گزارش هفته نخست کنفرانس تغییرات اقلیمی- کوپ 26

تولید سبز- ملت ها و کسب و کارها متعهد به ایجاد کشاورزی پایدار و استفاده از زمین می شوند.
 به دنبال برپایی کوپ 26 درگلاسکو بریتانیا، بیانیه مطبوعاتی این همایش به ترتیب زیر منتشر شد که در آن دستاوردهای این گردهمایی بین المللی را تا روز 6 نوامبر 2021 توضیح می دهد:
  -45 دولت متعهد اقدام فوری و سرمایه گذاری برای حفاظت از طبیعت و تغییر روش های کشاورزی پایدارتر را تعهد کردند و همزمان  95 شرکت با سابقه از طیف وسیعی از بخش‌ها متعهد شده‌اند که «طبیعت گرا» باشند و توافق کرده‌اند تا سال 2030 برای توقف و معکوس کردن روند نابودی طبیعت فعالیت هایی را انجام دهند.
-دولت‌ها و کسب‌وکارها در COP26 به کشاورزان و جوامع محلی پیوستند و توافق‌نامه‌های جدیدی را برای حفاظت از طبیعت و تسریع تغییر به سمت کشاورزی پایدار و شیوه‌های کاربری زمین با جذاب‌تر، در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر ساختن آنها نسبت به جایگزین‌های ناپایدار، تضمین کردند.
-بیست و شش کشور تعهدات جدیدی را برای تغییر سیاست‌های کشاورزی خود برای پایدارتر شدن و آلودگی کمتر و سرمایه‌گذاری در علوم مورد نیاز برای کشاورزی پایدار و برای حفاظت از منابع غذایی در برابر تغییرات آب و هوایی، که در دو «برنامه اقدام» ارائه شده است، تعیین کردند. در این برنامه کشورهایی ازهمه قاره ها از جمله هند، کلمبیا، ویتنام، آلمان، غنا و استرالیا حضور داشتند.
نمونه هایی از تعهدات ملی مطابق با این دستور کار عبارتند از:
    -برنامه برزیل برای توسعه برنامه کشاورزی کم کربن ABC+ خود به 72 میلیون هکتار و صرفه جویی 1 میلیارد تنی در انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030
-   آلمان اعلام کرد قصد دارد برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های کشاورزی به میزان 25 میلیون تن فعالیت کند.
  -  بریتانیا اعلام کرد تا سال 2030  شرایط را برای مشاکت 75 درصد از کشاورزان در فعالیت‌های کم کربن هدف گذاری کرده است. بریتانیا همچنین بودجه 500 میلیون پوندی را برای حمایت از اجرای نقشه راه جنگل، کشاورزی و تجارت کالا (FACT) اعلام کرد که در اوایل این هفته در اجلاس سران جهانی راه‌اندازی شد، و در آن 28 کشور با یکدیگر برای محافظت از جنگل‌ها و در عین حال ترویج توسعه و توسعه همکاری می‌کنند. تجارت 65 میلیون پوند دیگر از یک «انتقال عادلانه روستایی» حمایت می‌کند تا به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا سیاست‌ها و شیوه‌های خود را به سمت کشاورزی پایدارتر و تولید مواد غذایی تغییر دهند.
تعهدات انجام شده توسط کشورها امروز به اجرای بیانیه رهبران گلاسکو در مورد جنگل ها و استفاده از زمین کمک می کند که اکنون توسط 134 کشور که 91 درصد از جنگل های جهان را پوشش می دهند تأیید شده است. هدف این اعلامیه توقف و معکوس کردن از دست دادن جنگل ها و تخریب زمین تا سال 2030 است.
رئیس انگلیسی کوپ26 در توضیح فعالت های هفته نخست برپایی اجلاس کوپ 26 گلاسکوی بریتانیا توضیح داد:
اگر بخواهیم گرمایش زمین را محدود کنیم و هدف 1.5 درجه سانتیگراد را زنده نگه داریم، پس جهان باید از زمین به طور پایدار استفاده کند و حفاظت و احیای طبیعت را در قلب همه کارها ما قرار دهد.
تعهداتی که امروز انجام می شود نشان می دهد که طبیعت و استفاده از زمین برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس ضروری شناخته شده است و به رسیدگی به بحران های دوگانه تغییر اقلیم و از دست دادن تنوع زیستی کمک خواهد کرد.
در همین حال، در حالی که ما به مذاکرات در هفته دوم COP نگاه می کنیم، از همه طرف ها می خواهم که با مصالحه و جاه طلبی های سازنده مورد نیاز به میز مذاکره بیایند.
بانک جهانی متعهد می شود که سالانه 25 میلیارد دلار برای تامین مالی آب و هوا تا سال 2025 از طریق برنامه اقدام اقلیمی خود، از جمله تمرکز بر کشاورزی و سیستم های غذایی، هزینه کند.
در نمایشی از تعهد مشابه از سوی بخش خصوصی، تقریباً 100 شرکت برجسته از طیف وسیعی از بخش‌ها متعهد شدند که به «طبیعت مثبت» تبدیل شوند. تعهدات شامل سوپرمارکت‌ها است که متعهد می‌شوند تأثیرات زیست‌محیطی خود را در سراسر آب و هوا و از دست دادن طبیعت کاهش دهند و مارک‌های مد ردیابی مواد خود را تضمین می‌کنند.
-نمایندگانی از جوامع بومی و محلی در طول روز طبیعت در رویدادها شرکت خواهند کرد. این گروه به عنوان نمایندگان 80 درصد از تنوع زیستی باقی مانده در جهان برای رهبران هستند تا راه حل های مبتنی بر طبیعت، انعطاف پذیر و موثر برای تغییرات آب و هوا بیابند.
روز طبیعت همچنین به دنبال اعلام روز اقدام اقیانوسی در 5 نوامبر است که بیش از ده کشور جدید به هدف "30 در 30" برای حفاظت از 30 درصد اقیانوس های جهان تا سال 2030 امضا کردند. اینها عبارتند از: بحرین، جامائیکا، سنت لوسیا، سریلانکا، عربستان سعودی، هند، قطر، ساموآ، تونگا، گامبیا و گرجستان. این هدف اکنون توسط بیش از 100 کشور پشتیبانی می شود.
    -   45 کشور متعهد اقدام فوری و سرمایه گذاری برای حفاظت از طبیعت و تغییر روش های کشاورزی پایدارتر شامل 26 کشور هستند که از دستور کار سیاست گذاری برای گذار به کشاورزی پایدار یا برنامه اقدام جهانی برای نوآوری در کشاورزی و همچنین 28 کشور حمایت می کنند. شرکت در گفتگوی جنگل، کشاورزی و تجارت کالا (FACT) (با شرکت برخی کشورها در هر دو.
حامیان برنامه اقدام سیاست کشاورزی پایدار برای انتقال به کشاورزی پایدار و دستور کار جهانی برای نوآوری در کشاورزی عبارتند از: استرالیا، اوگاندا، ماداگاسکار، هند، تانزانیا، ویتنام، نیجریه، لسوتو، لائوس، اندونزی، گینه، غنا، آلمان، فیلیپین، انگلستان، کلمبیا، کاستاریکا، مراکش، هلند، نیوزیلند، نیجریه، فیلیپین، سیرالئون، اسپانیا، سوئیس، امارات متحده عربی.
  کشورهای حامی نقشه راه نیز عبارتند از: بلژیک، برزیل، ساحل عاج، جمهوری دموکراتیک کنگو، دانمارک، فرانسه، گابن، ایتالیا، ژاپن، لیبریا، مالزی، نروژ، پاراگوئه، پرو، جمهوری کنگو، جمهوری کره، اروگوئه، ایالات متحده ، کمیسیون اروپایی.

بیانیه رهبران گلاسکو در مورد جنگل ها و استفاده از زمین
   134 کشور که 91 درصد از جنگل‌های جهان را دربر می گیرد (از جمله برزیل، چین، روسیه و اندونزی) اعلامیه رهبران گلاسکو در مورد جنگل‌ها و کاربری اراضی را تأیید کرده‌اند و متعهد شده‌اند تا سال 2030 از دست دادن جنگل‌ها و تخریب زمین را متوقف و معکوس کنند. بسته کامل تعهدات و اقدامات نیز شامل موارد زیر می شود:
اصلاحات و نوآوری کشاورزی:
  -  یک ابتکار جهانی جدید برای جلب مشارکت 100 میلیون کشاورز در مرکز تحول سیستم‌های غذایی با نوآوری‌ برای رسیدن به معادله صفر خالص و طبیعت مثبت تا سال 2030 از طریق یک پلتفرم چند ذی‌نفعی است که توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) با مشارکت سازمان‌های کشاورزان، جامعه مدنی، مشاغل و شرکای دیگر اجرا خواهد شد.
 -   دستور کار سیاست گذاری برای گذار به کشاورزی پایدار، مسیرها و اقداماتی را تعیین می کند که کشورها می توانند برای تغییر هدف سیاست های عمومی و حمایت از غذا و کشاورزی، برای ارائه این نتایج و ایجاد یک گذار عادلانه روستایی انجام دهند. همچنین اقدامات و فرصت‌هایی را برای سایر ذینفعان (سازمان‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان مواد غذایی، نهادهای مالی، محققان، جامعه مدنی و دیگران) تعیین می‌کند تا تخصص، دانش و منابع خود را در حمایت از این دستور کار هدایت کنند.
    در این زمینه کمک مالی جدید بریتانیا به مبلغ 38.5 میلیون پوند در مدت 2 سال به  CGIARیا همان سازمان پیشرو در علم و نوآوری کشاورزی در جهان است تا محصولات و فناوری های جدیدی را ایجاد و مقیاس تازه ای را برای آب و هوا، طبیعت، سلامت، جنسیت و تأثیرات اقتصادی تعریف کند. پیشتر این سارمان، گروه مشورتی تحقیقات بین المللی کشاورزی نامیده می شد. گفتنی است که بودجه تخصیصی  از توسعه و استقرار موارد زیر حمایت خواهد کرد:
    -    گونه های گیاهی مقاوم به آب و هوا (مقاومتر در برابر گرما، خشکسالی و سیل) و مغذی تر (با سطوح بالای ریز مغذی های ضروری).
     -   شیوه های کشاورزی که مولدتر، پایدارتر و مقاوم تر در برابر آب و هوا هستند.
     -  انواع جدید دام، اقدامات تشخیصی و مدیریتی، که خطرات پیش روی دامداران را کاهش می دهد.
    -  آینده نگری و ابزارهای مبادله ای برای مدیریت ریسک و تاب آوری در برابر تهدیدات عمده ناشی از سیستم غذایی، از جمله مقاومت ضد میکروبی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در حال ظهور.
    - تهیه شواهدی در مورد سیاست های بهتر برای کمک به کشاورزان فقیر جهت استفاده از فناوری جدید برای دسترسی به بازارها، کاهش خطرات و افزایش درآمد.
رئیس همایش کوپ 26 سپس ابتکار تازه اعلام شده برای تغییر سیستم های غذایی مقاوم در برابر آب و هوا از طریق تحقیق و نوآوری اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در تولید، توسعه فناوری و توزیع برای حمایت از سیستم غذایی که تا سال 2030  اجرا خواهد شد باعث می شوند تا برای 9 میلیارد نفر غذای مغذی و به صورت ایمن تهیه شود. استفاده پایدار از منابع زیست محیطی؛ تاب آوری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد. و باعث رشد و اشتغال فراگیر می شود.
از دیگر موارد قابل توجه در هفته نخست کوپ 26 اعلام سوپر مارکت زنجیره ای    Sainsbury'بود که  اعلام کرد نمایندگی از 5 سوپرمارکت بزرگ بریتانیا، متعهد شده اند که اثرات زیست محیطی میانگین سبد خرید بریتانیا را تا سال 2030 از طریق مشارکت جدید با WWF به نام "معیارهای سبد" به نصف کاهش دهد - هدف این است که سیستم غذا و کشاورزی را از یک سیستم غذایی مضر برای طبیعت با کاهش اثرات منفی و تقویت کشاورزی برای احیای طبیعت، تغییر اقلیم تغییر دهند. این برنامه بر هفت موضوع کلیدی، تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، کشاورزی پایدار، رژیم غذایی پایدار، دریایی، زباله و بسته بندی تمرکز خواهد کرد.
حفاظت از اقیانوس:
دستاورد دیگر کنفرانس کوپ 26 گلاسکو اعلام سرمایه گذاری 6 میلیون پوندی در PROBLUE  بود. بانک آن را به عنوان صندوق سیاره آی اعلام کرده است که از توسعه اقتصاد آبی حمایت می کند تا به عنوان محرک اصلی رشد در کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه (SIDS) و کشورهای کمتر توسعه یافته ساحلی عمل کند.
موضوع قابل توجه دیگر در هفته نخست کنفرانس بررسی موضوع ریسک و اتحاد برای تاب آوری اقیانوس  Ocean Risk and Resilience Action Alliance، بود که یک همکاری چندبخشی طراحی شده برای هدایت سرمایه گذاری به سرمایه طبیعی ساحلی با پیشگامی محصولات مالی پیشگامانه است که انگیزه های مالی ترکیبی و سرمایه گذاری خصوصی را فراهم می کند.

منبع: سایت رسمی اجلاس کوپ 26

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر