برق گازی و هسته ای سبز می شوند

تولید سبز: انتظار می رود کمیسیون اروپا با هدف تقویت سرمایه گذاری در طرح های انرژی پایداراجازه دهد سرمایه گذاری هایی که در پروژه ها گاز طبیعی و انرژی هسته ای در جریان است به عنوان سرمایه گذاری "سبز" در نظر گرفته شوند، با این فرض که معیارهای خاصی رعایت شود.

آلمان و فرانسه در رویکرد خود به انرژی های تجدیدپذیر متفاوت عمل م کنند. در حالی که آلمان انرژی هسته ای را به نفع گاز طبیعی کنار گذاشته است، فرانسه همچنان به انرژی هسته ای متکی است.

اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده است که از اغراق در هدف گذاری بر روی شرکتهایی که در جذب سرمایه گذاری در طرح های سبز ( شستشوی سبز) فعال هستند، دست بردارد.

اروپا در حال سپری کردن زمستانی سخت است و همزمان با کمبود انرژی و قیمت های بالای برق روبرو است در همین حال دولت های اروپایی در آستانه پایان مذاکرات یکساله بر سر استانداردهای سرمایه گذاری انرژی سبز هستند که در کوتاه مدت انتقال انرژی اتحادیه اروپا را شکل خواهد داد.

گنجاندن انرژی هسته‌ای و گاز طبیعی در فهرست سرمایه‌گذاری‌های مشمول انرژی سبز واجد شرایط برای برآوردن برنامه‌های داخلی دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا در حال مذاکره جدی است. آلمان و فرانسه هم اکنون بر سر اینکه کدام سوخت انتقالی ارجح است با هم اختلاف جدی دارند.

آلمان طرفدار گاز طبیعی است، برلین بر تعطیل کردن صنعت انرژی هسته‌ای خود تا پایان سال 2022 تمرکز کرده است، هدفی که پس از فاجعه رآکتور فوکیشیما در ژاپن در سال 2011 تعیین شد.

برلین سال گذشه سه نیروگاه هسته ای خود راخاموش کرد و اعلام کرده است که در سال جدید میلادی، سه نیروگاه دیگر را نیز از مدار تولید خارج خواهد ساخت. بر اساس گزارش انجمن صنایع انرژی و آب آلمان (BDEW) در سال 2021، شش نیروگاه هسته ای آلمان در مجموع 12 درصد از تولید برق این کشور را تولید کرده اند.

بر اساس داده‌های اولیه BDEW، در سال 2021 انرژی‌های تجدیدپذیر 41 درصد از سبد انرژی آلمان را در سال 2021 تشکیل داده اند (4 درصد کاهش نسبت به سال 2020 به دلیل تغییرات در الگوهای آب و هوایی)، انرژی با تولید زغال‌سنگ حدود 28 درصد و گاز نیز سهم 15 درصدی در این سبد داشته اند.

آلمان همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2030 زغال سنگ را نیز از سبد تولید انرژی خود حذف کند و 80 درصد از نیازهای برقی خود را از طریق توسعه انرژی های تجدیدپذیر برآورده سازد که به صورت عمده با توسعه تأسیسات تولید برق بادی و خورشیدی محقق خواهد شد. با این حال، این جابجایی در سبد انرزی نیازمند تضمین عرضه گاز است.

برای تحقق اهداف برلین بزرگترین تولید کننده برق آلمان، RWE، نیروگاه های گاز بیشتری خواهد ساخت. مدیرعامل RWE، مارکوس کربر، پاییز گذشته به مجله خبری آلمانی WirtschaftsWoche گفت که این کشور باید 20 تا 30 گیگاوات ظرفیت نیروگاه گازی جدید بسازد تا به طور کامل از انرژی هسته ای و زغال سنگ عبور کند.

RWE نیروگاه‌های هسته‌ای Brokdorf، Grohnde و Gundremmingen C (سه طرحی که در دسامبر بسته شدند) را همراه با بزرگترین اپراتور شبکه انرژی اروپا، E.ON، اداره کرده بود.

در مقابل، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، انرژی هسته ای را در مرکز انتقال انرژی کشورش قرار داده است. مکرون در اعلام طرح صنعتی‌سازی مجدد «فرانسه 2030» خود در ماه اکتبر معرفی کرد، قول داد در برنامه‌ای برای توسعه فناوری راکتورهای کوچک در دهه پیش رو و همچنین تولید انبوه هیدروژن با استفاده از برق هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند.

به نظر می رسد شکاف بین آلمان و فرانسه با حمایت از برلین توسط اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک که قصد دارند نیروگاه های هسته ای خود را تا سال 2025 ببندد، قاره سبز را در بخش توسعه انرژی به دو بخش تقسیم کند.

فرانسه بزرگترین تولید کننده انرژی هسته ای اروپا است و برای تامین 70 درصد برق خود به انرژی هسته ای متکی است. سایر مصرف کنندگان بزرگ انرژی هسته ای اتحادیه اروپا مانند فنلاند و جمهوری چک از موضع ماکرون حمایت می کنند. این کشور ها انرژی هسته ای را جایگزینی برای زغال سنگ می دانند که به طور گسترده در اروپای شرقی استفاده می شود، جایی که لهستان، مجارستان، بلغارستان و رومانی نیز به دنبال سرمایه گذاری در انتقال به انرژی هسته ای هستند.

پیش‌نویس ضوابط پیشنهادی که در حال حاضر برای اظهار نظر در دست انتشار است، از جمله، پروژه‌های هسته‌ای را ملزم به دریافت مجوز ساخت تا سال 2045 و داشتن برنامه‌هایی برای دفع ایمن زباله‌های رادیواکتیو می‌کند.

گفتنی است: بر اساس تصمیم شورای اروپا، نیروگاه‌های گازسوز برای دریافت گواهی «سبز» باید انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر از 270 گرم معادل CO2 در هر کیلووات ساعت داشته باشند. آنها باید یک کارخانه سوخت فسیلی با کربن فشرده تر را جایگزین کنند و تا 31 دسامبر 2030 مجوز ساخت دریافت کنند.

منبع:https://jpt.spe.org
ترجمه: تولید سبز

​پیشنهاد سردبیر