حسابداران در برابر چالش ارزهای دیجیتال

آیا فکر می کنید که ارزهای رمزنگاری شده دارایی هستند و می توانند بخشی از سبد سرمایه گذاری معتبر و قابل اعتماد باشند؟ البته که توجه رسانه ها به چرخه های سریع صعودی بیت کوین و آلت کوین هایی مانند اتریوم و کاردانو بسیار قابل توجه است با این حال مشخص است که نوسان قیمتی بالا و بازدهی تقریبا منفی و نرخ های پایه بیشتر، فضای سرمایه گذاری را تا حد زیادی غیرقابل تنظیم ترسیم می کند و از این رو نیازمند تمرکز بیشتری است.

در زمان نگارش این مقاله ، قیمت بیت کوین کمی بیش از 36000 دلار (معادل 680 میلیارد دلار سرمایه بازار) است در حالی که بالاترین رکورد قبلی آن تقریباً 64000 دلار در هر BTC در اوایل سال جاری بود. در حال حاضر بیش از ده هزار ارز رمزنگاری شده با ارزش تجاری مثبت با حداقل یک مبادله وجود دارد این در حالی است که سازمان ملل متحد تنها 180 ارز را در سراسر جهان به عنوان پول قانونی مجاز می داند؛ بله رقم تکان دهنده ای است.

در حالی که همه رمزارزها تلاش نمی کنند نسخه های جدیدی از "پول" باشند ، این مرز جدید را می توان به عنوان تصرف زمین در نظر گرفت که در آن مزیت اولین حرکت کننده هرگز اینقدر مهم نبوده است. در چنین فناوری های نوپایی، مانع اصلی ورود افراد،  متقاعد کردن آنها  به ارزشمند بودن پول جدید است. این یک چالش روانشناختی است که قبلاً به عنوان انحصار دولتها در سراسر جهان و ارزهای مربوط به آنها و سیاستهای پولی مرتبط با آن حفظ شده بود، هرچند که دیگر از حمایت استاندارد طلا در مقایسه با سیاست های دولت ها در گذشته برخوردار نبوده است.

با این حال، پول هنوز ساختاری از آگاهی جمعی ما است. این ابزار برای نیاز نهایی به پرداخت هایی چون مالیات شرکت ها و انجام مبادلات شخصی توسط نهادهای متمرکز قدرت مانند مقامات مالیاتی، تنظیم کننده ها، بانک های مرکزی و سازمان های اجرای قانون مورد حمایت قرار گرفته و قانونی شده است.

در حال حاضر سرعت محدودی در کاهش این محدودیت های نهادی وجود دارد. به عنوان مثال در سوئیس از سال گذشته امکان پرداخت حداکثر 100000 CHF در حدود 79000 پوند) از بدهی مالیاتی شخصی شما در استفاده از بیت کوین یا اتریوم وجود دارد. همچنین نایب بوکله ، رئیس جمهور السالوادور نیز به تازگی اعلام کرد که قصد دارد مبادله بیت کوین را قانونی کند و آن را به ترازنامه کشور اضافه کند. این اولین کشوری در جهان است که چنین اقدامی جسورانه انجام می دهد. وی اظهار داشته که این امر باعث افزایش اشتغال می شود و به مشارکت مالی هزاران نفر در خارج از اقتصاد رسمی می انجامد.

علیرغم افت قیمت،  مسیر قیمت ارزهای رمزنگاری شده در دهه گذشته از زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را در عمق بحران مالی 2008-2009 راه اندازی کرد ، رو به افزایش بوده است. بیت کوین های اولیه در 3 ژانویه 2009 در Genesis Block ضرب شدند و از آن زمان تا کنون به طور مداوم تولید و تأیید شده اند و برای انجام این کار از پلتفرم بلاک چین غیر متمرکز استفاده شده است.

