پیش به سوی انرژی های پاک - رشد انفجاری 17 درصدی سرمایه گذاری در 2023

تولید سبز- رشد سرمایه گذاری در بخش انرژی های سبز در جهان به سرعت رو به رشد است به ترتیبی که تنها در سال 2023 با 17 درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به 1.8 تریلیون دلار دست پیدا کرد. متن زیر گزارش بلومبرگ در این زمینه است که در 30 ژانویه 2024 منتشر شد.

سرمایه‌گذاری جهانی در انتقال انرژی کم کربن در سال  2023 با 17 درصد افزایش به 1.77 تریلیون دلار رسید. این عدد رکورد جدیدی از سرمایه گذاری سالانه است و نشان دهنده انعطاف پذیری جریان انتقال انرژی پاک در سالی پر از تلاطم ژئوپلیتیکی، نرخ بهره بالا و تورم هزینه بود.

این گزارش نشان می‌دهد که حمل‌ونقل برقی در حال حاضر بزرگ‌ترین بخش برای هزینه در انتقال انرژی است که با رشد ۳۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۶۳۴ میلیارد دلار رسیده است. این رقم شامل هزینه خودروهای برقی، اتوبوس، دو و سه چرخ و وسایل نقلیه تجاری و همچنین زیرساخت های مرتبط می شود.

بخش حمل و نقل برقی از بخش انرژی های تجدید پذیر پیشی گرفت به ترتیبی که با 8 درصد افزایش به 623 میلیارد دلار رسید. این رقم نشان دهنده سرمایه گذاری برای ساخت تاسیسات تولید انرژی های تجدیدپذیر، مانند نیروگاه های بادی، خورشیدی و زمین گرمایی و نیروگاه های تولید سوخت های زیستی - از جمله موارد دیگر است. سرمایه گذاری در شبکه برق با 310 میلیارد دلار سومین مشارکت کننده بزرگ در این بخش به شمار می اید. شبکه‌ها یک عامل حیاتی برای انتقال انرژی هستند و سرمایه‌گذاری در آنها باید در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

سال 2023 رکوردهای جدیدی را برای سرمایه گذاری جهانی انرژی های تجدیدپذیر به ارمغان آورد. رشد در بازار ایالات متحده و اروپا باعث رشد جهانی شد، حتی زمانی که چین، بزرگترین بازار انرژی های تجدیدپذیر جهان، افت 11 درصدی را ثبت کرد. مردیث انکس، رئیس بخش انرژی پاک BNEF و یکی از نویسندگان این گزارش، اعلام داشت: علیرغم یک سال سخت، رکورد ظرفیت بادی فراساحلی نیز زده شد.

همچنین در بخش انرژی های نوظهور مانند هیدروژن (با سرمایه گذاری سه برابر شده در سال)، جذب و ذخیره کربن (تقریباً دوبرابر) و ذخیره انرژی (افزایش 76 درصد) رشد زیادی داشت.

 

بزرگترین کشور برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر همچنان چین است، با 676 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال 2023 - معادل 38٪ از کل جهان. اگرچه چین همچنان نفر اول کلاس محسوب می شود، اما پیشتازی آن کاهش یافته است. در مجموع، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا با 737 میلیارد دلار سرمایه گذاری از چین پیشی گرفتند - کاری که در سال 2022 نتوانسته بودند به آن دست یابند. سرمایه گذاری در ایالات متحده با افزایش 22 درصدی نسبت به سال قبل به 303 میلیارد دلار رسید.

البته سطح فعلی سرمایه گذاری در فن آوری های انرژی پاک  کافی نیست تا جهان را در مسیر صفر خالص کربن تا اواسط قرن 21 قرار دهد. بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری در انتقال انرژی باید از سال 2024 تا 2030 به طور متوسط 4.8 تریلیون دلار در سال باشد تا با سناریوی صفر خالص BNEF، در یک مسیر همسو با توافق پاریس از چشم انداز انرژی های جدید 2022 هماهنگ شود. این تقریباً سه برابر کل سرمایه گذاری انجام پذیرفته شده در سال 2023 است.

گزارش بلومبرگ نشان می دهد که فرصت انرژی پاک با چه سرعتی در حال رشد است، و با این حال هنوز چقدر از مسیر دور هستیم. هزینه های سرمایه گذاری در انتقال انرژی در سال گذشته 17 درصد رشد کرد، اما اگر می خواهیم در مسیر صفر خالص در سال های آینده قرار بگیریم، باید بیش از 170 درصد رشد افزایش پیدا کند. تنها اقدام مصمم از سوی سیاست گذاران است که  می تواند قفل این نوع مساله را باز کند."

علاوه بر این، گزارش BNEF نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین انرژی پاک جهانی، از جمله کارخانه‌های تجهیزات و تولید فلزات باتری برای فناوری‌های انرژی، رکورد جدیدی را با 135 میلیارد دلار در سال 2023 (از 46 میلیارد دلار در سال 2020) به ثبت رسانده است. این بخش طی دو سال آینده افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد . بر اساس برنامه های سرمایه گذاری اعلام شده فعلی، این رقم رتا سال 2025 به 259 میلیارد دلار پیش بینی می شود. در دو سال آینده، تنها در بخش بادی باید سرمایه گذاری زنجیره تامین افزایش پیدا کند تا مسیر صفر خالص طی شود.

Antoine Vagneur-Jones، رئیس تجارت و زنجیره تامین در BNEF، می گوید: "سرمایه گذاری فراوان زنجیره تامین باید به کاهش قیمت تجهیزات در بیشتر بخش ها ادامه دهد، که این خبر خوبی برای انتقال انرژی است. اما عرضه بیش از حد متعاقب آن، دورانی از حاشیه‌های فشرده سود را برای تولیدکنندگان انرژی خورشیدی و باتری ارایه می‌دهد.

جدای از پیش بینی بودجه برای استقرار انرژی پاک و سرمایه گذاری در زنجیره تامین انرژی پاک، گزارش روندهای سرمایه گذاری گذار انرژی در سال 2024 دو نوع دیگر جریان منابع را نیز دنبال می کند:

افزایش سهام فناوری آب و هوایی: سهامی که توسط شرکت‌های متمرکز بر آب و هوا و انتقال انرژی (84 میلیارد دلار در سال 2023) جمع‌آوری شده است.

این رقم در دو سال گذشته کاهش یافته است، زیرا افزایش نرخ بهره کار را برای شرکت ها برای افزایش سرمایه دشوارتر کرده است. شرکت ها 168 میلیارد دلار در سال 2021 و 127 میلیارد دلار در سال 2022 جذب کرده بودند.

شرکت های متمرکز بر انرژی پاک بیش از هر بخش دیگری در سال 2023، ، سهام خود را به 49 میلیارد دلار افزایش دادند.

از طرف دیگر شرکت‌های بخش حمل‌ونقل پاک بیشترین کاهش بودجه را به نمایش گذاشتند، از 47 میلیارد دلار جمع‌آوری‌شده در سال 2022 به تنها 18 میلیارد دلار در سال 2023. حمل‌ونقل همچنان دومین بخش بزرگ تامین مالی بود و پس از آن صنعت، ساختمان، کشاورزی و "محیط زیست و کربن".

صدور اوراق بدهی انتقال انرژی: بدهی صادر شده توسط شرکت ها و دولت ها برای تامین مالی انتقال انرژی (824 میلیارد دلار در سال 2023) این رقم در سال 2023 پس از کاهش 10 درصدی در سال 2022 به 4 درصد افزایش یافت. تثبیت یا کاهش نرخ بهره در بازارهای مختلف به شرکت ها و دولت ها کمک کرد تا بدهی خود را برای اهداف انتقال انرژی افزایش دهند و این روندها منعکس کننده بازار گسترده تر است.

از سوی دیگر شرکت‌های آب و برق بیشترین اوراق بدهی را برای انتقال انرژی (328 میلیارد دلار) و پس از آن مؤسسات مالی (176 میلیارد دلار) و دولت‌ها (141 میلیارد دلار) ارایه کردند.

البته صدور اوراق بدهی انتقال انرژی شرکت های نفت و گاز به 8.3 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافت .

 BloombergNEF (BNEF)  یک موسسه ارائه‌دهنده تحقیقات راهبردی است که بازارهای جهانی کالا و فناوری‌های تاثیرگذار را تحت پوشش قرار می‌دهد که باعث گذار به اقتصاد کم کربن می‌شوند.

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر