بریتانیا در مسیر انتخاب، تولید گاز بیشتر یا مدیریت مصرف

تولید سبز، به نقل از رویترز - انگلیس با معضل سوخت فسیلی روبروست، این کشور می تواند برای حفظ اعتبارات سبز خود به توقف توسعه جدید نفت و گاز در دریای شمال بپردازد اما با این کار وابستگی بیشتری به سوخت وارداتی خواهد داشت.

درشرایطی که انگلیس میزبان کنفرانس آب و هوایی COP26 در گلاسکو اسکاتلند است که از 31 اکتبر آغاز می شود ، نحوه تعیین مسیر بریتانیا برای دستیابی به تولید کربن صفر تا سال 2050 مورد بررسی قرار می گیرد.

در ژوئن 2019 ، هنگامی که بریتانیا قانون خود را برای رسیدن به نقطه صفر صفر تولید و انتشار کربن تا سال 2050 تصویب کرد، فعالان صلح سبز مبادرت به بازگرداندن قایق های تندرویی کردند که اطراف سکوی بریتیش پترولیوم در دریای شمال فرستاده بودند.

شرکت های بزرگ نفت می گویند تولید به روش جدید می تواند در مدیریت کاهش تولید الاینده ها نقش داشته باشد ، در حالی که مخالفان برای متوقف کردن فوری پروژه های جدید با استفاده از اهرم های تبلیغاتی و قانونی، فشار می آورند. در همین حال ، دولت باید چراغ های کشور را روشن نگه دارد .

برنارد لونی ، مدیر اجراییبریتیش پترولیوم معتقد است: اگر عرضه از بین برود و تقاضا تغییر نکند، این تنها یک پیامد دارد و آن افزایش قیمت است.

انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی قبلاً این را به شدت احساس کرده اند. نفت خام برنت، امسال بیش از 60 درصد افزایش یافته است ، در حالی كه قیمت عمده فروش گاز انگلیس بیش از 250 درصد افزایش یافته است.

چالش ناشی از کاهش تولید داخلی و افزایش واردات سوخت در سراسر اروپا احساس شده است. قیمت عمده فروشی گاز اروپا در سال جاری بیش از 350 درصد افزایش یافته است.

بریتانیا، زمانی می توانست به نفت و گاز خود برای استفاده درنیروگاه ها ، سوخت رسانی به خودروها و گرمایش خانه های متکی باشد، از سال 2005 با کاهش تولید از دریای شمال، وارد کننده خالص انرژی بوده است.

ظرفیت ذخیره سازی گاز انگلیس در حال حاضر به حدی است که بتواند چند روزی کشور را تامین کند، با این حال وابستگی این کشور به عرضه به موقع محموله هایی که از قطر یا جاهای دیگر وارد می شود در صورت فشار بیشتر بازار، مانند زمان افزایش تقاضا در زمستان ، بیشتر نمایان می شود.

پاسخ فعالان محیط زیست  به مشکل کمبود سوخت و افزایش قیمت ها این نیست که شیرها را دوباره باز کنید، بلکه کاهش مصرف سوخت فسیلی است.

فیلیپ ایوانز ، فعال صلح سبز، خطاب به نخست وزیر بریتانیا که پیش از نشست گلاسکو COP26 به سایر کشورها فشار آورده است تا عمیق تر تعهدات خود را در زمینه آب و هوا انجام دهند ، گفت: ما از بوریس جانسون می خواهیم که پروژه های جدید نفت و گاز را متوقف کند"

ایوانز گفت: اگر دولت نگران روشن نگه داشتن چراغ ها است، می تواند فعالیت هایی را برای کاهش تقاضا انجام دهد.

حدود 70 دانشمند و دانشگاهی با ارسال نامه سرگشاده ای که این هفته در روزنامه ایندیپندنت بریتانیا منتشر شد ، از جانسون خواستند اجازه سرمایه گذاری و صدور مجوز برای میادین جدید نفت و گاز را متوقف کند دراین نامه قید شده است: اکنون زمان اقدامات سیاسی جسورانه است.

انگلیس در برخی زمینه های تولید انرزی پاک پیشرفت کرده است. این کشور در حال حاضر بزرگترین تولید کننده نیروی بادی دریایی در جهان است - و این منبع به سرعت در حال گسترش است. اما این پیشرو بودن به خانه ها در روزهای بدون باد برق نمی دهد.

با این حال، فشارها برای انجام اقدام های سریعتر برای جلوگیری از مصرف سوخت های فسیلی رو به افزایش است. آژانس بین المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که جهان باید پروژه های جدید نفت و گاز را متوقف کند تا به اهداف اجرایی آب و هوا در پاریس در سال 2015 دست پیدا کند که هدف آنها کاهش گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد تا سال 2050 در مقایسه با سطوح قبل از دوره صنعتی شدن است.

آن ماری تریولیان در ماه ژوئن هنگامی که هنوز وزیر دولت بریتانیا در زمینه انرژی و رشد پاک بود ، به رویترز گفت: واقعیت گزارش سازمان بین المللی انرزی (IEA) بسیار عالی است ، اما واقعیت در کشورها در مورد تامین امنیت عرضه است.

بریتانیا متعهد به پایان دادن به اکتشافات دریای شمال نشده است و رویکرد مشابهی را نروژ اما نه دانمارک ، یکی دیگر از تولید کنندگان دریای شمال ، که پروژه های جدید را متوقف کرده ، اتخاذ کرده است.

با این حال، بریتانیا با کاهش تولید کربن روبرو شده است، به طوری که تولید در حال حاضر نیمی از اوج تولید در سال 1999 را که در حدود 1 میلیون بشکه نفت در روز یا حدود 1 درصد از تقاضای جهانی نفت بود را دارد.

نفت و گاز انگلستان (OGUK) ، یک انجمن صنفی است که متعهد شده است که دریای شمال را تا سال 2050 به یک منطقه خالی ازعملیات تولید کربن تبدیل کند، این بدان معناست که هدف آن حذف، ضبط یا جبران هرگونه انتشار گازهای اضافی ناشی از تولید نفت و گاز در آنجا است.

در ماه سپتامبر اعلام شد که تولید داخلی ارزان تر و تمیزتر از گاز وارداتی است و این که استفاده حداکثری از منابع بومی به برآوردن تقاضای انگلستان و مهار رشد قیمت کمک می کند،  وتأمین منابع مطمئن با ردپای کربن کمتر با کاهش واردات قابل تحقق خواهد بود.

اداره نفت و گاز بریتانیا اعلام کرده است که گاز خروجی از دریای شمالی بریتانیا دارای شدت انتشار معادل 22 کیلوگرم دی اکسید کربن معادل در هر بشکه نفت است ، در حالی که LNG وارداتی دارای متوسط ​​شدت انتشار کربن 59 کیلوگرم است، با این حال، صلح سبز و دیگر فعالان می گویند که این استدلال ها اصل مطلب را نادیده می گیرند: استفاده از سوخت های فسیلی باید متوقف شود تا اینکه سعی کنیم استفاده از آنها را تمیزتر کنیم. آنها برای تلاش سریعتر دراین مسیر، کمپین خود را به دادگاه کشانده اند.

در یک مورد ، Greenpeace در صدد لغو مجوز میدان گاز BP برای انتشار گازهای گلخانه ای خود از طریق دادگاه اسکاتلند بود ، اگرچه این اقدام شکست خورد.

در مورد دیگر، این کشور به دنبال توقف توسعه میدان کامبو در جزایر شتلند است ، بخشی که متعلق به رویال داچ شل است.

ایوانز از صلح سبر می گوید: ما مجسمه ای به طول 12 فوت از بوریس جانسون آغشته به روغن را در ورودی های داونینگ استریت تحویل دادیم این سمبل یک شکست آب و هوایی عظیم است. سیاستمداران می توانند انتظار داشته باشند که تعداد بیشتری از پرونده های اب و هوایی را  در اتاق دادگاه ببینند.

نویسنده: شادیا نصرلا

منبع: رویترز

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر