مخالفت سازمان محیط زیست با لغو جایگزینی اسقاط خودروهای فرسوده

تولید سبز به نقل از سازمان محیط زیست، درخصوص پیشنهاد برخی خودروسازان و موتورسیکلت سازان که اخیرا اقدام به طرح درخواست برای عدم اجرای مصوبه دولت در قالب آیین نامه  فنی ماده 2 قانون هوای پاک برای الزام اسقاط به ازای شماره گذاری وسیله نقلیه نوشماره نموده اند، و در این خصوص دلایلی مانند:کاهش حاشیه سود بنگاه اقتصادی خود را به عنوان توجیهی برای عدم اسقاط وسیله نقلیه به ازای شماره گذاری مطرح می کنند. سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص با توجه به جایگاه نظارتی خود و وظایف حاکمیتی، لازم می داند جهت تنویر افکار عمومی موارد ذیل را اعلام می کند.

1-    وفق اصل50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،"فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند؛ ممنوع است."

2-     وسایل آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی انتشار آلایندگی در شهرهای کشور هستند. مطالعات انجام گرفته حاکی از آنست که  آلودگی هوا سالانه خسارات جبران ناپذیری را به سلامت مردم کشور تحمیل می کند.

 در ادامه خاطر نشان می شود: براساس تبصره ماده4 آیین نامه فنی ماده 2 مصوب 30/07/1397 شماره گذاری هر سه خودروی دیزلی با استاندارد آلایندگی EEV منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با ظرفیت مشابه شده است، و در صورت کمبود همان نوع خودرو(مثلا وانت نیسان فرسوده)، خودرو ساز می تواند وفق مصوبات دولت، از سایر گواهی های اسقاط ناوگان دیزلی با ظرفیت مشابه استفاده کند.

همچنین یادآور می شود؛ در آیین نامه یاد شده، بعلت ضرورت کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی، گواهی اسقاط با ظرفیت مشابه برای سایر خودروهای دیزلی وفق مصوبات قابل پذیرش است. لذا هرگونه اجرای سلیقه ای مانند ارائه گواهی اسقاط خودروی بنزینی و ... که خلاف مصوبه دولت باشد؛ وجاهت قانونی نخواهد داشت.

این گزارش می افزاید؛ تمامی مصوبات و قوانین کشور برای تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی لازم الاجرا است ومصوبات یادشده هیچ گونه استثنایی برای هیچ یک از تأمین کنندگان و دستگاههای وابسته به دولت و سایر نهادها، قائل نشده است.

در پایان تصریح می شود : موضوع اسقاط ناوگان وسایل نقلیه فرسوده در حال حاضر در کشور جاری بوده و آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک مصوب 12/03/1400 به لحاظ قوانین بالادستی، توسط هیأت محترم وزیران ابلاغ شده است،لذا هیچ گونه بهانه و دلیلی برای عدم اسقاط ناوگان فرسوده، رافع تکالیف قانونی نمی باشد.

متن آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) به شرح زیر است:

 برنامه زمانی اعمال حداقل حدود مجاز آلایندگی خودروهای تولید داخل و وارداتی (بنزینی، دیزلی، گازسوز) به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:
 

https://rc.majlis.ir/rc-assets/uploads/1130062114.222.PNG


یورو (۶) یا استاندارد یورو (۴) به همراه نصب پالایش­گر (فیلتر) جاذب ذرات معلق ( DPF ) یا استانداردیورو (۵) EEV
تبصره ـ شماره‌گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یورو (
۵) EEV منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودرو دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است.

​پیشنهاد سردبیر