نوسان های اخیر قیمت ارزهای رمزنگاری شده با درج بیت کوین به عنوان دارایی ذخیره خزانه توسط تسلا در اوایل سال جاری تشدید شده است - شرط راهبردی فوق العاده 1.5 میلیارد دلار. این حرکت در سه ماهه بعد وقتی ایلان ماسک اعلام کرد که به دلیل نگرانی های زیست محیطی تسلا بیت کوین را به عنوان یک ارز کاربردی همانطور که قبلاً برنامه ریزی شده بود نمی پذیرد ، به سرعت معکوس شد. توجه داشته باشید که او همچنان متعهد به حفظ ترازنامه بیت کوین است (در حال حاضر به ارزش 1.568 میلیارد دلار، پس از فروش293 میلیون دلار از بیت کوین خود در سال 2021). این تعهد توسط تسلا می تواند به عنوان یک سیگنال خرید قوی برای سودهای احتمالی قیمت بیت کوین در آینده تفسیر شود، اما بسیاری از آن زمان مهاجرت ESG ماسک را دنبال کرده اند تا در بازار بهترین یا بدترین شوخی ارزهای رمزنگاری شده داج کوین - که اکنون 0.38 دلار برای هر  واحد این ارز دیجیتال با حجم کلی بازار 49 میلیارد دلار فعال شوند.

محیطی مملو از فرصت و تهدید

پیشرفت های تکنولوژیکی که این دنیای جسور جدید را هدایت می کند شامل رمزنگاری ، محاسبه توزیع شده و رشد مداوم ارتباطات تلفن همراه است. این مستاجران انقلاب صنعتی چهارم هیجان انگیز و گیج کننده هستند ، به همان اندازه ، ذهنیت ما نیز در مورد این نوع پول اینگونه است.  از کجا می آید؟ چه کسی می تواند آن را ایجاد کند؟ و چگونه می توان آن را هم ذخیره کرد و هم جابجا کرد؟ این را با استفاده از همین فناوری برای ایجاد ابزارهایی مانند نشانه های غیر قابل تعویض تامین مالی غیر متمرکز (NFTs) ترکیب کنید بدین ترتیب ما محیطی از فرصت ها و تهدیدها را برای مدل های تجاری و شهرت به طور یکسان داریم.

به طور مشخص، ماه گذشته نات وستNatwest به مشتریان برنامه آنلاین در مورد "کلاهبرداری ارزهای رمزنگاری شده" هشدار داد، در حالی که در همان زمان، بسیاری از بانک های بزرگ ایالات متحده مانند ولز فارگو مشتاق بودند که فرصت های سرمایه گذاری رمزنگاری شده را به مشتریانی با توان سرمایه گذاری بالا پیشنهاد دهند.  بسیاری از فعالان اقتصادی نگران حرکت در این مسیر هستند اما همزمان  مایل به عقب ماندن نیز نیستند در این شرایط. چه باید کرد؟

حسابدارها عادت دارند به نکات و مفاهیم فنی توجه کنند و با این ابزار درباره گزارش های مهم شرکت قضاوت کنند. هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) مسئول ایجاد اصول حسابداری (GAAP) برای تسهیل گزارش ارزهای رمزنگاری شده است، اما هنوز هیچ استاندارد حسابداری خاصی برای ارزهای رمزنگاری شده وجود ندارد. به طور معمول این ارزها تحت GAAP و IFRS  در بخش حسابداری دارایی های نامشهود در ایالات متحده آمریکا اعمال می شود. نکته مهم این است که آنها به عنوان پول نقد یا معادل پول نقد طبقه بندی نمی شوند زیرا در حال حاضر خرید آنها قانونی نیست.  با این وجود، هنگامی که در ترازنامه توسط شرکتهای پذیرفته شده نگهداری می شود، این احتمال وجود دارد که نوسانات از بازارهای قیمت رمزنگاری به بازارهای سرمایه خالص ثابت سرایت کند.

به هر ترتیب انتظار می رود قوانین مالیاتی و حسابداری ارزهای رمزنگاری شده افزایش یابد، زیرا کارکرد و ارزش آنها همچنان در حال افزایش است. این تحولات پیچیده تر خواهد شد چون به نظر می رسد ارزهای منتشر شده از سوی شرکتهایی مانند استیبل کوین، فیس بوک و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دولت آمریکا (CBDC)  و البته رن مین بی Renminbi  دیجیتال چین  هر دو در اواخر سال 2021راه اندازی شوند.

به نظر می رسد یک مبارزه سه جانبه برای آینده پول در راه است -ارزهای رمزنگاری شده در مقابل CBDCs در برابر ارزهای منتشر شده توسط شرکت ها و در این مرحله ، انتخاب برنده غیرممکن است.

گاوین براون استادیار فناوری مالی در دانشگاه لیورپول و عضو ICAEW حسابدار رسمیاست

منبع: مجله اخبار مالی شماره 28

 

​پیشنهاد سردبیر