ریسک های بیمه در اقتصاد سبز

تولید سبز - توجه به محیط زیست و گرایش به سوی اقتصاد با کربن صفر به سرعت در حال گسترش است. به ترتیبی که در برخی کشور ها شاخص های زیست محیطی و کاهش کربن به عنوان معیارهای مهم در ترازنامه های مالی جای داده شده اند.
به گزارش تولید سبز و به نقل از فصلنامه اخبار مالی، افزایش توجه ها به موضوع زیست در اغلب کشورهای پیشرو جهان، توجه به محیط زیست و گرایش به سوی اقتصاد با کربن صفر موضوعی به سرعت در حال گسترش است؛ به ترتیبی که در برخی کشور ها شاخص های زیست محیطی و کاهش کربن به عنوان معیارهای مهم در ترازنامه های مالی جای داده شده اند. ج.1.ایران نیز به عنوان امضا کننده پیمان پاریس که یک میثاق جهانی  در باره حفظ اقلیم است، نشان داده که در سطح حکومتی متوجه تغییر شرایط فعالیت اقتصادی می باشد، از این منظر صنایع  لازم است خود را با شرایط پیش رو منطبق سازند. در این میان صنعت بیمه به عنوان یک صنعت مادر و زیربنایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای آشنایی با تلاش صنعت بیمه در رابطه با محیط زیست مصاحبه ای ترتیب داده ایم با رضا اسدی، کارگزاری رسمی بیمه نفت و انرژی که در ادامه ملاحظه می کنید:
س: توسعه اقتصاد سبز و پایدار نیازمند شناسائی ریسکهای جدید و سرمایه گذاری های گسترده جدید است. صنعت بیمه چگونه می تواند در این شرایط ایفای نقش کند؟
صنعت بیمه به عنوان یک صنعت پویا در عرصه اقتصاد همواره حامی طرحهای مهم اقتصادی بوده و در همین جهت و در راستای مسئولیت اجتماعی خود با حمایت عملی از طرحهای توسعه اقتصاد سبز و پایدار به طرق مختلف می تواند ایفای نقش نماید. یکی از روشهای حمایت عملی صنعت بیمه از پروژه های اقتصاد سبز، سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های مذکور از طریق بکارگیری منابع مالی خود براساس ضوابط و مقررات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد و از طرف دیگر با شناسایی ریسکهای نوظهور در فعالیتها و پروژه های مرتبط با اقتصاد سبز می تواند با طراحی بیمه نامه های متناسب با ریسکهای مذکور از سرمایه های سرمایه گذاران این حوزه صیانت نماید. علاوه بر این موارد، شرکتهای بیمه می توانند با ارائه بیمه نامه های متناسب و خاص از جمله بیمه نامه های اعتباری و یا بیمه نوسان ارز اطمینان و امنیت خاطر تامین کنندگان منابع مالی را فراهم و زمینه لازم را جهت مشارکت بانکها و موسسات مالی و اعتباری از طریق ارائه تسهیلات مالی به سرمایه گذاران در حوزه پروژه های اقتصاد سبز فراهم نماید.
خوشبختانه در حال حاضر صنعت بیمه به واسطه بهره مندی از نیروهای خلاق و نوآور پیشگام در حوزه فعالیت های خلاقانه از جمله پروژه های زیست محیطی می باشد.
س: با افزایش گرمایش زمین و روند سریع تغییرات اقلیمی در جهان چه تغییراتی در ریسکهای تحت پوشش صنعت بیمه ایجاد می شود. در این زمینه چه تهدیدات و چه فرصتهایی را برای صنعت بیمه وجود دارد؟
در دهه های اخیر گرمایش زمین باعث ایجاد پدیده تغییر اقلیم شده است و این پدیده موجب افزایش نوسانات دمائی، تغییر در الگوی بارش، افزایش طغیان دریاچه ها و دریاها و افزایش فراوانی وقوع مخاطرات فاجعه آمیز از قبیل سونامی یا فرونشست ناشی از خشکسالی شده است، این اتفاقات از یک طرف برای صنعت بیمه تهدید تلقی می گردد زیرا موجبات افزایش خسارات وارده به جوامع و صنایع مورد بیمه و در نتیجه افزایش ضریب خسارت صنعت بیمه را به دنبال دارد، همانگونه که سونامی های دهه اخیر، خسارات بسیار سنگینی را به تأسیسات دریایی و ساحلی و در نتیجه به صنعت بیمه جهانی وارد آورد و از طرف دیگر این تغییرات برای صنعت بیمه فرصت تلقی می گردد زیرا از یک سو تقاضای خرید بیمه را در مقیاس بزرگ جهانی افزایش می دهد و در نتیجه موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در جهان می گردد و از سوی دیگر انگیزش لازم را در صنعت بیمه جهانی بوجود می آورد تا با فعال سازی کارگروههای تخصصی بیمه ای از طریق شناخت و تحلیل عوارض ناشی از تغییر اقلیم  گرمایش زمین اقدام به طراحی و تولید محصولات جدید بیمه ای متناسب با ریسکهای فاجعه آمیز و نوظهور و تهیه و تدوین استانداردهای بین المللی با رویکرد تقویت فعالیتهای پیشگیرانه و جبران کننده خسارتهای ناشی از گرمایش زمین بنماید.

س: صنعت بیمه ایران چه فعالیتهایی را برای حفظ محیط زیست انجام داده است؟
صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور برای صیانت و حفظ محیط زیست دو نوع فعالیت را در دستور کار خود دارد. اولین فعالیت آن، اقدامات عام هم راستا با سیاستهای کلی زیست محیطی جامعه و مسئولیت اجتماعی (C.S.R) و همگام با سایر دوستداران محیط زیست می باشد که ایجاد تغییرات اصلاحی و ساختاری در سازمان و فرایندهای اجرایی از قبیل الکترونیکی و دیجیتالی نمودن صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت، جایگزینی اتوماسیون اداری بجای روش سنتی، حذف کاغذ در صدور برخی از بیمه نامه ها، بهینه سازی مصرف انرژی و... می باشد. دومین فعالیت آن که اقدامات خاص می باشد، ارائه بیمه نامه های متناسب با سیاستهای زیست محیطی جامعه هست که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
بیمه نامه خطر آلودگی: این بیمه نامه زیان وارده به محیط زیست را که ناشی از خسارت با آسیب رسیدگی کشتی می باشد جبران می نماید.
بیمه مسئولیت مالکین شناورها در برابر اشخاص ثالث: این بیمه نامه در کنار برقراری پوشش بیمه ای مسئولیت مالک شناور در قبال خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث، خطر آلودگی شناور را نیز تحت پوشش قرار میدهد.
بیمه مسئولیت شناور ناشی از خارج سازی مغروقه: این پوشش بیمه ای اقدامی پیشگیرانه و احتیاطی برای کاهش خطرات و آلودگی های تبعی زیست محیطی برای دریاها و آبزیان محسوب می شود.
بیمه مسئولیت ناشی از آلودگیهای سوخت: این بیمه نامه در چارچوب آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به نفت صادر می گردد.
بیمه جامع پلنگ و یوزپلنگ ایرانی: که در راستای صیانت از گونه نادر یوز و پلنگ ایرانی صادر می گردد.
بیمه جامع و فراگیر سازمان محیط زیست: که در راستای حمایت عملی از متولیان محیط زیست کشور اجرا می گردد.
صندوق ملی محیط زیست: این صندوق در جهت کمک به تقلیل آلاینده های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی تاسیس شده است و می تواند از طریق شرکتهای بیمه امکانات و شرایط لازم را برای بیمه کردن دام و باغات و محصولات کشاورزی در قبال خسارت ناشی از جانوران وحشی حمایت شده و در معرض خطر فراهم نمایند.
علاوه بر موارد فوق صنعت بیمه با ارائه تسهیلات بیمه ای زیر:
-صدور بیمه نامه های مورد نیاز کارخانجات و صنایعی که سیستم تصفیه استاندارد دارند با اعمال تسهیلات و تخفیفات ویژه.
-صدور بیمه نامه خودروهای هیبریدی با تخفیفات و تسهیلات ویژه.
-صدور بیمه نامه های مورد نیاز فعالان عرصه حفاظت از محیط زیست با تسهیلات و تخفیفات خاص.
-صدور بیمه نامه های مسئولیت مدنی محیط بانان با تسهیلات و تخفیفات ویژه.
-نقش بسزایی در حفظ محیط زیست ایفا نموده است.
س: صنعت بیمه ایران برای گسترش کسب و کارهای سبز چه راهکارهایی را به مورد اجرا درآورده است و چه برنامه هایی را برای سالهای آتی دارد؟
شرکتهای بیمه از چندین سال پیش همگام با پیشرفت و ظهور و بروز فناوری های نوین آهنگ مهاجرت از سیستم سنتی به سیستم دیجیتالی و الکترونیکی را که مقدمه گسترش کسب و کارهای سبز در حوزه بیمه می باشد شروع کرده و خوشبختانه در حال حاضر با ایجاد پلتفرمهای مختلف در حوزه های صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت خدمات خود را به محل کار و منازل بیمه گزاران برده و بسیاری از ترددهای زائد بیمه گزاران را که در گذشته برای خرید بیمه نامه و یا دریافت خسارت وجود داشت حذف کرده اند و در حال حاضر با رویکرد درخور تحسین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ورود استارت آپها به حوزه صنعت بیمه، زمینه فعالیت استارت اپها در این حوزه فراهم گردیده است و شرکتهای بیمه هدف خود را مطابق با انقلاب صنعتی چهارم تغییر مدل کسب و کار و حرکت به سمت دیجیتالی شدن قرار داده اند و پیش بینی می شود در سالهای آتی شرکتهای شتاب دهنده و استارت اپهای متعدد در صنعت بیمه ظهور پیدا کنند و مسیر هدایت صنعت بیمه را منطبق با سیاستهای زیست محیطی به سمت دیجیتالی شدن کامل هموار سازند.
شایان ذکر است این تحولات طی سالهای اخیر و با ظهور تجمیع کننده های بیمه ای (Aggregators) و دیگر الگوهای دیجیتالی نظیر همتا به همتا (P2P) و ......شرکتهای بیمه را با فضای جدیدی از کسب و کار مواجه کرده است./

​پیشنهاد سردبیر