیاست‌های دولتی که تأمین مالی SMEها را ارتقا می‌دهند، همسو می‌شوند.

 

Neufin - تامین مالی سبز - هند  
Neufin، یک استارت آپ هندی، متخصص در توسعه یک پلت فرم تامین مالی سبز است. این پلتفرم به عنوان دروازه ای برای موسسات مالی و محصولات خاص آب و هوا عمل می کند و دسترسی کاربران را ساده می کند. طیف محصولات مالی Neufin شامل وام های تجاری متناسب با طرح ها و طرح های سبز، دسترسی به بازار جهانی کربن، تامین مالی کربن و سرمایه اعطایی است. این استارت آپ به صنایع مختلفی از جمله زباله به انرژی (WTE)، سوخت های زیستی، وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، جنگلداری و کشاورزی پایدار پاسخ می دهد. پلتفرم Neufin دارای ویژگی هایی مانند اقدامات ضد پول شویی (AML)، مدیریت ریسک طرف مقابل، مدیریت فهرست و غیره است. این قابلیت‌ها به ارائه‌دهندگان مالی این امکان را می‌دهد تا با پلتفرم‌ها و مبادلات بازار کربن داوطلبانه دیجیتال تعامل داشته باشند و ارزش و درآمد را بهینه کنند.


Senken- تامین مالی سبز- آلمان
Senken، یک استارت آپ آلمانی، پلتفرمی را برای تامین مالی احیاکننده ارائه می دهد. این پلتفرم سرمایه گذاران را قادر می سازد تا با جمع آوری اعتبارات از پروژه های مختلف اجتناب از کربن و حذف، سبدهای اعتباری کربن شفاف و روی زنجیره ایجاد کنند. senken با استفاده از یک دفتر کل توزیع شده باز، شفافیت کربن کامل را تضمین می کند و اجرای قراردادهای هوشمند آن، تراکنش های ایمن و قابل اعتماد را تسهیل می کند. این امر به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا انتشارات غیرقابل اجتناب را به طور موثر جبران کنند و به سفر آنها به سمت دستیابی به عملیات خالص صفر کمک کند.

Carbonx Climate - حذف کربن- فرانسه
Carbonx Climate، یک شرکت مالی سبز فرانسوی، متخصص در ارائه راه حل های حذف کربن دائمی برای مشتریان شرکتی خود است. این استارت‌آپ تقاضای شرکت‌ها را از طریق ائتلاف‌های خریدار تثبیت می‌کند و با مجموعه‌ای از پروژه‌های حذف کربن به صورت پویا مدیریت می‌شود. نمونه کارها Carbonx Climate شامل پروژه های مختلفی مانند جذب مستقیم هوا (DAC)، هوازدگی پیشرفته، قلیایی بودن اقیانوس ها، ذخیره سازی مبتنی بر زیست و غیره است. از طریق پلت فرم آن، کسب و کارها نه تنها به اعتبارات کربن دائمی دسترسی دارند، بلکه خطر اتهامات مربوط به شستشوی سبز را نیز کاهش می دهند.

ClimaView – تسهیل در ردیابی وام های پایدار - انگلستان
ClimaView، که مقر آن در انگلستان است، یک پلت فرم مبتنی بر ابر را ارائه می دهد که برای نظارت بر معاملات وام های پایدار طراحی شده است. این پلتفرم تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد و گزارش‌هایی را درباره انتشارات تامین‌شده و خطرات آب و هوایی مرتبط تولید می‌کند و به مؤسسات مالی، از جمله بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی (NBFC) امکان می‌دهد تا استراتژی‌های کاهش اثربخش و مبتنی بر داده‌ها را تدوین کنند. این به شناسایی خطرات فیزیکی و گذرا در زمینه ملاحظات مرتبط با آب و هوا کمک می کند.

 

آزمایشگاه های پومونا - کمک مالی به کشاورزی شهری- سنگاپور
Pomona Labs، یک استارت آپ مستقر در سنگاپور، یک پلت فرم کشاورزی غیرمتمرکز مالی (DeFi) را توسعه داده است. این پلت فرم نوآورانه مالکیت جمعی مزارع عمودی را تشویق می کند و مدلی را تقویت می کند که در آن سود بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان تقسیم می شود. Pomona Labs از Google Cloud، یک معماری ابری میکروسرویس غیرمتمرکز، فناوری بلاک چین، اینترنت اشیا (IoT) و رمز دیجیتال اختصاصی آن به نام dVeg را ادغام می‌کند. این ترکیب ردیابی رشد محصول را در زمان واقعی امکان پذیر می کند و از قابلیت ردیابی چرخه حیات برای محصولات از مزارع عمودی اطمینان می دهد. علاوه بر این، ماهیت غیرمتمرکز رویکرد به کاهش خطرات عملیاتی که معمولاً با شیوه‌های کشاورزی سنتی مرتبط است، کمک می‌کند.

 

Secured Carbon،  اوراق قرضه حفظ اقلیم-  ایالات متحده، 
Secured Carbon در ارائه اوراق قرضه عملکرد آب و هوایی تایید شده در زنجیره تخصص دارد. این استارت‌آپ با بهره‌گیری از نوآوری‌های سخت‌افزاری و علم داده از شبکه کیفیت هوا و CO2 محیطی دانشگاه کالیفرنیا برکلی (BEACO2N)، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را اندازه‌گیری می‌کند. متعاقباً، تأثیر شبکه‌های حمل‌ونقل سبز بر غلظت CO2 را تأیید می‌کند و ارتباطی بین تأثیر اندازه‌گیری‌شده و تأیید شده خارجی به اوراق قرضه عملکرد و جبران کربن ایجاد می‌کند. این رویکرد از فعالیت های اقتصادی کربن منفی حمایت و مشوق می کند.

 

CarbonX Global - تأمین مالی سبز مبتنی بر DAO هنگ کنگ.
CarbonX Global، استارت آپی است که تامین مالی سبز مبتنی بر DAO را ارائه می دهد. این پلتفرم شرکت کنندگان را قادر می سازد تا به طور جمعی در مورد پروژه های پایدار رای دهند و سرمایه گذاری کنند و یک رویکرد جامعه محور ایجاد کنند. این پروژه ها قبل از اینکه روی پلتفرم نمایش داده شوند مورد ارزیابی کامل قرار می گیرند. مشتریان سازمانی و شرکتی می توانند از طریق بازار CarbonX Global در این طرح های سبز سرمایه گذاری کنند. این مدل به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا مالکیت کسری از فناوری های نوظهور سبز را به دست آورند، در حالی که استارت آپ ها و شرکت های نوظهور مشوق هایی برای پیشبرد محصولات پایدار خود دریافت می کنند.

منبع: لینک دین

ترجمه : تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر