پنج گراش فناورری سبز در 2022

تولید سبز- فناوری سبز یا فناوری زیست محیطی به معنای استفاده از علم و فناوری برای حفاظت از منابع طبیعی جهان و کاهش اثرات منفی زیست محیطی فعالیت های انسانی است.

فناوری پاک مقوله وسیعی است که راه حل هایی را در بر می گیرد که عملکرد و کارایی تولید را بهبود می بخشد و در عین حال اثرات منفی زیست محیطی را از هر نوعی کاهش می دهد. بنابراین فناوری‌های پاک شامل نوآوری‌هایی مانند انرژی پاک، تصفیه فاضلاب، مدیریت زباله و غیره است.

در همین حال، فناوری آب و هوایی با مشکلاتی که به طور خاص با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان مرتبط است مقابله می کند – به صورت کلی، هر فناوری که متمرکز بر کاهش تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای باشد. به عنوان مثال، در حالی که تصفیه آب و مدیریت زباله به عنوان فناوری پاک در نظر گرفته می شود، آنها در بخش فناوری آب و هوایی دسته بندی نمی شوند.

پنج  گرایش فناوری سبز در سال 2022

-ساخت و ساز کم کربن

ساختمان‌های هوشمند و پایدار در همه در حال ظاهر شدن هستند، ساخت و سازهای سنتی 38 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را در سراسر جهان به عود اختصاص می دهند. ساختمان‌های کم کربن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول عمر خود کربن منتشر نمی‌کنند. آنها به حداقل گرمایش و سرمایش نیاز دارند، زباله و آلودگی بسیار کمی تولید می کنند و از مواد سازگار با محیط زیست مانند بامبو و کنف ساخته شده اند. آنها اغلب انرژی خود را از طریق پنل های خورشیدی تولید می کنند. با  افازایش تقاضا برای ساخت و ساز، ساختمان های کم کربن برای آینده سبز بسیار مهم هستند.

-جذب و ذخیره کربن

جبران تولید کربن یک گام ضروری برای معکوس کردن گرمایش جهانی است، اما به تنهایی نمی تواند افزایش دمای جهانی را در کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد حفظ کند. برای این کار باید کربن موجود به صورت فیزیکی از جو حذف شود. فناوری جذب و ذخیره کربن را از جو دریافت و از آن برای تولید سوخت مصنوعی استفاده می کند. در حال حاضر، این فناوری گران و به نسبت کوچک است، اما مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های این فناوری می‌تواند به مضربی از شش کاهش یابد و آن را بسیار مقیاس‌پذیرتر کند.

 - ذخیره انرژی تجدیدپذیر

در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، یک مشکل کلیدی این است که چگونه می‌توان انرژی پاک را زمانی که خورشید برای روزها متوالی پشت ابرها پنهان شده باشد یا باد طی هفته‌ها از وزیدن خودداری کند،  به‌طور مداوم در دسترس قرار داد، برای انجام این کار، ما باید بتوانیم مقادیر زیادی انرژی را برای مدت زمان طولانی و با هزینه کم ذخیره کنیم. شرکت‌های نوآور در سراسر جهان، در حال توسعه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی طولانی‌مدت منحصربه‌فرد برای انرژی تولید شده توسط منابع انرژی تجدیدپذیر هستند. دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی در حال به پایان رسیدن است، انرژی‌های تجدیدپذیر وارد شده‌اند و تقاضا برای فناوری ذخیره‌سازی را  به دنبال خواهد داشت

- راهکار استفاده از هیدروژن

به صورت نسبی همه ما پیشتر با وسایل نقلیه الکتریکی که با با باتری کار می کنند  آشنا هستیم، اما نوع دیگری از وسیله نقلیه الکتریکی وجود دارد که به عنوان خودروی الکتریکی سلول سوختی شناخته می شود. این خودروها با باتری کار نمی کنند بلکه با هیدروژن کار می کنند. این باعث می شود آنها بسیار کارآمدتر از وسایل نقلیه احتراقی باشند و همچنین آلاینده های مضری تولید نمی کنند.

 برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2050، هیدروژن در نهایت انرژی بیش از 400 میلیون خودرو، تا 20 میلیون اتوبوس و بیش از 20 درصد از کشتی‌های مسافربری را تامین خواهد کرد. البته سوخت هیدروژنی هنوز گران است، اما وسایل نقلیه هیدروژنی در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان خریداری می شوند و می توانند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی بسیار کارآمد باشند.

-مدیریت چرخشی زباله یا Upcycling

- تبدیل زباله به مواد یا محصولات قابل استفاده جدید - هرگز تا این حد محبوب نبوده است. شرکت‌ها و سازمان‌های نوآور در سرتاسر جهان در حال یافتن راه‌هایی برای ایجاد چرخش زباله‌های موجود و تولید همه چیز از سوخت و کود گرفته تا لباس و دوچرخه هستند. بالابردن چرخه بخشی از اقتصاد دایره‌ای است، مدلی که در آن «ضایعات» وجود ندارد و به سادگی تبدیل به ماده خام برای چیزی جدید می‌شود.

منبع:   GREENLY.EARTH/EN-GB

ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر