کاربرد فناوری سبز برای خانه های آینده

تولید سبز- افزایش گرمای کره زمین و تغییرات اقلیمی شدید باعث شده اند تا استفاده از فناوری های سازگاربا محیط زیست مورد توجه روزافزون قرار بگیرد. درایم میان تکنولوژی های قابل استفاده سبز در منازل به دلیل گستردگی و تاثیر قابل توجه، درشمار پرطرفدار ترین و موثرترین ابزارهای حفظ محیط زیست به حساب می ایند. شهروندان هر روز بیشتراز روز گذشته متوجه نقش خود در محافظت از محیط زیست هستند. رد حال حاضر صفحه های خورشیدی یکی از شناخته شده ترین ابزارهای حفظ محیط زیست در منازل به شمار می ایند اما محصولات دیگری نیز هستند که می توان در منازل برای کمک به محیط زیست از آنها استفاده کرد ازجمله تکنولوژی های که در بازیافت اب مصرفی در منازل مورد استفاده قرارمی گیرند تا ف خانه ای سبز بوجود بیاید.

موارد زیر تنها چند محصول فناوری سبز هستند که می‌توان آنها را در خانه‌ها مورد استفاده قرارداد:

برچسب انرژی، برچسبی است که روی کالاهای مورد استفاده در ساختمان‌ها نصب می‌شود و نشان‌دهنده کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است. در این برچسب که برای وسیله‌های انرژی‌بر به کار می‌رود، شاخص مصرف انرژی وسیله با استفاده از حروف لاتین A تا G مشخص می‌شوند که هر حرف دارای رنگی مخصوص به خود از سبز تا قرمز است. با استفاده از این برچسب می‌توان بازدهی وسایل گوناگون را مقایسه کرد. در ایران در این برچسب افزون بر رتبه مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و آرم مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیده می‌شود. همچنین در برخی از برچسب‌ها ممکن است برخی از شاخص‌های مورد نظر مصرف‌کنندگان نیز نوشته شود. برچسب انرژی در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد.

حرف A در برچسب انرژی که با زمینه سبز پررنگ نمایش می‌یابد، نشان‌دهنده کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی وسیله و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود نشانه وسایل دارای بیشترین مصرف و کمترین کارایی است.

در آمریکا استاندارد ستاره انرژی برای مصرف کنندگان وجود دارد و یک رتبه بندی مجموعه ای است که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور معرفی شده است. این رتبه بندی ستاره ایبه مصرف کنندگان اطلاع می دهد که یک دستگاه چقدر در مصرف  انرژی کارآمد است.

برچسب انرژی ین تلاش برای صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اثرات گلخانه ای بیشتر است. توجه شهروندان به این برچسب ها در حال افزایش است.

بسیاری از صاحب خانه ها به دنبال محصوات با توان استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر از جمله برای روشنایی، گرم کردن آب و هوا هستند.در این میان پنل های خورشیدی وآبگرم کن های خورشیدی از جایگاه مهمی برخوردار هستند.سوای کاهش مصرف، این آب گرم کن ها از هزینه راه اندازی و نگهداری پایینی نیز برخوردار هستند.

البته توربین های بادی خانگی هم وجود دارند که برق قابل توجهی را تولید و ارایه می کنند. اینها توربین های کوچکی هستند که در بام خانه ها قرار می گیرند و انرژی جنبشی جریان هوا ( باد) را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

بخاری های خورشیدی نیز در حال پیداکردن جایی در خانه ها هستند.این ابزار تکنولوژیک از  انرژی خورشید برای گرم کردن هوا استفاده می کند و سپس آن را از طریق کانالهایی به اتاق ها منتقل می کنند و بدون نیاز به برق باعث افزایش دمای داخل خانه می شوند.

یکی از ساده ترین و شاید کارآمد ترین شیوه های استفاه مجدد از بارش باران، بهره برداری از بشکه باران است. این وسیله سبز  می تواند آب آشامیدنی تمیز را به لطف گرمایش جهانی، کاهش آب شیرین و البته افزایش قیمت آب به راحتی و تغریبا رایگان به خانه ها ببرد.

اهمیت بشکه های باران وقتی بیشترروشن می شود که درنظر بگیریم که آب در حال تبدیل شدن به کالایی گرانبها و کمیاب است که درحال ورودبه جریال اصلی تجارت منطقه ای و بین المللی است.

در حال حاضر پنل های خورشیدی یکی از بهترین سرمایه گذاری های سبز برای خانه شما در آینده محسوب می شوند. پانل های فتوولتائیک هر روز مدرن تر و کارآمدتر  شده و قیمت آنها کاهش پیدا می کند .آنها به یک راه حل واقعی و مقرون به صرفه برای تامین نیازهای انرژی خانه ها تبدیل شده اند.

علاوه بر این، علاوه بر تمیزی و رایگان بودن برداشت انرژی خورشیدی، دولت ها در سرتاسرجهان، مشوق های مالی و پولی متعددی را برای استفاده از این ابزار سبز تکنولوژیکی ارایه می دهند.

علاوه بر استفاده از ابزارهای تکنولوژی سبز در خانه ها، مصالح سبز جهت هماهنگی با محیط زیست برای ساخت خانه ها مورد توجه قرار گرفته است. این مصالح کمترین تأثیر مخرب را بر محیط زیست دارند و همچنین به حفظ انرژی کمک می کنند. آنها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند و می توانند بدون مواد شیمیایی سمی تمیز شوند.

به عنوان مثال، عایق سلولزی یک ترکیب آلی را ارائه می دهد که کمترین تأثیر منفی را بر محیط زیست دارد. هنگامی که از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست صحبت می شود منظور بیشتر مواد ساخته شده از گیاهان، الوارهای پایدار، سنگ های بازیافتی و محصولات غیر سمی است.

راه های زیادی برای سبزتر کردن خانه ها وجود دارد. این فرآیندی نیست که با ساخت و ساز شروع شود، موضوع اصلی این است که همه کمی سبزتر فکر کنند.

خانه های سبز کارآمد هستند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

​پیشنهاد سردبیر