چرا چین به بازار انتشار دی اکسید کربن پیوست؟

تولید سبز- چین در سال 2021 و با مهار ویروس کرونا موفق شد با تولید ناخالص داخلی 29.4 تریلیون دلار بر اساس برابری قدرت خرید   ppp نرخ رشد 8.1 درصدی را ثبت کند. اما این دستاورد به بهای قرار گرفتن در صدر تولید کنندگان آلودگی زیست محیطی تمام شده و تاثیرات زیانبار بسیاری بر محیط زیست برجای گذاشته است. این کشور هم اکنون 28 درصد کل گازهای گلخانه ای جهان راتولید می کند و با توجه به جمعیت 1.4 میلیارد نفری خود، نرخ سرانه تولید جهانی گازهای گلخانه ای را به میزان 7.1 درصد به خود اختصاص داده است. ایجاد آلودگی برای کسب نرخ رشد اقتصادی لازم برای توسعه این کشور تاثیرات بسیاری بر محیط زیست و سلامت مردم از خود برجای گذاشته است.

 از دیگر سو ایجاد بازار کربن ETS که می رود تا به بازاری چندیدن برابری بازار نفت مبدل شود( در سال 2020- 2021 طرح های قیمت گذاری کربن 56.8 میلیارد دلار درآمد برای دولت ها ایجاد کرد) همراه را وضع مالیات بر کربن( مالیات سبز) باعث شده اند تا مقام های چینی به فکر ایجاد بازارکربن و مدیریت کاهش گازهای گلخانه ای در این کشور باشند. (هم اکنون اتحادیه اروپا قیمت انتشار یک تن کربن را 60 دلار قرارداده است اما د رنشست گلاسکو عنوان شد که این نرخ برای تحقق هدف کاهش گرمای زمین کافی نیست و از این رو پیش بینی می شود تا سال 2030 قیمت تولید یک تن کربن تا 100 یورو افزایش پیدا کند)

از همین رو  وزارت محیط زیست چین روز سه شنبه 14 دی (5 ژانویه)  2021 روش مدیریت تجارت انتشار کربن را اعلام و طرح تخصیص سهمیه و فهرستی از واحدهای اصلی انتشار دهنده را منتشر کرد. این کار به معنی شروع رسمی اولین دوره اجرای قرارداد بازار کربن در این کشور از اول ژانویه 2021 است و طبق آن 2225 شرکت تولید برق در فهرست سهمیه انتشار کربن قرار گرفتند

بر اساس اعلام صورت گرفته میزان انتشاردی اکسید کربن شرکتهایی که در فهرست اخیر دولت چین قرار گرفته اند به 26 هزار تن در سال میرسد.

در باره اهداف پکن در رابطه با ایجاد بازار انتشار کربن، روز دوشنبه 26 مارس 2022 در جریان برپایی دومین نشست سران توسعه با کربن سبز که با شرکت 300 نماینده از سوی دولت، موسسات، نهادهای مالی و غیره در شهر شانگهای برگزار شد، شیه جن هوا، نماینده ویژه امور تغییرات اقلیمی و معاون رییس پیشین کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در سخنرانی خود گفت: راه اندازی رسمی سیستم داد و ستد انتشار کربن در سراسر کشور برای تعمیق اصلاحات ساختاری جانب عرضه مفید است و برای کمک به توسعه صنایع با کربن پایین و ایجاد نیروی محرکه جدید برای توسعه اقتصاد یاری کننده است. همچنین به تحقق اهداف چین در مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه با کربن پایین و تحقق توسعه با کیفیت بالاتر کمک می کند. این کار برای ایجاد چهره کشوری مسوول و کمک به ساخت جامعه جهانی با سرنوشت مشترک بین انسانها مفید خواهد بود.

در ارتباط با بازار کربن در چین فاتح بیرول، رئیس آژانس بینالمللی انرژی روز دوشنبه 19 آذر در "غرفه چین" در کنفرانس آب و هوایی کاتوویتس لهستان گفته بود که پس از راه‌اندازی بازار معاملات کربن چین، این بازار به بزرگ‌ترین بازار کربن در جهان تبدیل شده و الگویی برای دیگر کشورهای در حال توسعه جهان خواهد بود. در سال گذشته، حدود 50 درصد ظرفیت‌ افزوده تولید برق با استفاده از انرژی بازیافت پذیر در چین انجام شد. علاوه بر این، چین در سال گذشته 50 درصد خودروهای برقی جهان را تولید کرد. چین همچنین در ترویج اتوبوس برقی در جهان بسیار تلاش کرده است.

شیه جنگ هوا، نماینده ویژه چین در امور تغییرات اقلیمی نیز در همین نشست گفت: تغییرات اقلیمی چالش جدی و مشترک بشر است. مقابله فعال با این مساله و پیشبرد توسعه کمکربن به تفاهم گسترده و روند بزرگ جهانی تبدیل شده است. معاملات کربن در کاهش انتشار آلاینده و کنترل انتشار گازهای گلخانهای مؤثر بوده و به پیشرفت فنی و ترفیع ساختار صنعتی یاری خواهد کرد.

گفتنی است چین به سرعت در حال ایجاد زیرساخت های لازم برای انتقال به توسعه سبز است. این کشورچین به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی جهان، به سرعت در حال کاهش مصرف انرژی های فسیلی و الاینده خود است و این کار را بهره وری بالاتر انرژی از جریان گذار و انتقال این کشور به سوی یک اقتصاد سبز (سازگار با محیط زیست) مدرن پشتیبانی می کند.

چین از سال 2011 تا 2020 میلادی کاهشی 28.7 درصدی را در مصرف انرزی های کربنی پشت سر گذاشته است که یکی از سریع ترین کاهش ها در سطح جهان محسوب می شود.

این کشور از سال 2016 تا 2020 میلادی به طور متوسط شاهد رشد سالانه 5.7 درصدی در اقتصاد خود بوده اما رشد مصرف انرژی این کشور صرفا در هر سال 2.8 درصد ثبت شده است. مصرف انرژی صرفه جویی شده در چین در این بازه زمانی معادل حدودا نیمی از کل انرژی صرفه جویی شده در سطح جهان برآورد شده است.

همچنین بر اساس اهداف تعریف شده در چین، در مسیر کاهش  انتشار گازهای گلخانه ای قبل از سال 2030 و محقق ساختن خنثی سازی کربن تا قبل از سال 2060، به روند ایجاد تحول و تبدیل شدن به یک ساختار مصرف کننده انرژی پاک و کم کربن سرعت بخشیده است.

وابستگی چین به زغال سنگ نیز در حال کاهش بوده است به ترتیبی که شدت مصرف انرژی چین در سال 2020 میلادی کمتر از 5 میلیارد تن زغال سنگ استاندارد حفظ شد و سهم مصرف زغال این کشور از 72.4 درصد در سال 2005 به 56.8 درصد در سال 2020 رسید که ادامه خواهد داشت.

چین در طول بازه زمانی 2016 تا 2020 میلادی، بیش از 45 میلیون کیلووات از ظرفیت تولید منسوخ شده برق و زغال سنگ خود را حذف کرده است. انرژی غیر فسیلی در چین به سرعت در حال توسعه می باشد.

در سال 2020 میلادی سهم انرژی های غیر فسیلی از کل مصرف انرژی چین معادل 15.9 درصد برآورد می شد و در مقایسه با آمار سال 2005، رشد  8.5  درصدی داشته است. هم اکنون ظرفیت نصب شده تولید انرژی غیر فسیلی در چین به 980 کیلووات رسیده که معادل 44.7 درصد از کل ظرفیت انرژی نصب شده در این کشور بوده است. از طرف دیگر، برق تولید شده توسط انرژی های غیر فسیلی معادل 2.6 تریلیون کیلووات تعریف شد که معادل بیش از یک سوم کل مصرف برق این کشور بود.

مقام های دولت چین در تازه ترین اقدام های خود دستور العملی در ارتباط با توسعه سبز در مناطق روستایی و شهری صادر و اهدافی را مربوط به تاسیس سازوکارهای نهادی و سیستم های راهبردی تا سال 2025 میلادی را تعریف کرده اند نکته این که بر اساس طرح پیش بینی شده،  توسعه سبز به شکلی جامع مناطق روستایی و شهری چین را تا سال 2035 میلادی به صورت کامل پوشش خواهد داد.

چین پیشرفت های قابل توجهی نیز در بخش حمل و نقل انجام داده است . تا پایان سال 2020 میلادی 87 شهر در سرزمین اصلی چین به برنامه ملی ارتقاء حمل و نقل عمومی ملحق شدند و 43 شهر شبکه های حمل و نقل ریلی شهری را راه اندازی کرده اند. تعداد سفرهای انجام شده توسط وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر چین در بازه زمانی 2016 تا 2020 میلادی بیش از 427 میلیارد سفر رسیده است.

چین همچنین در زمینه تولید خودروهای برقی نیز در راس تولید کنندگان این نوع وسایل نقلیه قرار گرفته است.

​پیشنهاد سردبیر