شستشوی سبز یا بازاریابی فریبکارانه زیست محیطی چیست؟

تولید سبز- شستشوی سبز یا به عبارت لاتین آن Greenwashing   که از کلمه شستشوی سپید "Whitewash" و  همچنین درخشش سبز"Green Sheen"  اقتباس شده است به فرایندی اطلاق می شود که در طی آن یک سازمان هزینه قابل توجهی را صرف بازاریابی محصولات و خدمات خود به عنوان دوستدار محیط زیست می کند در حالی که تلاشی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی خود به عمل نمی آورد. این یک ترفند بازاریابی فریبکارانه است برای گمراه کردن مصرف کنندگانی که ترجیح می دهند کالاها و خدمات را از برندهای سبز  یا پایبند به متغییر های زیست محیطی خریداری کنند.

شستشوی سبز نوعی چرخش بازاریابی است که در آن روابط عمومی سبز و بازاریابی سبز به‌طور فریبنده‌ای برای متقاعد کردن مردم استفاده می‌شود که محصولات یک سازمان، اهداف و سیاست ها سازگار با محیط زیست هستند. شرکت هایی که به طور عمدی راهبردهای ارتباطی شستشوی سبز را در پیش می گیرند، اغلب این کار را به منظور فاصله گرفتن از نقص های زیست محیطی تامین کنندگان خود انجام می دهند.

منتقدان این عمل نشان می‌دهند که افزایش شستشوی سبز، همراه با مقررات ناکارآمد، به شک و تردید مصرف‌کننده نسبت به همه ادعاهای سبز کمک می‌کند و قدرت مصرف‌کننده را برای سوق دادن شرکت‌ها به سمت فرآیندهای تولید سبزتر و عملیات تجاری کاهش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها از شستشوی سبز برای بهبود درک عمومی از برندهای خود استفاده می‌کنند. ساختارهای پیچیده شرکتی می توانند تصویر کلی از تولید سبز را در نظر مصرف کننده هر چه بیشتر مبهم کنند.

بدون نظارت و راستی‌آزمایی خارجی، راهبردهای شستشوی سبز به منزله موضع گیری و فریب کاری شرکت است. هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد مسئولانه رفتار کند و چشم انداز توسعه پایدار را اتخاذ کند، ممکن است مجبور شود فرهنگ سازمانی خود را عمیقاً تغییر دهد تا بتواند مفهوم را درک و مناسب کند. از این منظرادغام توسعه پایدار در ارتباطات برای ترغیب مصرف کننده به خرید کافی به نظر نمی رسد.

واقعیت این است که شستشوی سبز چیز جدیدی نیست و تنها در سال های اخیر برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان برای کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. این مساله با اجرای سهل گیرانه نهاد های نظارتی و کمیته های نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی تشدید می‌شود. از این رو مقررات و قوانین به معنای منصرف کردن شرکت ها از استفاده از شستشوی سبز برای فریب مصرف کنندگان است.

یک مثال کلاسیک از شستشوی سبز زمانی است که شرکت فولکس واگن به تقلب در تست های آلایندگی بر روی وسایل نقلیه با یک دستگاه "عیب"، با نرم افزاری که می تواند تشخیص دهد که چه زمانی تحت آزمایش آلایندگی است و عملکرد را برای کاهش سطح آلایندگی تغییر می دهد، اعتراف کرد.

چرا شرکت ها اقدام به شستشوی سبز می کنند؟

شستشوی سبز که تحت عنوان "درخشش سبز" نیز شناخته می شود، تلاشی برای سرمایه گذاری بر روی تقاضای فزاینده جهت محصولات سازگار با محیط زیست است، به این معنی که آنها طبیعی تر، سالم تر، عاری از مواد شیمیایی، قابل بازیافت یا اتلاف کمتری برای منابع طبیعی دارند./ تولید سبز

 

​پیشنهاد سردبیر