گزارش کوپ 26 / 19.2میلیارد دلار برای حفاظت از 13 میلیون هکتار جنگل

تولید سبز- در نخستین روز از نشست اقلیمی گلاسگو رهبران 100 کشورمتعهد شدند که برای محافظت از محیط زیست و کنترل تغییرات آب و هوایی کلیه فعالیت‌های منجر به جنگل‌زدایی را با تخصیص 19.2 میلیارددلار  تا سال ۲۰۳۰ متوقف کنند بدینترتیب حفاظت از جنگل ها که در حکم ریه های تنفسی کره زمین هستند برای یک دهه به تعویق افتاده است به بیانی دیگر جنگل زدایی عمده تا یک دهه دیگر ادامه خواهد یافت.
پیش بینی شده است که سرمایه گذاری 19.2 میلیارد دلاری از دو منبع دولتی و خصوصی تامین شود. در دومین روز از اجلاس آب و هوایی گلاسگو ابتکارات و راه‌کارهای عملی برای دستیابی به این هدف مورد بررسی قرار خواهند داد.
بر اساس بیانیه منتشر شده در نشست اقلیمی «کوپ۲۶» که توسط دولت بریتانیا به عنوان میزبان این اجلاس منتشر شد تعهده یاد شده بیش از ۱۳ میلیون کیلومتر مربع از جنگل‌های جهان را شامل می‌شود.
کشورهای امضا کننده بیانیه مزبور بیش ۸۵ درصد جنگل‌های جهان را در خود جای داده‌اند
درباره امضای تفاهم نامه مذکور بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت: ، این ابتکار برای دستیابی به هدف تعیین شده برای محدود کردن افزایش گرمای زمین به سقف یک و نیم درجه سانتگیراد بسیار ضروری و کلیدی است.
نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده است که با تعهد بی‌سابقه رهبران جهان این فرصت فراهم خواهد شد تا به تاریخ طولانی بشریت به عنوان فاتحان طبیعت پایان داده و انسان‌ به نگهبان و محافظ طبیعت تبدیل شود.
جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی به عنوان پرجمعییت ترین کشور مسلمان جهان نیز ضمن تاکید بر نقش کلیدی حفاظت از مراتع و جنگل‌ها برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی یاد آور شده است: ما از همه کشورها می خواهیم که از مسیرهای تعیین شده برای رسیدن به توسعه پایدار حمایت کنند تا از این طریق زمینه تقویت معیشت جوامع، به ویژه مردم بومی، زنان و خرده مالکان فراهم شود.
 همچنین دوازده کشور وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای احیای زمین و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در بودجه عمومی خود به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه لحاظ کنند. برای این منظور قرار است دست کم ۸ میلیارد دلار نیز از بخش خصوصی و توسط بیش از ۳۰ سرمایه‌گذارخصوصی تامین شود.

منبع: برنامه توسعه سارمان ملل متحد و یورونیوز

​پیشنهاد سردبیر